Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Hejom fejom! *vinkar till alla*

A-kassa och f-kassa? My god, jag borde kunna kalla mig expert snart.

Jag tycker ärligt talat inte att det är så konstigt att de kräver att man ska vara tillgänglig för jobb för att få ut ersättning. Jag menar, antingen är man arbetslös eller så är mnan studerande/sjukskriven/föräldraledig eller föralldel bara ledig...
    Däremot tycker jag man ska kunna få gå vissa utbildningar/kurser på deltid eller distans eller under en intensivutbildning, som är ed del i en direkt plan mot nytt jobb. Så man kan höja sin kompetens för precis det som fattas liksm. Men där tycker jag problemet är att det glappar så mellan Af och A-kassa.

Min handläggare på Af kan ju exempelvis tycka det är en utmärkt idé att jag går ett halvår och lär mig företagsekonomi medan a-kassan bara viftar bort det.
    Om man då inte kan ta studielån så är man ju rökt vad gäller den saken.

Lappis, vad kul det är att höra om er kurs och hänga med längs er väg! Verkligen en grej man inte vet så himla mycket om egentligen.

Snorkis, "rutten fisk"? iiiiiou vad läbbigt. Och pinsamt! Jag har slutat tycka det är pinsamt med alla dessa undersökningar, men den där infon var ju lite skämsig med tanke på att det liksom blir deras arbetsmiljö...

Nenne, 950 spänn för ett gyn-besök! Vad gör hon? Under-verk i underlivet?

• passionsblomman

...men den är säkert mäkta charmig!
    viktualia skrev 2009-11-24 21:27:33 följande:
    Passionblomman - jag har nästan försökt på mig din verksamhet när jag kämpade med granriset och träbocken nyss.. ehum... ingen stjärninsats.. fniss...
  • passionsblomman

Hellooo!
    Inatt drömde jag min knäppaste dröm på länge!
    Jag var hos någon läkare som skulle prata om gravidchanserna.
    Hon sa mot slutet av samtalet,:

"ja och så måste du ju börja plocka allt det där håret!"

" ? "

" Ja, med så mycket hår på bröstet som du har så är ju sannolikheten mikroskopisk att du ska kunna bli gravid!"

" " *tittar efter och ser inget konstigare än att jag har möka hårstrån, precis som jag har överallt och således även små små,även på bröstkorgen*

Frågar henne hur det skulle kunna förbättra chanserna att rycka bort dem och varför det nödvändigtvis måste ske ett och ett medelst pincett.

"Vissa saker är faktiskt såpass självklara att du borde förstå sambanden själv" sa hon då.

Ungefär där väckte min sambo mig och jag motstod med nöd och näppe impusen att kolla att jag inte fått päls på bröstet...

Herregud! Jag håller på att bli helt skadad av allt det här!

• passionsblomman

Ja man får hoppas att det är av övergående natur!

Lapinette skrev 2009-11-25 19:41:16 följande:
    passionsblomman !!!! Ja, man blir skadad av att vara inne i denna karusell.
  • passionsblomman

*snörvel*

Idag är jag sjuk och slokig. Jag kunde inte dova inatt ör det bara kröp i hela kroppen, ni vet sådär när själva sjuket bryter ut.
    Så jag har sovit halva dan. Sambon blev orolig nog för att göra thé med honung och två rostade mackor med ost och marmelad och servera på sängen.
    Det, mina vänner, hör definitibt inte till vanligheterna.

Sedan har jag uppdaterat mig med min mamma i ett lååångt telefonsamtal.

Det är sedan min mer korkade sysselsättning upptagit min eftermiddag:
    Vi fick hitlevererat 8 kubikmeter ved som jag bara kände att jag vägrar låta ligga ute eftersom det ju HÄLLregnar mest jämt tycker jag. Idag sken solen och sambon var ledig, så jag tänkte att nu jäklar ska den in! (veden)
    Så jag har stått i källaren och staplat det som sambon kastade ner. Det blev efter ett tag förbaskat jobbigt och jag är glad att det inte var lite mer, för nu är jag totalt färdig.

Väldigt dum sak att göra med en vrålförkylning, men nu är den iallafall under tak och vi kan elda ett tag.

När man är novis på sådant här så är det också intressant att se hur mycket ved man egentligen får in i källaren och hur mycket 8 kubik i stjälpt mått blir när det är staplat.

Roligast idag: brev från en BT-vän i brevlådan!
    SÅ lyxigt det är numera när man nån gång inbland får ett riktigt brev!

• passionsblomman

Parnassia, hur stort är ert hus?
    Vi har fått en siffra på vedåtgång av säljaren, men en släktning till oss säger att med hänsyn till energibesiktnningen och hur mycket energiåtgång det är så borde det vara mer.

Huset är ju stort, så det är inte gratis att värma upp.

Vi funderar på ifall man ska byta system och till vad isåfall, men det blir ju inte nu den här säsongen iallafall.

• passionsblomman

Parnassia igen: har ni egen skog eller köper ni eden? Och vad för ved köper ni isåfall och för hur mycket? *tusen vedfrågor*

• passionsblomman

Vickan, tackelitack!
    Ja, det är ju ingen panik med svar föralldel. Jag misstänkte nog att det var mindre, för här går det nog åt mer än 25m3/år.

Just sådant med vem man köper sin ved av och till vilket pris är ju typiskt en sådan sak man inte har koll på när man kommer till nytt ställe.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter