Summan av kardemumman - livets väsentligheter
Jag har förresten en fråga om föräldraledighet, kanske är någon som har koll på detta... Jag är ju överens med mitt jobb att jag ska vara mammaledig i åtminstonde 10 månader till att börja med. Och under tiden så kan jag ta ut hur många eller hur få dagar med föräldrapenning som jag vill.
Men hur funkar det om maken också vill ta ut dagar, och vara föräldraledig? Om jag t.ex. tar ut fyra dagar i veckan, så borde det finnas tre dagar kvar i veckan som han kan ta ut? Borde jag då egentligen jobba, de dagar som han är ledig. Eller kan jag vara hemma, enligt vad jag kommit överens om med mitt jobb, samtidigt som han är hemma. Fast utan att jag tar ut FP den dagen?
Så som vi vill ha det är att jag är hemma på heltid från jobbet fram till efter sommaren, men helst att maken efter årsskiftet har möjlighet att vara hemma två dagar i veckan, dvs jobba 60%. Ekonomiskt klarar vi det, men frågan är om man får göra så gentemot jobb m.m.
Enligt hans chef fick han nämligen inte vara föräldraledig om jag var föräldraledig samtidigt. Men vi funderar på vad det är som rent formellt hindrar att vi är hemma båda samtidigt. Om det finns något mer än uttag av föräldrapenning som styr detta?
Långt inlägg, sorry. Är dålig på att förklara mig kortfattat...