• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • muggles

Härom dagen så bonkade det till lite från lgh ovanför och Moa tittade på mig och sa "det är grannen som låter". Ha, jag trodde inte hon hade koll på konceptet "granne" Hon säger så mkt roligt nu så vi får oss ett par asgarv per dag - en underbar bieffekt av att ha barn!

Ore: snark, det låter så tråkigt att behöva sätta sig in i värmepumpar och dylikt... Jag är glad att jag slipper

• nennesjuttioåtta

muggles
    nope.
    Btw, jag hittade kvittot på tapeten, den heter Garden men vet inte fabrikat och jag har försökt letta igenom några tapetsidor men inte hittat den.

Vänner
    hej!! Vilken fin blogg, jag gillar den där stilen också men det slutar alltid med färg. Vardagsrummet tänkte vi ha vitt, vitt, vitt men så blev det en färgad tapet och helt plötsligt kom vi hem med en kelimmatta och sen upptäckte vi att Leksandsstolarna blev så snygga i träfärg, bara vi bytte tyg (fårkrullsfejk) så det blev långt ifrån skirt romantiskt. Istället robust och bonnigt. Dock har vi besökt flera såna där småbutiker där de säljer den stilen och kommer alltid hem med något så förhoppningsvis blir det en skön blandning, men jag tror inte att det syns. Vi har helt enkelt ingen stil.

• Liten med Mindre

Snaily - heja äggen! Hoppas det är nåt riktigt fint på gång.

Lantlig stil - i lagom mängd, och jag håller med om att det beror lite på typ av hus och läge. Vad gäller new england-stil så håller jag ibland på att kräkas när vi får nya upplagan av Skärgårdsliv (får den gratis av någon anledning). För oavsett var de hittar husen de visar, eller vilken typ av hus det är, så är det pärlspont på väggen, röda, blåa och stjärnbeströdda kuddar o filtar. Tydligen är det vad folk förknippar med skärgård, för när de inte finns med så gnäller prenumeranterna över det. Och andra som jag tycker att nog måste stilarna i skärgården vara lite mer varierade??? Och så är det till 90% lyxhus som visas. Fast det är nog representativt för skärgården nu för tiden kanske...

Annars är jag rätt seg idag - känner ett omättligt behov av sötsaker och måste nog tillfredställa det. Var svimfärdig på tunnelbanan, och så kan vi inte ha det. Ska nog mumsa lite mer godsaker och titta på mina fina rosor som maken skickade till mig på jobbet, för att jag låter honom vara på "skogsmulle-kurs" (hemvärns-grejor...) i 5 dagar.

• Lapinette

Morning ladies,

PB - söt son ! Satt faktiskt i förra veckan och drog historier om brorsonen som gått mycket i sömnen som ung. Han ligger nu i lumpen och har varit ute och promenerat i sömnen igen.

muggles - håller tummarna för massor av bud denna gång.

snaily - grattis till ÄL! Och jag tillhör en av de där som alltid (när jag testat) fått utslag men aldrig känt att jag haft ÄL ... mer än snigelspåren i byxorna då men de gör ju inte ont .

Ego - det blev inga IVF-historier igår på kursen då en av de kvinnliga deltagarna inte var där. Istället drog vi igenom hemutredningen. Massor med info och en trött make som förstod ca 20 % och resterande tiden satt och funderade på annat. Själv antecknade jag för glatta livet och insåg att vi får hålla tummarna att vi får en human och trevlig hemutredare för jösses vilken makt de har!

• Lapinette

Visst är det så att lantlig stil passar i en äldre villa med stor tomt som har äppelträd? Det skulle däremot kännas helfel i vår lägenhet som är senfunkis. Men tänk om vi sen köper det där lantliga huset ... passar då våra möbler in? Njaaae!

• Fru E

*kikar in och kramar om alla, är lite nere och energin går åt till att hålla mig över ytan på jobbet och sedan är den slut *

• Liten med Mindre

Skickar över lite sockerhaltiga godsaker till EA. Kanske räcker den energin till ett litet leende...som brukar pigga upp.
    KRAAAAM!

• muggles

EA: stor kram tillbaka!! Jag var nere förra veckan och man är ofta som mest nere precis innan det vänder.

Lappis: jag håller med. Några av de hus vi tittade på innan vi köpte det som vi ny har köpt, var inte alls den stil som vi har på våra möbler (modern "dansk" minimalistisk) men husen låg i rätt område och med någorlunda rätt pris. Ett av dem (i samma område där Piggelin bor fast detta hus var byggt för 10 år sedan) hade lite mindre spröjsade fönster (fuskpröjs) och burspråk i köket - hade ju inte alls passat oss egentligen. Där skulle man ju haft mer hemtex-stilen om ni förstår vad jag menar. Men vi funderade allvarligt ändå för att priset kändes rätt men till slut föll det på att budgivningen gick upp med 600 000 kr(!) så då kändes inte huset värt det för det behövde totalrenoveras - allt därinne var penschis.
    Nu har vi ju ett köpt ett hus som matchar - all vår inredning kommer att passa som en smäck och ärligt talat tror jag att jag kommer att trivas bättre då faktiskt. Men jag tror man sällar tänker så att man ska köpa ett hus som passar ens inredningsstil

• nennesjuttioåtta

Liten
    jaaaaa, det där tycker jag också är så tröttsamt! Stjärnkuddar och numinnsjagintenamnet-vilstol i vitt trä på bryggan. Måste alla bo likadant? Jag sade upp prenumerationen för flera år sen på Allt i Hemmet för det var Lantkök i varje nummer. Fast jag vill själv ha ett lantkök men hur kul är det att få hem en tidning som man redan läst?

Lappis
    Ett dilemma... men man får väl byta ut pö om pö om man tycker det är noga eller också strunta i vad Huset har för stil.

• nennesjuttioåtta

Jag tror att det är den som bor i Huset som sätter stilen, och då blir det oftast rätt ändå även om det inte följer "reglerna". Loungestil i 40-talshus kanske är hur coolt som helst!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter