Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Oj men Frullan! *kramar om länge och ordentligt*

Ta några andetag nu gumman och drick lite vatten. Det är gräsligt när ens djur mår dåligt och du verkar ha en väldigt speciell relation till din kisse. När man snuddar vid att de ju faktiskt inte lever föralltid är det verkligen inte roligt. Ändå händer det ju allihop, både djuren och oss människor.

Jag har inget vettigt att säga egentligen utom att jag tycker du ska försöka ha lite fokus på vilket underbart kattliv din katt har haft i och med att han kom till just dig. Det är något att glädjas över, hur nu än framtiden ser ut.

*hoppas Snaily har något klokt att komma med*

Kram igen!

• passionsblomman

BS, i all korthet vill jag bara instämma med alla andra. Oavsett om det är så att Iris är ovanligt jobbig och nu därför fått det tufft, eller om det är så att Iris reagerar och agerar ut på grund av att det är något i som inte stämmer, så hennes reaktioner mer är symtom, så måste ni få stöd och hjälp att reda ut saker och ting. Det räcker inte med en massa amatörtankar från alla andra eller att ni kämpar sliter och biter ihop.

Jag reagerar ganska starkt på kdin kommentar att ni inte har tid att ta tag i saker nu.

Nå, när tänkte du att ni skulle serveras tid till det då? Förlåt min rättframma ton, men jag försäkrar dig om att ni inte kommer att bara få tid till en sådan här sak. Dessutom skiter både sjukdomar, problem och kriser i lämpligheten i tidsavseende för sina uppdykanden.

Din familj är i kris NU och det märks väldigt tydligt på dina inlägg och hur gången hunnit bli i er vardag.
    Tänk efter, VILL du klara alltihop ensam eller vore det rätt gött med s-t-ö-d och HJÄLP i en tid då du så ofta känner dig maktlös och uppgiven?

Att ni inte når varandra i det här är verkligen en orsak i sig att söka konsultation och samtalshjälp. Jag tycker ärligt talat att ni är skyldiga Iris det mer än ngot annat just nu. OCH er själva, ert äktenskap och ert ofödda barn.

Jag säger det här för att någon en gång för 9 år sedan mer eller mindre tvingade mig och sambon till BVC och vidare till den GRATIS familjeterapi som vi sedan fick under ganska lång tid. Jag är i själ och hjärta säker på att vi inte hade varit en hel familj idag utan den hjälpen. Vi fick en plattform för våra samtal på neutral mark och någon som såg och iakktog HELA vår lilla familj och jag undrar vad ni har för ursäkt att avstå?

Hade någon av er haft en fysisk sjukdom hade ni knappast vägrat behandling eller avstått medicin eller hur?
    Varför ska detta vara annorlunda? Vänta inte utan ring BVC!
    Du har inte så mycket mer tid att låta rinna ifrån er tror jag.

Återigen, jag säger det här BARA för att det krossar mitt hjärta att höra hur ont ni har allihop. Du och din familj är värda så mycket mer. Jag håller tummarna för er och skickar en stor varm kram.

• passionsblomman

Vad är det för fel i tråden idag? Man brukar inte kunna logga in så här sent outan att behöva backa sådär en tio sidor!

Har ni fått smågrisar hemma hos er allihop eller vad händer?

BS, jag har lite ågren över att jag kanske klampade på lite väl i ditt liv igår. Förlåt om jag gjorde dig ledsen.
    Jag hoppas du förstår hur jag medar med det jag sa.
    tår man i så dagliga konflikter med sitt barn och inte hittar en väg som man båda känner fungerar så tror jag stenhårt på att gå till BVC och ta upp saken på allvar och begära hjälp. Jag vet u att den finns. Slitningarna mellan er är ju om något ett teckan på att ni behöverr få en plan och strategi att arbeta utifrån.

Kram igen.

• passionsblomman
    Vännerfan skrev 2009-12-04 22:19:51 följande:
    Vi kommer inte dela föräldrarledigheten rakt av. Delvis för att jag inte tycker det känns rättvist. Rättvist för mig är att dela på den efter att man räknat bort de första månaderna som bara går åt till att få amningen att fungera och till att kunna gå igen och läka efter förlossningen. Tänker man i termer om inkomstbortfall, om det är det som ska vara rättvist, så finns det ju sätt att lösa det på. Jag tycker inte det är rättvist att en är hemma när barnet är säg 0-9 mån och en när barnet är 9-18. Det är ju två helt olika saker man är med om då. Enligt mig kan det aldrig bli rättvist så som jag tänker mig det, för det är ju bara en som föder och ammar, så även om båda är hemma halvtid hela tiden blir det liksom inte rättvist ändå. Men jag ser gärna att pappan är hemma och tar så stort ansvar som möjligt och jag märkte ju själv vilket oerhörd skillnad det gjorde för oss. För förståelse, för anknytning, för ansvar osv. Bara lite tankar från mig.
    Det här håller jag så himla mycket med om att jag kunde ha skrivit det ordagrant själv!

Nu ska jag försöka läsa ikapp lite...
  • passionsblomman

Hejom fejom!

Jag har haft BT-timeout i några dagar för jag krävde av sambon att vi skulle göra ett ryck och få lite gjort i helgen och då kunde jag ju inte gärna sitta alla de timmar jag brukar här med er och i de andra trådarna.

Alltså fick det vara helt och hållet. Jag sover fortfarande mycket för förkylningen finns kvar, men sådär från lunch har vi iallafall grejat nu och fått veckostädningen undangjord plus en del i det digra arbetet med att få bort kartonger.

Vi ska ju ha en massa folk här i jul och det innebär att det behöver baxas undan såpass att de rum som hittills bara tjänat som kartongförvaring, åtminstone går att ligga i.
    Helst vill man ju få dem mysiga i någon mån också, men det saknas både möbler tid och pengar till det i någon vidare utsträckning.
    I fredags var vi på banken i flera timmar och fixade med att vi ska gå över till den här banken helt och hållet. Uj vad mycket det blev i huvudet!
    Trots att man vill vara effektiv med kartongerna, så har vi också spenderat mycket tid i minnenas allé. En del av lådorna har varit packade ända sedan sambons FN-tid, eller sedan vi flyttade ihop för 10 år sedan och vi har nu bläddrat i gamla skolkataloger, hittat gamla x på foton från det glada 80- och 90-talet, upptäckt husgeråd vi glömt att vi ägde och jag vet inte allt.

Jag måste säga att jag faktiskt inte håller med om den där välanvända klyschan att det man kan packa allt man äger och det man inte saknar efter ettt år kan man likagärna kasta!

Nu har det väl i vårt fall mycket att göra med att vi bott så trångt, men jag är jätteglad över exempelvis de 8 vinglas jag hittade som jag ärligt talat helt förträngt. Grytor hade vi fler än jag kom ihåg också.

Och jag hittade alla uppsatser jag skrivit. Och brevet från mitt X som han skickae till mig i sthlm när han hade varit och avlivat våra katter. Usch vad sorgligt och fint! Han grät som ett barn när han skrev det där och jag vet att enda gången han gråtit sedan han var barn var när vi gjort slut och så då, när han begravde våra kissar.

Som ni förstår har det ju tagit sin lilla tid. Dessutom har vi ju kört diskmaskinen massor av gånger då vi ju vill packa in sakerna rena i skåpen och så ska kartonger packas om, märkas upp och finnas en plats till. Fortfarande är det rummet fullt av utspridda saker, men där kommer jag att få tomt snart och då ska vi ställa in den lilla bäddsoffan vi köpte dit och så ska jag ta dit av sonens småbarnsleksaker. Det kommer flera småungar vid jul och eftersom det rummet ligger vid köket så blir det lättare för oss vuxna att hjälpas åt med mat och disk om de kan leka lite i det rummet.

Jag har haft lite trassel med mina konton och f-kassa/a-kassa och var sen med mina räkningar också, så detta är också åtgärdat sent omsider.

Idag har vi varit på systemet och köpt julspriten...
    Jag tror dock vi var lite snåla på ölen, så vi får nog gå dit en gång till.
    Men nu finns det Rom till den varma chokladen, Baileys, Kaluha och Grönsteds monopol, Smålandsglögg och naturligtvis Tullanmore Dew så man kan göra en riktig Irish Coffee.
    Nubbe hade vi redan, åsså julöl och vanlig öl. Är det ngnt ni hade saknat i barskåpet om ni firat jul med mig? Säg gärna vad isåfall, för jag körde fast lite där på bolaget.

Nu ska jag försöka få koll på vad ni haft för er...

• passionsblomman

Ikapp!

GRATTIS GÅNGER MILJONER både Blivande och Nenne!!!!!!!!!!!!!
    *tokar glädjetårar*

ÅH vad roligt! Och alldeles NYSS var det ju Snorkis! Detta är ju underbart!

Ore, jag vill veta lillemans namn!

BS, hoppas innerligt att du inte är arg och ledsen på oss. Det var inte meningen.
    Fast du får nästan hellre vara borta för att du är arg, än om det är så att du är borta för att ni fortfarande är osams...sist jag hörde fårn dig sa du ju att ni aldrig varit närmare skilsmässa. Det vore ju ännu värre anledning till tystnaden. Kram!

Junilejon, men fy tusan!

Koko, du är välkommen här jämt!
    Förresten såg jag att du var rädd att verka gnällig-glöm såna tanakar, det har aldrig ens föresvävat mig. Du är ju vår äppel-käcka tjej!

Vickan, det där med jobb och barn och hur man känner för att gå hemma varierar HÖGST veaäntligt mellan individer vågar jag bestämt påstå. Min "bästis" skulle blivit galen om hon gått hemma längre än hon gjorde och hon har dessutom i stort sett helt bestämt sig för att ett barn räcker för henne helt klart baserat på att hennes jobb är så viktigt för henne.
    Själv tror jag jag skulle kunna gå hemma i flera år om jag bara haft möjlighet.

Nu har jag redan glömt allt annat jag skulle säga....
    ...så kram till alla andra helt enkelt!

• passionsblomman

Tinga, egentligen skulle floristen och mysentusiasten i mig vilja fixa hela huset i absolut julsagoskick med allt jag kan göra om jag vill och orkar. Men i år är det faktiskt mest fråga om att få bort kartoner i någorlunda mån så att folk får plats att sova i rummen. Dessutom saknas en hel del möblemang just i de rummen så jag får försöka lugna mitt sago-sinne och tala om för mig själv att de blir en mysig jul ändå.
    Jag vet mycket väl att ingen annan bryr sig än jag.
    Och jag visste ju att vi inte kan skaffa allt vi vill ha till huset på en gång.
    Jag ska försöka fynda någon adventsstjärna och ljusstake EFTER jul så de finns till nästa. Det är många fönster här...

• passionsblomman

Hihi, det tror du bara för att du inte sett röran bland alla kartonger och minnen.
    Jag tror jag är Lappis motsats och kastar inte minnessaker-jag älskar att öppna kartongerna med brev, dagböcker och bilder från förr. Fan, man var rätt söt dåförtiden fast då fattade man inte det överhuvudtaget. Synd. Mycket mer kul hade man kunnat ha....

nennesjuttioåtta skrev 2009-12-08 14:12:26 följande:
    PBåååh vad jag skulle vilja fira jul med er i ert sagoslott!!!
Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter