• Parnassia

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Horribelt var ordet! Jag mår illa.

• Parnassia

Åh Telis! Lycka till imorgon igen! Skönt att ha fått träffa personalen!

Muggles. Om man tar bort en vän märker den inte det, jag har testat. Enda sättet det märks på är om han eller hon märker att h*n inte får se dina statusuppdateringar och dylikt längre. Så har jag fattat det.

• Parnassia

Vickan! Visa dig och berätta hur det gick med makens besked idag!
    Och fira lagom! Grattis till er båda! Får jag gissa vad ni ska äta?!?!?! *hoppar jämfota och världens bästa gissning*

• Parnassia

Åhh! Semlor! Jag skulle ju bakat det igår, men kom iaf så långt att jag fixade ingredienser. Imorgon kanske...

• Parnassia

Sweet, du får baka du med! Jag kan dela med mig av recept om intresse finns.

• Parnassia

Lussebullar är svårare om du frågar mig, de är ju torrare av sig själva redan från början. Torrjäst kör jag med ibland och det går bra också, men det kanske är skillnad på torrjäst och torrjäst också?

Semlebullar
    250°C
    100g smör
    3 dl mjölk
    50 g jäst
    ½ tsk salt
    1 dl socker
    1 ägg
    ½ tsk hjorthornssalt
    knappt 1 l vetemjöl
    1 ägg att pensla med

Smält smöret och blanda med mjölken, ljumma till 37°, smula i jästen. (Om man nu har färsk jäst då, annars måste man iaf med svensk torrjäst ha varmare vätska.) Tillsätt salt, socker och ägg. Blanda i hjorthornssalt och mjöl efterhand och arbeta degen smidig. Jäs 30 min i bunken. Baka ut 12-15 bullar. Jäs väl på plåt. Pensla med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen ca 8-10 min.

• Parnassia

Jo, vi har kommit på både ett flicknamn och ett pojknamn. Det känns spännande att ha ett "riktigt" namn på gång. Vi får se om vi bestämt oss eller inte dock, vi känner på det lite nu, sen får vi se.

Visst har vi GOD smak!

Trist med jobbkris. Och jobbigt med tankar som bubblar i bakhuvudet alltid, det kan jag relatera till, men i mitt fall handlar det om raka motsatsen. Att INTE ha ett jobb...
    Hoppas det löser sig. Kram!

• Parnassia

Vickan, vad skönt att ha fått besked. Hur känns det nu då?
    Yes, jag hade rätt ang maten!

Semlor ska bakas hemma och geggan ska också göras hemma, det blir helt klart bäst! (Det där kvalificerar sig väl inte som eget beröm?)

• Parnassia

God morgon!

Iiihhhh! Nu är ju televinken ute! Coolt! Hoppas alla mår bra!

AM, nej mandelmassan behöver man inte göra själv! Det har jag iofs aldrig provat... Kanske man skulle göra??

Snorkis! Ät så mycket du vill nu skulle jag säga, vem vet om/när illamåendet kommer? Hungern släpper ju lite sedan, tycker jag iaf.

Sweet. Det slog mig att hjorthornssalt kanske inte är en självklar ingrediens att hitta "over there"? Om du inte lyckas vet jag att man kan byta ut det mot något...

Postar och fortsätter att läsa ikapp!

• Parnassia

Vickan och även om du inte valt hålan själv så har du ju valt allt som kom med det paketet? Jobb, hus, man osv. Eller?
    Ibland måste man "gilla läget, gilla-la-la-la läget" för att inte ätas upp av alla jobbiga tankar tror jag. Så resonerar jag iaf.
    Lite som sweet sa, "It's never too late"
    Grattis till att ha hittat vagnen på nätet! Beställ kvickt!

Vi har också hittat vagn, syskonvagn nu då. Vi köper min systers begagnade UJ duo till vrakpris, men vi måste fixa lite på den. *nöjd* Kan förmodligen köpa en tillhörande ligginsats av den andra systern. *mer nöjd*

Nu behöver vi bara en ståbräda också. Någon som har en bra till salu???

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter