Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Vi eldar som bara den!
    Och veden är slut så de senaste dagarna har jag frågat alla jag träffat om de har vedkontakter att förmedla. Nu har vi fått tag på lite torr och färdig hos ena grannen och dessutom fått låna en kap/klyvmaskin hos andra grannen så vi kan kapa den hög vi har på tomten. (den är torr men låååång)

+

Parnassia skrev 2009-12-19 09:55:43 följande:
    Den där bågen såg jag inte förrän nu när Ore påpekade den... Går den att ta bort? Annars ser det krångligt ut att få i och ur bebisen.Idag har vi -18!! Jisses! Det är nu man känner att en värmepump hade varit praktisk. Är det så här kallt måste vi elda två gånger om dagen. Hur går det för er Passionsblomman med eldningen?
  • passionsblomman

Jag hoppar in och julkramar er allihop så här precis innan det blir dopparedag. Nu drar det ihop sig och jag har bara imorgon på mig att fixa innan det kommer folk och när väl huset är fullt lär det inte bli BT på flera dagar. Alltså önskar ag er alla härmed en synnerligen GOD JUL!

• passionsblomman

Tjabba tjena hallååååååå!

Nu äre bara idag också som huset är fullt. Imorgon åker syrran med hela sin barnaskara, hund och karl hemåt Jämtland.
    Pappa åkte på annandagen.

Min son har åkt till en kompis och syrran är i Växjö och hälsar på vår gamle morfar. Hennes nya kille har med sig sina två tjejer som är 10 och 12 och de är uppe i sitt rum och spelar spel. Sambon jobbar. Jag har laddat ännu en diskmaskin, hängt en tvätt och plaockat av en del här. NU är det dags för en liten BT-stund för första gången på en hel massa dagar.

Vi har haft det jättebra fast jag har hunnit ha ett eller annat mindre stressbryt och jag har ONT i hela kroppen igen, precis som efter flytten. Jag tror på allvar att jag börjat utveckla ledbesvär av något slag.

Vi har dansat långdans genom hela huset, eldat tomtebloss och sjungit för full hals, gått snöig vit vinterpromenad med pulkor och snöbollskrig, eldat i kakelugnen och tänt säkert tusen juleljus.
    Naturligtvis har vi också ätit så man nu helst inte vill tänka på det.
    En och annan gäst har hunnit bli febrig och däckad också och då är det bra att man har många rum så det går att bädda ner dem ordentligt och låte dem vara ifred.

Häromdagen skickade jag fäderna i huset iväg till äventyrsbadet med fenm av barnen. Ett mycket effektivt sätt att köra slut på ungarna och få ut lite överskottsenergi. Då kan också en mamma passa på att dammsuga och städa av toaletterna lite sådär i halvlek.

GUD vad mycket det blir och vad mycket disk och vilka stora kastruller med mat när man är så många!
    Fast roligt!!!

Igår var det skönt med lite lugnare tempo under dagen. Då var merparten av gänget iväg till Ljungby och syrrans killes syster. Då fick jag rå om sonens äldsta kusin som nyss fyllt 18. Vi satt framför brasan och snackade halva dagen och gungade gungstol och käkade godis.
    Jag har så svårt att greppa att det inte är hon som är den lilla lockiga halvmeterstösen längre. Det är 14 år sedan det var hon. Den lilla som släpar sin gosehund genom huset nu och är prinsessa, det är hennes lillasyster. Själv har hon flyttat hemifrån och reder sig själv. Vad hände?

Frisör är hon snart färdig också. Hon har klippt mig, så nu ser min glesa kalufs lite mindre katastrofal ut.

Nu ska jag kolla att det brinner i pannan och sätta på mer kaffe. Det finns kvar av Aletas underbara praliner...
    (Aleta finns i tanttråden, är Cocolatiére och gör gudomliga praliner...)

Dags att försöka läsa lite ikapp här.

• passionsblomman

AM, Du kan få shoppa lite stora och gröna saker åt mig om du vill!
    jag fick kläder av min sambo för att jag påpekat att jag numera är för fet för allt jag äger.

Jag fick fina saker men för små...

Hallå! Det var FET jag sa att jag blivit...

Och någon rea vägrar jag i sten att utsätta mig för. Bevare mig väl.

Vet ni vad? Nu den 30 ska vi till gyn i Kalmar och få veta svaren på de där proverna de med möda tog senast.
    Så nu börjar det bli dags att tänka över saken på allvar och bestämma hur vi vill göra utifrån vad hon har att säga.

• passionsblomman

Jag stavgångade mig ner 9 kg härom våren men jag har gått upp dem igen.
    För min del handlar det mycket om att se till att ge mig själv riktig mat och regelbundet och röra mig lite också.

Får väl plocka fram stavarna igen nu när ljuste börjar återvända och knata runt bygden...

• passionsblomman

Åh det kommer att behövas Vickan!

Och nu är busslasten med syster och syskonbarn på inrullning så det är väl dags att ställa sig i köket ännu en vända.
    Idag blir det skink-och broccolipasta med anledning av den myckna skinka vi har över i skafferiet.

• passionsblomman

OOOH vad det kostar på med släkt och alla dessa relationer hörni! Skönt på ett sätt ändå att et inte bara är i ens egen familj.

Jag är så glad att jag fick ihop en jul så fin som den blev, för det kan jag säga att här finns underlag för Norén för eviga tider!
    Min pappa var alltså här. Jag och syrran har aldrig firat jul med honom tillsammans mer än när hon var nyfödd.
    Sedan har ju syrran då en ny kille. Han har två döttrar sedan tidigare, med två olika kvinnor.
    Att de två skulle trivas och må bra här där de aldrig varit med folk som inte alls är deras släkt kändes ju inte alldeles självklart.
    Min syster har FYRA barn med tre olika män. Ett av barnen stannade hos sin pappa och på den fronten är allt mycket turbulent, med soc och utredningar och skit. Men de två minsta som var med verkade ha det gott här.

Äldsta dottern som nyss fyllde 18 är en ledsen liten flicka innerst inne med stora stroa hål där det hade behövts massor av omsorg och kärlek. Hon gråter bar man kramar henne.
    Därför är jag så glad att vi fick vår egna dag medan de andra var i Ljungby.
    MV, det är syrrans nya svägerska som bor där. Det var nog första gången som syrran träffade henne tror jag och relationen de där syskonen emellan är visst aningen frostig....

Ansträngningarna och spänningen ligger ju alltså egentligen i att man så innerligt gärna vill ha det precis så där idylliskt som man tror att alla andra har det fast man är en enda rörig hop av människor.
    Sedan blir jag skitstressad när sambon inte riktgit backar upp mig som jag tycker han måste och vi inte alltid kommunicerar så himla bra. Även att få hjälp kan också ibland vara påfrestande, för man behöver ändå vara där och svara på vart allting finns eller ditten och datten. Det är lätt att bli jättesplittrad och sådant som "när fan ska mor i huset få byta om" dyker ju definitivt upp i känsloregistret.

Igår lyckades min sambo fråga ut syrran och hennes kille om deras ihopflyttning så hon började gråta. Smidiga arne!
    Fast det var nog egentligen bra för hennes karl fick nog en tankeställare...
    Nåväl. Jag är nu inte rädd för vare sig känslor eller tårar och jag ser det som värdefullt när sanna saker kommer ur människor om det leder framåt.
    Men det hade inte varit så roligt att slänga ut alla dessa pengar och omsorger och bara få ett stort kaos som skörd.

Därför är jag GLAD för jag tror faktiskt alla har haft det bra sammantaget.

Nu sitter vi tre som bor här alldeles själva kvar efter att vi vinkade av hela gänget här i morse. Det blev myckt tyst....

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter