• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Rufsas

anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:46:34 följande:

Nertryckande kommentarer?
    Har du läst tråden? Det handlar om ett gäng blivande brudar som är för tanken på att gå in med någon av sina föräldrar. Och ett annat gäng som inte respekterar dessa kvinnor utan behandlar dem som mindre vetande varelser.
  • Summer2010

Nu är jag färdig här. Jag kommer låta min pappa leda fram mig på min dag. Mina släktingar och vänner kommer inte tycka att det är ett spektakel och vi kommer alla vara väldigt glada oavsett åsikter och kommentarer här. :)

• anne på grönkulla

Jag har inga som helst synpunkter på er som personer. Men valet att offentligt manifestera en symbolik som spelar upp en kvinnans underordning till en manlig förmyndare upplever jag som att det inskränker även min frihet i framtiden. Om det är en trend att det ska anses gulligt att se ut som att man inte får gifta sig på egen hand så stör det mig. Att valet är fritt håller jag helt med om och det ska vi vara tacksamma för, men varför man vill göra det valet övergår fullkomligt mitt förstånd.

Har nån tänkt på att jag upplever bristande respekt i antydan om att kvinnor (för hittills är det alltid kvinnor vi hört om som blir överlämnade) inte klarar detta steg i livet själva?

• JustMeAndMyLove

Svastikan är inte från början en nazist-symbol, det är ganska viktigt att man förstår det.

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:49:03 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:46:34 följande: Jämför något som vi ser som en vacker handling med nazi är ialla fall inte en hjärtvärmande kommentar.
  • passionsblomman
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-04 18:59:19 följande:
    Svastikan är inte från början en nazist-symbol, det är ganska viktigt att man förstår det.
    Precis!

Och det är tillika viktigt att förstå att ngen har kallat någon för Nazist eller kvinnohatare heller för den delen.

Det är inte lågt att jämföra två symboler mded varandra.

Ingen säger att om du går med din pappa är det samma sak som om du varit med och mördat judara. Ni går i taket helt i onödan och idiotförklarar Panzerfaust med flera helt utan att ens ha försökt begripa innebörden i liknelsen.

Alltså: Brudöverlämning är en symbolhandling.

Svastikan är en symbol för nazisterna och deras dröm om det ultimata samhället.

Kommuniststjärnan är en tydlig symbol för en helt annan dröm om en enligt kommunisterna ideal värld.

Saken är den, att när en symbol fått tillräcklig historisk innebörd för att lysa tydligt och klart med sin signal till omvärlden, så spelar det ingen som helst roll vad en enskild person skulle vilja att den stod för.

Som exemplet med svastikan-hakkorset, som innan Nazismen inte alls var negativt laddad. Den symbolen är för tid och evighet förstörd. Det tror jag de flesta här är överens om.

Symboliken i att bruden överlämnas av fadern till den nya mannen, har tyvärr aldrig stått för att pappas kicka nu får sin stora kärlek. den har alltid handlat om vem som har förmyndarskapet över kvinnan.

Eftersom det aldrig ens varit fråga om någon positiv innebörd, torde det vara än svårare att göra något positivt av den nu.

Det som Panzer och andra anser att ni blundar för och som ingen av er heller bemöter, är ju att det DESSUTOM är så att verkligheten är att oerhört många kvinnor lever under fruktansvärda förhållanden i en fångenskap som ingen av oss ens klarar av att föreställa oss hur det skulle vara. Det är alltså en NU pågående form av slaveri där våldtäkt inte ens finns som begrepp utan bara ingår i att vara kvinna, där man kan bli ihjälslagen när som helst utan att det kallas mord etc etc.

Det är med allra största säkerhet så att visste dessa kvinnor om de olika vigselordningarna och hade möjligheten att själva välja sin man, så skulle de högst troligt välja att strålande glada och stolta, fria och självständiga gå bredvid sin man.

Det går heller inte att inbilla sig att de skulle tolka just er överlämning på annat sätt än att er man hädanefter äger er.

DETär jämförelsenmed symbolhandlingar och symbolers starka värdeladdning.

Så jo, man kan jämföra,och det är inte ett personangrepp, en anklagelse eller ett påhopp. Det är heller inte ovärdigt diskussionen eller för dumt för att svara på. Och Ario, det ungefär lägsta jag läst på länge i forumet, var nog när du igår skrev att "men Panzer är ju inte mänsklig" varpå någon annan lustigkurre kontrade med att han ju därmed heller inte behövde tas på allvar.

Man lämnar avtryck och gör intryck på fler än ett ställe och vad gäller personangrepp, fördomar och trångsynthet, häxjakt, hånfullhet, idiotförkalranden etc så är det en viss "orientaliskgrupp" som vid det här laget gör klokt i att ligga lite lågt i fråga om hur mycket sten man kastar. Eller dra på er skor med rejält spiktramp-helsulor förslagsvis, ty det skall ligga mången skärva i ert glashus.
  • Panzerfaust
    ario skrev 2009-11-04 18:30:11 följande:
    Sämsta inlägg hittils att jämföra folkmordet på judarna med brudöverlämning!Patetiskt!
    Varför?

Du kommer som vanligt med one-liners helt utan substans, försök bemöta det jag säger iaf.
  • Panzerfaust

Den mentala trögheten är påtaglig när man tror att jag jämför brudöverlämning med folkmordet på judarna alternativt har man grava lässvårigheter.

Jämförelsen är:

1. Brudöverlämning-Hakkors och Horst Wessel Lied som inmarsch.

2. Kvinnor som dör i förtryck i världen idag-Folkmordet på judar.

Vad är det i resonemanget som är så svårt att fatta?

Passionsblomman, bra inlägg.

• JuliaAmalia

Passionsblomman; Du är beundransvärd (och en mycket klok kvinna) som orkar fortsätta att sakligt argumentera. Jag har gett upp.

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...