• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Imma

Frikyrkor om man är protestantiskt kristen. Annars finns det både katolska och den ortdoxa kyrkan samt ett helt gäng med andra religioner än kristendomen.

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:46:31 följande:
    Jaså? Vilka samfund pratar du om nu?
  • feministbrud

Jo, det är precis vad det handlar om. Annas önskan är inte tagen ur luften. Hon har fått idén någonstans ifrån. Brudöverlämning är tradition i flera andra länder och anledningen till att man gör så är för att visa att man blir överlämnad från en vårdnadshavare till en annan. Varför skulle det betyda något annat just i Annas fall? Symboliken i handlingen är glasklar: Pappa, dotter, lämna över, man. Oavsett vad det betyder för Anna så är det många andra som ser det inte ni verkar se.

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:45:17 följande:
    Det handlar nu om Anna och hennes blivande. Kolla med Anna, är det så att hon känner att hon lämnas över från en vårdnadshavare till en annan? Är det inte hennes önskemål som hon talar om här? So what om andra kvinnor kanske känner sej mindre värda än sina män när de leds fram av pappan? Det här handlar inte om dem.
  • Summer2010
    Imma skrev 2009-11-04 09:50:11 följande:
    Frikyrkor om man är protestantiskt kristen. Annars finns det både katolska och den ortdoxa kyrkan samt ett helt gäng med andra religioner än kristendomen.
    Varför skulle de andra frikyrkorna ha sånt problem mot detta?
  • Imma

Nu förstår jag inte vad du menar! Det jag skrev var att jag är säker på att det går att finnas samfund bland frikyrkorna som inte har några problem med brudöverlämningar.

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:54:17 följande:
  • Summer2010
    feministbrud skrev 2009-11-04 09:53:54 följande:
    Jo, det är precis vad det handlar om. Annas önskan är inte tagen ur luften. Hon har fått idén någonstans ifrån. Brudöverlämning är tradition i flera andra länder och anledningen till att man gör så är för att visa att man blir överlämnad från en vårdnadshavare till en annan. Varför skulle det betyda något annat just i Annas fall? Symboliken i handlingen är glasklar: Pappa, dotter, lämna över, man. Oavsett vad det betyder för Anna så är det många andra som ser det inte ni verkar se.
    Men kommer alla dessa andra människor vara på hennes bröllop? Det är ju deras dag, ingen annan. Varför ska man ta hänsyn till massa andra som inte ens kommer vara där? Och varför spelar det roll varifrån hon fått idén? Kanske betyder den något annat för henne?
  • Summer2010
    Imma skrev 2009-11-04 09:56:25 följande:
    Nu förstår jag inte vad du menar! Det jag skrev var att jag är säker på att det går att finnas samfund bland frikyrkorna som inte har några problem med brudöverlämningar.
    Jag tänkte mer på det du skrev att man i andra samfund inte ens skulle komma på tanken att stolpa in och be om en sån sak
  • nano86
    Summer2010 skrev 2009-11-04 09:54:17 följande:
    Det är inte säkert att de har men hennes poäng är ju just att man antalgigen inte skulle "kräva" ändring i vigeslaktien i just andra kykor. Skulle jag gifta mig i england eller danmark (där det är sed att bli överlämnad) så skulle jag rätta mig efter det eller avstå. Inte komma och kräva att jag absolut skulle gå in med min man om kyrkan och prästen där inte godkänner det. Mitt resonemang mot brudöverlämming är just att man kan itne kräva saker i gudstjäns, i en kyrka, av en präst. Antingen tar man det som det är eller så gifter man sig nån annanstans
  • passionsblomman

Det är precis den här typen av total missuppfattning av vad "kyrkan är till för" som gör det så viktigt att fortsätta förklara.

Det är inte en serviceinrättning dit man går för att enligt egna önskemål bli betjänad. Det är så att för den som vill-och är medlem finns möjligheten att vigas i Svenska kyrkan. Då är man deltagare i en gudstjänst. Den sker enligt en viss gudstjänstordning som redan är utformad. Den är noggrnnt utformad dessutom, med KYRKANS symbolik och värderingar som grund.

Varför skulle det vara fritt fram för någon alls att kliva in och begära att gudstjänsten ska utformas efter ANDRA värdegrunder och ny symbolik?

Det är alldeles frivilligt att både vara edlem och att gifta sig i SVK. Det minsta man kan begära av den som väljer att vara gudstjänstbesökare är väl ändå att man går dit för att man respekterar den trosuppfattning och gudstjänstordning som finns i just det samfundet?

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:39:05 följande:
    Imma skrev 2009-11-04 09:22:44 följande:
    Men det är väl ändå inte det det handlar om idag? Här i Sverige? Man kanske borde se vad det handlar om för paret, som kyrka ska man ju kunna betjäna. Inte döma.
  • Summer2010
    passionsblomman skrev 2009-11-04 10:00:10 följande:
    Det är precis den här typen av total missuppfattning av vad "kyrkan är till för" som gör det så viktigt att fortsätta förklara.Det är inte en serviceinrättning dit man går för att enligt egna önskemål bli betjänad. Det är så att för den som vill-och är medlem finns möjligheten att vigas i Svenska kyrkan. Då är man deltagare i en gudstjänst. Den sker enligt en viss gudstjänstordning som redan är utformad. Den är noggrnnt utformad dessutom, med KYRKANS symbolik och värderingar som grund.Varför skulle det vara fritt fram för någon alls att kliva in och begära att gudstjänsten ska utformas efter ANDRA värdegrunder och ny symbolik?Det är alldeles frivilligt att både vara edlem och att gifta sig i SVK. Det minsta man kan begära av den som väljer att vara gudstjänstbesökare är väl ändå att man går dit för att man respekterar den trosuppfattning och gudstjänstordning som finns i just det samfundet?
    Ja det förstår jag mycket väl. Men det handlar ju inte om att göra en stor ändring här. De vill bara gå in på ett annat sätt. Och ja, kanske man ska gifta sej någon annan stans om man vill ha det annorlunda (vi gifter oss inte i SvK) men tycker det är konstigt att man inte ska få ha önskemål på hur det ska gå till när det är ens egen dag, de betalar väl ändå för att få göra detta?

Sen kan man ju fråga varför folk i överhuvudtaget vill gifta sej i kyrkan mer än att det är en vacker byggnad och tradition.
  • Imma

Tack! Det var just det som var min poäng, men uppenbarligen har jag fått grus i diskussionsmekanismen idag.

nano86 skrev 2009-11-04 09:59:21 följande:
    Det är inte säkert att de har men hennes poäng är ju just att man antalgigen inte skulle "kräva" ändring i vigeslaktien i just andra kykor. Skulle jag gifta mig i england eller danmark (där det är sed att bli överlämnad) så skulle jag rätta mig efter det eller avstå. Inte komma och kräva att jag absolut skulle gå in med min man om kyrkan och prästen där inte godkänner det. Mitt resonemang mot brudöverlämming är just att man kan itne kräva saker i gudstjäns, i en kyrka, av en präst. Antingen tar man det som det är eller så gifter man sig nån annanstans
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...