• Ore

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Tinga: Aaaah, du är rutinerad på det där med att klä om stolar alltså... Själv tyckte jag det var jobbigt att klä om 1 stol i somras. Och snart är det väl dags att klä om de fyra vi har plus ett antal nya som vi nog köper när vi väl har flyttat.

Härligt att ni inte bhövt mata Piff med sond på länge. Hoppas, hoppas att det håller sig!

Telis: Skönt för dig (er) att ha bestämt er angående snitt m.m. Stor liten krabat du har i magen!

Snaily: Spännande med spraystart!!!

Liten: Grattis till ljusstakeinköp

CSN: Är jag lycklig nog att slippa. Levde på maken de första två åren (han jobbade och gjorde lumpen mitt i det, och då betalade försvaret hyran ), och sedan lånade jag pengar av mina föräldrar, som var helt återbetalda drygt ett år efter att jag började jobba. Även om det ibland var litet drygt att knappt ha några pengar alls, t.ex. när kompisarna drog till Paris och jag inte hade råd att åka med för att jag inte ville be mamma och pappa om extra lån för att resa iväg, så är jag glad idag att inte ha någon csn-skuld...

Ego: Amningen funkar bra, om än inte klockrent. Lillkillen hade gått upp 220 gram på en vecka, nu ligger han 100 g under sin födelsevikt. Han får litet ersättning emellanåt på dagen, när han har ammat länge och ändå inte verkar mätt. Och så får han sent på kvällen, så att vi förhoppningsvis får sova ett tag Han är rätt så snäll, tycker jag. Sover ganska bra, skriker inte så mycket... Jag tror vi har kommit lindrigt undan, helt klart. Bara att hoppas att det håller i sig Han är dock storkonsument av blöjor, vet inte hur många vi byter per dygn, men många är det! Och så kräks han en hel del, så jag bokar tvättstugan varannan dag. Vi har visserligen fått massor med kläder, men i princip allt är i storlek 62 och så stor är han inte än, så garderoben är än så länge inte så omfattande.

Annars är jag stormförtjust i honom, kan sitta jättelänge och bara titta på honom för han är så söööööt!!!

• Ore

Grattis Snaily till godkänt ivf-bidrag!!! Skumpa låter inte alls fel i sammanhanget. Båda sorterna

Hmm, nu låter lillkillen igen. Har nog fått honom att somna fem gånger den senaste timmen, men han vaknar lika fort igen. Det positiva är, att ju mindre han sover nu, desto mer bör han sova i natt...?

• Ore

Har hunnit en bit på ikappläsningen, men tar en liten paus för att det inte ska bli världens mastodontinlägg

BS: Tråkigt att det är slitningar mellan dig och maken pga Iris trots... Övriga har sagt mycket klokt, jag instämmer helt i att jag tycker ni ska söka extern hjälp SNART - inte vänta, antagligen får ni ändå vänta innan ni får själva hjälpen så ring bums! KRAM så länge!

Snorkis: Dramatisk vaccinering. Angående svullen gravidmage så var min mage inte så svullen, men det gick aldrig ner utan höll sig så fram tills riktiga magen kom...

Noterar intresserat tips på salva. Har Bepanthen (av den enkla anledningen att den kunde användas både på röd stjärt och sårig bröstvårtor ), men inotyol låter jättebra.

Cicci: Grattis till en hel natts ostörd sömn

Koko: Du är inte ett dugg gnällig, och jag hoppas verkligen att lillebror tar ersättning så att du får litet avlastning och möjlighet till vila. Det är du väl förtjänt av!

Oupsie: Spännande med jobbintervju, lycka till! Svarta byxor är en halv omöjlighet enligt mig... Jag är uppenbarligen inte skapt för att passa i sådana...

Vänner: Dina notiser i kalendern låter suveränt bra, *måste försöka lära mig att fylla i sådant* - och att följa det!

Angående CSN och resor, så måste jag säga att det var bara en enda sak som jag "missade", och det var bara delvis pga ekonomin. Jag tog ett medvetet val att stå över den resan, att jag ångrade det i efterhand är ju en annan sak, och det skäl som är lättast att minnas är den skrala ekonomin...

Att råka köpa en bil låter värre än att råka boka en resa...!

Frullan: Neeej, vad tråkigt med sjuk katt!!! Och nio år är inte så gammalt, så man räknar ju inte med det direkt... KRAM!

Kängu: Härligt att jobbet känns bra!

PB: Du är klok som en bok du!

Tinga: Hoppas det fortsatt att gå bra med maten för Piff och Puff. Min lillkilles viktökning är inte bara amning, utan med tillskott av ersättning enligt modellen "när han verkar vara hungrig trots att han nyligen ammats så får han litet extra". Sugbehovet är det inget fel på i alla fall Jag är väääldigt glad att han äter bra, och bara litet, litet besviken över att jag inte kan helamma. Men men, det kanske kommer, eller inte. Huvudsaken är att han är mätt och belåten.

MSW: Skolstress är jobbigt. Vet att det var ohyggligt svårt att lyckas balansera allt när jag pluggade, och då hade jag inte barn att tänka på... Jämfört med jobb så känns skolan litet "dubbelt upp" eftersom man alltid har inlämningar, eller måste läsa något... På jobbet gör man sin tid, och sedan vet man att man kan släppa det. Eller vet iaf att man eg inte borde ha dåligt samvete för att man släpper jobbet...

Lappis: Vad tråkigt att båda kompisarna fått mf... (Statistiska sannolikheten för det måste vara ganska låg...!)

Nu åter till gnällande lillkille som bara verkar vilja sova i 10 min-intervaller för att sedan kräva sövning i en halvtimma. Jaja, han sover kanske gott inatt?

• Ore

B fru L: GRATTIS!!! Fast överstimulering och sjukskrivning låter ju inte som någon höjdare, förstås...

WIIIHIII, nu kommer plusvågen!!! *hoppas, hoppas*

Cicci: Usch för fall och handtag som går av. Skönt att allt verkar vara bra med lilla skorpan dock...

Läser vidare...

• Ore

Ikapp! och snart kan jag nog prova att lägga ner lillkillen igen, han verkar sova gott. igen, men skenet kan ju bedra. Kanske är som ni skrev för några sidor sedan, de blir piggare efter några veckor.

Telis: Tapetlänk tack

Vickan: BB-besök fick vi inte göra, smittorisk. Och så var det även innan svininfluensan... Men det gick bra ändå Vi fick se en förlossningsfilm som jag tyckte var bra. (Gudrun Schyman-filmen vet jag inget om...?) Det som var bra med den var att man fick se två förlossningar, med fokus på värkarbetet och så. Man fick ett hum om hur det gick till. Värkar, smärtlindring, byta ställning, väntetid mellan värkar osv...

Ego: Vi har kommit på ett namn till lillkillen. Jag blev litet sur på maken häromnatten. Hormoner eller liknande kanske, för jag blev helt gråtfärdig över att han inte hade något namn och att maken förstörde det roliga med att hitta ett namn, genom att köra musslestilen, inte vilja diskutera frågan ALLS. Han skärpte sig, och igår bestämde vi ett. Nu ska vi bara bestämma stavningen Ska maila Telis så kan hon lägga in namnet under hans bild i galleriet. Om någon som inte har tillgång till galleriet är nyfiken är det bara att inboxa Men jag vill nog helst inte outa hans namn i tråden, utan det får bli ett lämpligt alias...

Skål och ´trevlig kväll! Och trevlig helg också!

• Ore

Fin sång, lappis

Jisses vad många knepiga kommentarer man tydligen kan få om föräldraledighet... Håller helt med vänners resonemang om att mamman bör få litet tid att läka innan. Skrattar gott åt kommentaren Kängu fått, om att det vore roligare för maken att vara hemma när Ru är större. Vore det inte roligare även för Kängu att vara hemma då???

Själv tänkte jag vara hemma ett halvår, men så kom jag på att då skulle jag få börja jobba precis innan sommaren. Och jobbmässigt så går min avdelning på halv bemanning på tjänstemannasidan, men allt måste göras ändå... Så jag hade absolut ingen lust att börja jobba då Så det blir nog nio månader ledigt för mig, tror att mina 180 dagar är ganska slut då... Sedan tänkte jag gå tillbaka till jobbet på 80%. Hade lika gärna kunnat vara heltid, men maken behöver ha en heldag i veckan med jobb, särskilt nu när han ska jobba i egen regi. Och eftersom min förlossning var ganska vältajmad i slutet av året så får vi kanske ut något i jämställdhetsbonus

Vänner: Tog inte ett dugg illa upp Jag lärde mig ju en läxa där och då, och den var ungefär som du konstaterade - hade varit roligare att inte missa resan...

Min lillkille sover gott här hemma nu, han har ihärdigt hållt sig vaken hela förmiddagen, för att sedan slockna som ett ljus ungefär fem minuter efter att han började äta. Så snart vaknar han väl och är hungrig

Nej, om jag skulle fortsätta att ta mig igenom tvätthögen så länge. Ser på längdskidor samtidigt, mycket trevligt

• Ore

Hmm, blev visst avbruten igår när jag skulle maila Telis... Mu är det gjort i alla falll...

MSW - glömde att skriva det förut men STOR KRAM till dig. Har ingen aning om trombocyter och liknande, men håller tummarna för att allt är bra!!!

• Ore

Säger som Vickan, än så länge har jag litet svårt att förstå att jobbkickar inte skulle kännas lika bra i jämförelse... Men jag får väl vänta och se

Cicci: Lillkillen var ganska stor, 51 cm och 4195 g

• Ore

Håller också tummarna för Nenne

Vickan: För min del lutar det nog också åt att ha w, för att inte förvirra alltför mycket om han är utomlands (stackaren har ju ett efternamn som är svårt att uttala på engelska, så det kan ju vara bra om han slipper bokstavera förnamnet också...)

Kul att ni också gillar namnet Jag är helnöjd med valet, tycker det passar honom!

Angående föräldraledighet så håller jag helt med Kängu, det är absolut bäst om alla kan välja som de vill! Men jag tycker det är ett problem att det finns en norm som säger att kvinnan ska vara hemma länge. Fast egentligen är det ju inte bättre som det verkar bli nu, för antingen ska man ha dåligt samvete för att man inte är hemma så länge man bara får med sitt barn, eller så ska man ha dåligt samvete för att man har en 'ojämställd' man som kan/vill prioritera att vara hemma med sitt barn.

• Ore

Vickan: Prova på Är ju bara att börja igen om det blir värre utan...

Ego: Är det någon som har tips om någon bra barnförsäkring? Börjar bli hög tid att ta tag i det...

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter