• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Duchess

Du menar att det inte spelar någon roll vad enskilda människor gör? Det tror jag. Allt vi gör påverkar andra. Väljer du brudöverlämning så gör du ett minnesavtryck hos andra människor. På samma sätt gjorde jag ett sådant när jag gick in med min blivande man.

För övrigt är det ju märkligt att inga kvinnor verkar vilja ära sina mödrar när de gifter sig. Och inte verkar männen vara intresserade av att ära varken mor eller far...

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:05:53 följande:
    Men varför ska någon, som ser den på ett annat sätt, inte kunna göra så på deras egna bröllopsdag? Ingen annan som inte ser det som dom gör ska vara där. Och ja, det finns andra betydelser, som inte jag hittat på. Vissa ser det till exempel som att pappan på så sätt ger sin välsignelse till äktenskapet. Eller så är det ett sätt att "ära sin far" på. Kanske man varit nära sin pappa och tycker det är en fin gest mot honom?
  • kikel

Engelskman! Min är skotte.

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:15:21 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:08:20 följande:
    Det är väl upp till var och en? Mammorna har ju ofta en stor del i det hela på andra sätt. Kanske låter man brudgummens mamma föra fram honom först?Och är det inte bra att man vill ändra på en tidigare dålig sed till något nytt? Lämna det dåliga bakom? Inte är det så att vi som kanske vill bli överlämnade av pappa ser ner på kvinnor? Kanske det skulle vara dumt om man gick ut med det i TV och gjorde en stor grej av det, men nu handlar det om familjen och släkten, som alla tyckte det var ok. Min fästman är engelsman och där är de vana med att pappan för fram bruden så därför pratar vi om att ha det så.
  • Summer2010
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 18:12:17 följande:
    Ummmmm va?För att kunna påstå att vi adopterat en muslimsk sed ska ju rimligtvis svenskar tagit sedan till sig och göra detsamma. Det du beskriver är ju att muslimer i Sverige gör precis som de alltid gjort.
    Ja men vi låter dem ju göra så. Vi ändrar på våra sätt för att de ska få komma in med deras kultur och deras lagar.

Men nu tänker jag inte prata mer om muslimer. Det var bara ett litet exempel. Jag har personligen inget emot dem.
  • Duchess

Men vad är poängen i att försöka kämpa för att en sed med så solkig historia som brudöverlämning ska ändra innebör, när vi redan har en fin vigselsed i Sverige som avspeglar att män och kvinnor är lika mycket värda och har samma rätt att själv välja partner?

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:15:21 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:08:20 följande:
    Det är väl upp till var och en? Mammorna har ju ofta en stor del i det hela på andra sätt. Kanske låter man brudgummens mamma föra fram honom först?Och är det inte bra att man vill ändra på en tidigare dålig sed till något nytt? Lämna det dåliga bakom? Inte är det så att vi som kanske vill bli överlämnade av pappa ser ner på kvinnor? Kanske det skulle vara dumt om man gick ut med det i TV och gjorde en stor grej av det, men nu handlar det om familjen och släkten, som alla tyckte det var ok. Min fästman är engelsman och där är de vana med att pappan för fram bruden så därför pratar vi om att ha det så.
  • kikel

Min vännina gick in med sin mamma och inte med sin pappa så vist finns det dom som gör det. Tycker bara att alla kan få göra som dom vill utan att ha andra som har synpungter på vad dom gör eller lever.

Duchess skrev 2009-11-04 18:17:18 följande:
    Du menar att det inte spelar någon roll vad enskilda människor gör? Det tror jag. Allt vi gör påverkar andra. Väljer du brudöverlämning så gör du ett minnesavtryck hos andra människor. På samma sätt gjorde jag ett sådant när jag gick in med min blivande man. För övrigt är det ju märkligt att inga kvinnor verkar vilja ära sina mödrar när de gifter sig. Och inte verkar männen vara intresserade av att ära varken mor eller far...
  • anne på grönkulla

Jag skulle själv aldrig hävda att "muslimer" som grupp har en viss syn på kvinnor eller inte, lika lite som att "kristna" eller "buddhister" eller nån annan trosinriktning har det. Men jag ser inte riktigt parallellen mellan att ge individer friheten att bestämma över sin klädsel eller sin trosutövning och att Svenska kyrkan ska anamma en sed som går emot deras teologiska grundsyn på människan och äktenskapet - om jag ska vara helt ärlig.

Dessutom tror jag att rökare är den grupp som i allmänhet tar mest raster på jobbet. Jag jobbar med både muslimer och räkare (flera som är både och dessutom) och jag vet varför det drälls i porten i tid och otid.

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:09:06 följande:
    Vissa tar ju in att de får be på sitt arbete (flera raster om dagen, som ingen annan får) och på vissa ställen får de använda slöja i skolan osv. Och visst är det så att de kanske inte har en så jättebra syn på kvinnor?
  • Duchess

Jag vet att det finns personer som ändrat uppfattning om brudöverlämning efter att här på BT ha blivit upplysta om vad seden innebär. Så även om just du inte ändrar dig kanske någon annan gör det.

Det finns många frågor som engagerar mig. Allt från djurrättsfrågor till föräldraförsäkring, brudöverlämning och räntepolitik. Det går utmärkt att vara engagerad i flera saker samtidigt. För mig hänger dessutom alla dessa saker ihop.

Rufsas skrev 2009-11-04 18:08:49 följande:
    Okej, en ärlig fråga med ärligt uppsåt till alla er som tycker det är fel med "brudöverlämning":Tror ni att ni kan förändra någons åsikt med era argument här inne i tråden?Vill inte provocera, utan jag är verkligen nyfiken vad som driver er.
  • Summer2010
    Duchess skrev 2009-11-04 18:17:18 följande:
    Du menar att det inte spelar någon roll vad enskilda människor gör? Det tror jag. Allt vi gör påverkar andra. Väljer du brudöverlämning så gör du ett minnesavtryck hos andra människor. På samma sätt gjorde jag ett sådant när jag gick in med min blivande man. För övrigt är det ju märkligt att inga kvinnor verkar vilja ära sina mödrar när de gifter sig. Och inte verkar männen vara intresserade av att ära varken mor eller far...
    Jag sa bara att det är så vissa tänker när de vill ha brudöverlämning :) Att de väljer sin far för att de vill ära honom eller kanske de varit nära honom under sin uppväxt. Jag kommer ära mina föräldrar båda två på olika sätt på mitt bröllop.
    Om jag gick runt med en "jag hatar kvinnor-lapp" knuten runt halsen på mitt bröllop så kanske det sätter spår hos mina släktingar, men jag vet att de inte kommer se ner på mej eller på våra sätt att se saker bara för att jag väljer att gå in med pappa. Ingen i min släkt är trångsynt och går stenhårt på gamla symboliska betydelser. Men kanske det är så att om man är en människa som är väldigt bunden till traditioner (speciellt svenska) att man har svårt att acceptera nytänkande idéer.
  • Summer2010
    kikel skrev 2009-11-04 18:17:26 följande:
    Engelskman! Min är skotte.
    Va roligt :D Min är från Yorkshire så inte så långt ifrån Skottland :)
  • JustMeAndMyLove

Jag själv är en av dem. Jag visste inte nått om symboliken utan ville ha lite holywood. Nu slapp jag pinsamheten med att komma med iden till mamma som hade flugit i taket.

Det finns andra sätt att hedra min mammma på, tänker jag :)

Duchess skrev 2009-11-04 18:21:30 följande:
    Jag vet att det finns personer som ändrat uppfattning om brudöverlämning efter att här på BT ha blivit upplysta om vad seden innebär. Så även om just du inte ändrar dig kanske någon annan gör det. Det finns många frågor som engagerar mig. Allt från djurrättsfrågor till föräldraförsäkring, brudöverlämning och räntepolitik. Det går utmärkt att vara engagerad i flera saker samtidigt. För mig hänger dessutom alla dessa saker ihop.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...