• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • JuliaAmalia
    Chris24 skrev 2009-11-03 19:22:19 följande:
    Enligt den svenska kyrkan kanske, du behöver inte citera hennes ord för mig tack, jag kan gå tillbaka o läsa om jag känner för det isf lilla du, tack.Jag tycker inte som burre präst för den delen, jag anser inte likadant o jag håller inte med, jag tycker visst det är brudparets dag o prästen kan ge sitt råd eller åsikt men ska inte va den som avslutar det hela eller bestämmer om det ska va så.Jag anser inte överlämning är fel,fult eller nedvärderande, jag förknippar det inte alls med nedtryckande av kvinnor och tror inte det förknippas så längre heller.Precis som katolska kyrkan förbjuder homosexuella fortfarande o det upprör många,skulle det uppröra många om överlämning skulle förbjudas.
    Alltid lika moget att ta till uttryck som "lilla du" när ens egna självkänsla och ens argument inte räcker till.

Sen ville jag citera henne just för att du uppenbarligen inte läst vad hon skrev, och hon besvarade just det påstående du hade.

Sen ÄR det faktiskt den Svenska kyrkan vi diskuterar så jag förstår inte riktigt hur du menar med "i svenska kyrkan kanske". Dessutom har det inget med vad du tycker om Burre präst personligen utan att hon förklarade vad den Svenska kyrkan står för eftersom du inte verkar ha förstått det. Det spelar liksom ingen som helst roll vad du tycker personligen när Svenska kyrkan har upprättat en policy som det bara är att rätta sig efter. Eftersom vigsel INTE är en privat angelägenhet utan en allmän gudstjänst så får du inte göra som du själv vill, lika lite som du får göra som du vill vid en vanlig gudstjänst. Om man nu som brudpar tycker att världen ska rätta sig efter dem på deras dag, som du verkar tycka, så är det bara att välja en borgerlig vigsel där du får göra precis hur du vill, t ex lämnas över av din far som en ägodel utan egen vilja. För det ÄR det överlämningen symboliserar, även om du själv inte tycker det. Det spelar ingen roll att man numera lämnas över frivilligt, SYMBOLIKEN går aldrig att ändra på.
  • Summer2010
    passionsblomman skrev 2009-11-04 10:50:11 följande:
    Jag håller med Imma här att säga såkaer som att man vill att gudssnacket ska tonas ner och att man istället ska prata om vad som PARET tycker är fint eller bra och ta bort psalmer etc är verkligen inte ok.Däremot, när vissa säger att man inte borde få gifta sig i kyrkan om ma inte är "bekännande kisten" som det ibland uttrycks, då håller jag INTE med.Av den enkla anledningen att det åligger prästen att upprätthålla gudstjänsten och följa gudstjänstordningen.DÄREMOT kommer det inte överhuvudtaget an på honom eller någon annan männiksa att bedöma en annan persons relation till Gud. Det är BARA Gud som kan se hjärtat och vad som till fullo finns inom en människa.Vad som sker mellan människa och Gud i en gudstjänst kan vi andra inte veta något om.Därför måste det absolut räcka att man själv frivilligt kommer till kyrkan, med respekt för vad som försiggår där.
    Ja sa inget illa menat till någon :) Bara var nyfiken
  • passionsblomman

Det tog jag det inte som heller.

Vill bara själv vara extra tydlig med att jag inte håller med de som tycker att dörren ska vara stängd för vissa. Det har förekommit sådana uttalanden här på forumet, så jag tycker det är viktigt att förmedla min inställning.

Summer2010 skrev 2009-11-04 12:29:06 följande:
    Ja sa inget illa menat till någon :) Bara var nyfiken
  • JuliaAmalia
    Chris24 skrev 2009-11-03 20:10:31 följande:
    Ursäkta men vem pratade med dig? Jag kan bete mig väldigt ordentligt och uppföra mig i diskussioner,debatter,trådar,forum o vad som så vem är DU o peka o försöka läxa upp mig?Sköt dig själv o ge din åsikt,ja. Precis som jag gjorde men bestäm inte över hur jag ska göra eller inte göra eller säga eller inte säga är du väldigt snäll.Kom inte här och spela överlägsen eller bättre, du har din åsikt och jag har min. Snacka om att komma in mitt i en tråd och bete sig både fult och omoget, jag snackade i allmänheten och det fick jag göra sist jag kollade reglerna på BT.Det jag skrev till "lilla du" var en gång till JuliaAmelia och det är för att hon alltid hetsar och ska bete sig illa i sina inlägg, ja, kaxigt, ENLIGT MIG. Och där reagerade jag.Och vill jag diskutera Svenska kyrkan eller RYSKA kyrkan så tro fan jag kommer o göra det också, så lägg ner själv.Jag diskuterade allt o allting som jag ville, sen vida jag betalar till sVK eller inte vet inte du så snacka inte innan du vet fakta.Att jag dessutom frågade en massa var för att jag var nyfiken på allas åsikter, jag högg inte och jag angrepp inte och jag blev då inte aggressiv förens du kom in just nu o skrev.Alla andra, ha en trevlig kväll!
    Intressant att du tycker att du kan bete dig väldigt ordentligt och uppföra dig här på forumet när du helt ur luften beskyller mig för att ALLTID hetsa upp mig, bete mig illa och vara kaxig i alla mina inlägg. Om det är någon som hetsar upp sig så är det ju du när du skriver ett sådant här inlägg. Att du sedan skriver "lilla du", "lägg ner", "snacka inte innan du vet fakta", "ursäkta pratade jag med dig?", "sköt dig själv och din åsikt" och "kom inte här och spela överlägsen" i ett och samma inlägg är väl tala emot sig själv ganska mycket när man beskyller någon annan för att vara kaxig.

Du om någon tar ner nivån på diskussionerna med dina mindre begåvade uttryck som inte har något som helst med diskussionen att göra.
  • Summer2010
    passionsblomman skrev 2009-11-04 12:38:35 följande:
    Det tog jag det inte som heller. Vill bara själv vara extra tydlig med att jag inte håller med de som tycker att dörren ska vara stängd för vissa. Det har förekommit sådana uttalanden här på forumet, så jag tycker det är viktigt att förmedla min inställning.
    Ja, som kyrka är det ju viktigt att man välkomnar alla, annars går man ju emot det man säger sej tro på
  • Duchess

Det beror väl i och för sig på hur man tolkar Bibeln. Det finns ju passager i Bibeln som talar om att vissa personer inte ska vara välkomna i en församling. Hur man sedan tolkar och applicerar dem skiljer ju från församling till församling. Jag har t ex homosexuella vänner som blivit avvisade från en frikyrkoförsamling här hemma i Sverige. Deras barn var inte heller välkomna till församlingens barnverksamheter.

Summer2010 skrev 2009-11-04 12:51:52 följande:
    Ja, som kyrka är det ju viktigt att man välkomnar alla, annars går man ju emot det man säger sej tro på
  • passionsblomman

Det var det sorgligaste jag har hört på länge. Mitt hjärta gråter!

Något sådant har jag själv inte stött på under min uppväxt.

Duchess skrev 2009-11-04 12:57:24 följande:
    Det beror väl i och för sig på hur man tolkar Bibeln. Det finns ju passager i Bibeln som talar om att vissa personer inte ska vara välkomna i en församling. Hur man sedan tolkar och applicerar dem skiljer ju från församling till församling. Jag har t ex homosexuella vänner som blivit avvisade från en frikyrkoförsamling här hemma i Sverige. Deras barn var inte heller välkomna till församlingens barnverksamheter.
  • Summer2010
    Duchess skrev 2009-11-04 12:57:24 följande:
    Fast den tydligaste grunden i en kristen tro är ju att alla har samma värde och att alla är älskade av Gud. Vet inte hur man kan tolka det fel.
  • Duchess

Ja, men om jag nu ska leka djävulens advokat för en stund så står det också att vissa personer ska man inte välkomna till sin gemenskap. Alla kan ju vara älskade av Gud utan att få vara med i en församling (så tror jag att de resonerar).

Summer2010 skrev 2009-11-04 13:02:05 följande:
    Fast den tydligaste grunden i en kristen tro är ju att alla har samma värde och att alla är älskade av Gud. Vet inte hur man kan tolka det fel.
  • Summer2010
    Duchess skrev 2009-11-04 13:05:13 följande:
    Ja, men om jag nu ska leka djävulens advokat för en stund så står det också att vissa personer ska man inte välkomna till sin gemenskap. Alla kan ju vara älskade av Gud utan att få vara med i en församling (så tror jag att de resonerar).
    De som inte vill följa Jesus behöver ju inte heller gå i kyrkan, men alla är välkomna och alla är älskade av Gud.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...