Inlägg från: BrudSommar2006 |Visa alla inlägg
  • BrudSommar2006

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Annars tror jag inte vi varit så nära skilsmässa som vi är ikväll faktiskt, maken har just dragit hemifrån, vet inte om/när han kommer tillbaka eller vad som kommer att hända. Det är Iris som har slitit sönder oss, vi klarar inte att samarbeta utan det blir bara värre och värre för Iris är helt överjävlig. Hon bara skriker och sparkar och man får inget för att man försöker och försöker. Jaja, det är som det är.

Dåligt går det för stackars farmor också, hon svimmade och ramlade ur rullstolen idag och bröt ett revben så hon fick åka till sjukhuset på koll. Fast det värsta var när hon skulle tillbaka hem igen och grät och ville inte dit igen eftersom hon är övertygad om att personalen håller på och förgiftar henne och hon inte törs vare sig ta medicin eller mat de försöker ge henne. Farfar ligger visst inte död på havets botten mer utan nu har hon hittat honom och pratat med honom och han lever och har flyttat ihop med en annan så nu behöver hon inte bekymra sig över honom mer... Själv har jag tydligen varit otrogen och utanför hennes fönster lyfter det flygplan som åker till Norge för att hämta knark till ungdomarna. Jaja, det är som det är där med.

Men jag har en jäkligt dålig dag kan man säga.

• BrudSommar2006

Snorkis, jag tror att det är jättebra att du vaccinerat dig! Tänk om du slipper bli liggandes medvetslös i konstgjord lunga nu!

• BrudSommar2006

Snorkis, vi bråkar inte rent allmänt utan slitningarna kommer sig av att det är uppstressat till max av hennes konstanta utbrott men det har lett till att ingen av oss orkar med varandra längre och när det verkligen gäller kan vi inte samarbeta och är aldrig överens om hur vi ska handskas med henne.

• BrudSommar2006

Jag har inget minne av att jag var svullen i början och att det sedan lade sig utan när magen kom så var den där för att stanna. Jag mådde ju också så illa att jag inte kunde ha något som satt åt.

• BrudSommar2006

Snigeln, ja det ska verkligen bli spännande att följa er ivf:are nu!

Cicci, vi hade väl ungefär det också till Iris i början, lite fler kläder hade vi för det var ju så roligt att köpa, och så hade vi Babybjörns babysitter för den gick att ställa i olika lägen så den fick de sitta i redan från början, jätteskönt. Så fort det gick började vi med deras bärsele också, har för mig att de var tvungna att vara sex veckor. Plus amningskudden då som varit det bästa av allt.

• BrudSommar2006

Cicci, jag vet, ni har ju också haft era duster och det är ju inte lätt för man kan ju omöjligt tycka lika om precis allt och man kan ju inte förutse innan när man kommer att tycka olika!

Det är väl lite av problemet med någon slags gemensam strategi för varje situation är oftast olika och det är svårt att förutsäga vad som kan komma att behövas göras.

Koko, vi ska ändå till bvc om ett par veckor så jag får väl prata av mig lite då om henne.

Här används också Inotyol och Euroshoppers vita servetter, plus att vi använder Apotekets gula tvättservetter. Först torka rent med en blöt gul och sedan torka torrt med en vit.

Vem frågade om vi kunde få avlastning med Iris. Hursom, vi har fått rätt mycket passning av henne av mina föräldrar och makens föräldrar också när de varit här uppe men så fort vi får tillbaka henne är det ju lika illa igen. Vi har inte svårt att umgås med varandra, däremot har vi svårt att få det att fungera med en hysterisk Iris. Vissa dagar är hon jättemysig och då är hon världens bästa och så vissa dagar som idag undrar man vad det är med henne. Det går ju tyvärr inte att tvinga henne till något hon inte vill, trots att vi var två ikväll som höll i armar och ben så lyckades vi nästan inte byta blöja på henne.

• BrudSommar2006

Hej alla, tack för kramar, vi får se hur det blir, nu har jag konferens resten av veckan och kommer att komma hem efter Iris läggdags och förmodligen behöva åka iväg på morgonen innan hon vaknar så nu kommer jag knappt se varken henne eller maken förrän på lördag och kommer inte att ha tid att ta tag i något just nu heller.

Koko, jag känner igen mycket av det du skrev om skrikbebis, konstant ätande osv, fast det är ju än värre med snitt och inte kunna lyfta förstås plus att du inte får äta vad du vill. Själv kunde jag inte äta jordgubbar hela första sommaren och inte broccoli, lök, paprika, rotfrukter och vad det nu var, Iris fick ont i magen så lätt, jag kände mig restriktiv bara av det. Det var inte kul att sitta hela semestern och se på när alla andra åt jordgubbar till efterrätt varenda dag. Lyfta Iris kan jag ju i alla fall inte göra nu.

Lapinette, det blir knepigt med kläder till en lite äldre bebis, då har man ju verkligen ingen aning vilken storlek den har. En nyföding kan man ju i alla fall gissa mellan typ två storlekar men vid åtta månader börjar det bli rätt utspritt. Fast ni får väl säkert lite hjälp av barnhemmet? Det är ju också lite olika hur långt barnet kommit i utvecklingen i övrigt. Tom svårt att ha rätt blöjstorlek hemma .Jaja, på en vecka har ni listat ut det där och får väl köpa till vartefter!

Telis, jag är som du, jag vill vara med och köpa allt och jag ville ha massor med saker hemma till Iris ifall att och det mesta fick vi faktiskt användning för.

Vi badade Iris redan på BB, hon var ju så kladdig i håret. Personalen frågade om de fick tvätta håret på henne precis efter förlossnigen så de gjorde ett första tappert försök, hon hade ju så mycket hår, men jag tror vi fick bada henne flera gånger innan det gick ur.

• BrudSommar2006

Muggles, det klart att det ju inte är Iris fel att vi bråkar utan det är ju bara så att det råkar vara hon som utlöser det. Om hon inte slängde sig på golvet och illvrålade och vägrade än det ena än det andra så skulle vi inte heller bli osams för när hon är på bra humör så har vi det rätt mysigt ihop alla tre. Men jag är för att försöka lirka med henne för att försöka undvika utbrotten och maken tycker att det är jag som förstört hennes uppfostran genom att göra just så. Jag tycker tvärtom att han är för hård mot henne som ska tvinga henne när hon är som mest hysterisk och inte går att få kontakt med. Tror ingen av oss är villiga att backa på den punkten, själv känner jag tydligt att jag inte är villig att kompromissa en millimeter på den punkten för jag tycker att han har fel punkt slut och han tycker likadant. Då förstår man ju hur det blir.

Nåväl, måste jobba lite nu innan konferensen kallar.

• BrudSommar2006

Jag har typ en och en halv minut att titta in här så jag hinner bara detta - Squib, tack! Det kan bara inte vara möjligt att Iris ska få göra som hon vill och bara för att hon slänger sig ner på golvet och skriker så ska hon få slippa blöjbyte eller tandborstning eller påklädning eller vad det nu gäller. Det kan heller inte vara så att vi ska behöva vänta två timmar tills hon lugnat ned sig för att sedan göra ett nytt försök, då skulle vi ju behöva gå ner på halvtid på jobbet båda två för att komma hemifrån i tid på morgnarna. Sedan vår relation och våra åsikter är en annan sak men nu hinner jag inte mer just nu, får återkomma. Tillbaka till konferensen.

• BrudSommar2006

God kväll! Nu har jag inte tittat in på så länge så jag har ingen aning om vad jag kan ha missat här. Inte finns det väl någon här så här sent på kvällen dagen innan julafton som kan lämna en liten uppdatering heller. Någon gång då och då har jag försökt få chansen att titta in och läsa lite men jag har blivit avbruten varje gång.

Allt är i alla fall bra med mig och oss men jag känner mig helt förbi av trötthet. Äntligen har jag jobbat min sista dag, tur att jag hade så pass många semesterdagar kvar att ta ut att jag inte behöver börja föräldraledigheten förrän första februari. Det var inte roligt att försöka avsluta och inte ha någon att lämna över till eftersom det hela tiden kom nya saker som behövde göras.

Inte kommer jag att vara hemma mycket framöver heller, de dagar nu som Iris inte ska vara på dagis kommer hon och jag att vara ute hos mina föräldrar på dagarna eftersom jag har svårt att klara henne själv när jag inte kan lyfta henne och inte gör hon som man säger i första taget heller...

Fast förhoppningsvis kan jag börja titta in här lite mer som vanligt nu i alla fall.

Snorkis, det är svårt att veta ibland hur man ska skriva för att ingen ska ta illa upp men inte tror jag väl att Nenne är så särskilt upprörd på dig? Det känns inte som Nenne? Det klart att vi alla har olika känslor kring det här beroende på hur mycket eller lite vi fått kämpa och hur vi mår som gravida. Själv hatar jag att vara gravid för jag mår så dåligt, det är vidrigt att må illa och kräkas månad efter månad och sedan dessa helvetiska myrkrypningar i benen som driver en fullkomligt till vansinne, plus alla andra gravidkrämpor. Jag valde ju ändå trots detta att stå ut en graviditet till för att få en liten Astrid och är otroligt tacksam för det. Det ena förtar ju inte det andra tycker jag?

Bakslag för Tinga och Koko har jag förstått, så trist precis före jul. Och så Vänner som råkade ut för läskig olycka, inte heller kul.

Många har försvunnit iväg redan på julfirande gissar jag men skulle någon hinna läsa detta i tid så God Jul på er!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter