Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Snaily, vad kallas en överansträngd arm som kommer sig av att man stoppat den i hundratalet kossor? -Ko-arm?
    Sedan får man istället skaffa sig ko-fot.

• passionsblomman

EA, var försiktig med att överdosera näring! Det kan bränna växten och döda den. Gula blad kan komma sig av många olika orsaker och övergödning är en.

Hibiskus vill stå så ljust det går och det är inget konstigt att den inte är så glad nu i mörkret.
    Det kan hända att du måste ta bort de där pinnarna och tom ev plantera om ditt skott, om näringskoncentrationen är för hög nu.

Tillråga på allt är det ju viloperiod nu för de flesta växter och då ska de verkligen inte ha mycket näring.
    Vattna heller inte för mycket! Ge den en rejäl royblöta och låt dens sedan torka upp ordentligt till nästa vattning.

• passionsblomman

EA, ge den tid! Som Lappis säger så tål den tom att klippas ner rejält. Just Hibiskus har jag inte specialkoll på och jag har inte packat upp mina kursböcker än, men generellt sett är det vanligt att växter fäller en hel del blad på höst/vinter för att sedan komma igen till våren. Benjaminfikus är ett exempel på växt som kan bli tämligen kal vintertid.

• passionsblomman

Mugglan, det är tricket med fler växter än man tror. Fler dör av drunkning än av uttorkning faktiskt.
    Och kan min svärmor ha en enorm och jättefin Hibiskus som hängt med sedan barnen var små, då kan ta mig den ALLA ha en.
    Jag tror inte på självvattnande heller.

Här finns förövrigt bara växter som klarar uttorkning. I annat fall får de komma på tillfälliga besök som snittblommor. Inga sådana där som man måste gå och plocka på hela tiden heller tack.

Åh, dags att gå igen, sonens alldeles idag nybildade innebandylag kör sin första träning nu kl 17.
    Ajöken!

• passionsblomman

Snaily, ja hur fasen stavas det? Jag skrev sjöjs men det känns väldigt fel och kjöjs...? Ja kanske är det så det ska vara? Svårt att skriva dialekt!

• passionsblomman

Snaily: Rötar? Vad i helskotta är det? Det låter skitäckligt! Eller vänta nu...jag vet vad det är, men jag minns ta mig tusan inte! Jag har tappat språket!

Hattis: de flesta blomsteraffärer brukar ha Pyrex. Handelsträdgårdar har det garanterat.

Muggles, nä inget larm hos oss.

• passionsblomman

Snaily, juuuust ja! Nu när du säger det så brukar syrran (som har kennel) säga detdär om sina jyckar.

Porchez, du gjorde stort O på gubben, testa litet o så blir det en .

Junilejon: vilket ärke-as!!!!!!

• passionsblomman

En snabbhälsning: TREVLIG HELG TJEJER!
    Jatg måste städa och fixa här hela dagen för i eftermiddag kommer sväronen, och vi har inte varit så duktiga med våra veckostädningar de senaste två eller så...stökigt!

Ha det gott alla! Får se när jag smiter iväg för att kolla vad ni har för er.

• passionsblomman

Miss i nassen och ÄNTLIGEN har jag koll på er igen, med giraffbajs och allt.
    Jag MÅSTE lägga mig nu, så jag nöjer mig med:

Vänner: jag äter GÄRNA sushi i Kalmar! Och fikar med för den delen.

Ore: Varmt grattis igen till din skatt! Ocg high five och medalj till dig för att du varit så duktig. Jag tycker förövrigt att ALLA som genomgått en förlossning är värda medaljer.
    Jag sparack rätt mycket och de sydde inte ett visst antal stygn utan mer som en endalång zick-zack tråd och i journalen står det "flertal" Jag läkte hur fint som helst och det tog inte alls så lång tid innan det började kännas mänskligt igen. Första dagarna var man ju mör så det förslog, men på sös fick jag tipset att blöta och krama ur några av de där tjocka bindorna och sedan lägga dem i frysen ute i köket. Sedan skulle man ha dem i trosorna som en lindrande minibedövning liksom. Det var kanon tyckte jag! Fast man kan ju såklart inte ha dem hela tiden! Men just när jag skulle sätta mig och så var det väldigt lindrande.

Jag var bokstavligen skiträdd första ggn jag skulle bajsa efter förlossningen och helt inställd på att det skulle göra hur ont som helst. När jag sa det till sköterskan sa hon "vet du, det kan faktiskt vara lättere att ställa sig på huk i duschen och vill du kan du ju lägga papper först i en hög. Det låter ju inte såkul kanske, men det är mycket skonsammare än att sitta på toa och klämma, och det är inte värre än att du kastar pappershögen i toan sedan. "

Jag bara gapade, men faktiskt gjorde jag som hon sa och det var ingen fara och så blev jag lite tryggare i att det nog skulle gå bra sedan också.
    En annan anledning till att göra sådär var att man då bara tvättade av sig med vatten och lite mild tvål istället för att hålla på med papper.

Herregud vilket bajssnack på alla olika plan!

Nå. Det jag vill komma till är att ag tror du kommer läka BRA Ore!

Nu kastar jag mig i säng!

• passionsblomman

GRATTIS SNORKIS!!!

Rätt åt dig, nu kan du sitta där och försöka fatta-det går ändå inte!

Vips är de åtta och spelar handboll, och då går det definitivt inte att fatta att det en gång varit en liten prick i ens mage.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter