• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Rufsas

anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:26:00 följande:

Jag kan köpa argumentet meden ny symbolik och en ökad frihet, som inte har ett solkigt patriarkaliskt ljus över sig när brudgummen visa upp sig som mammas pojke lika stolt offentligt som bruden är pappas flicka, när brudens pappa tar hand om gästerna och pysslar med blommor och klänningen i bakgrunden medan mamman är den som får offentligtheten och äran att "lämna över", när både brud och brudgum gör gemensam sak i sitt framlyftande av sina föräldrar.Då kan vi kanske börja prata om en ny symbolik! Men sålänge det fortfarande är bruden som får sällskap av en manlig släkting medan brudgummen klarar sig på egen hand och mamma håller sig i bakgrunden - då ser inte jag möjligheten till en förändrad innebörd.
    Ganska exakt så ska mitt bröllop vara. Har försökt att få fram det budskapet i flera inlägg men uppenbarligen inte riktigt lyckats.
  • Duchess

Jag gjorde bara ett försök att svara lite mer utförligt på din fråga. Ledsen om det inte uppskattades.

Rufsas skrev 2009-11-04 18:29:21 följande:
    Förstår inte alls var du vill komma med detta inlägget. Jag ser det som självklart att man kan engagera sig i flera frågor.
  • Summer2010

anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:26:00 följande:

Jag kan köpa argumentet meden ny symbolik och en ökad frihet, som inte har ett solkigt patriarkaliskt ljus över sig när brudgummen visa upp sig som mammas pojke lika stolt offentligt som bruden är pappas flicka, när brudens pappa tar hand om gästerna och pysslar med blommor och klänningen i bakgrunden medan mamman är den som får offentligtheten och äran att "lämna över", när både brud och brudgum gör gemensam sak i sitt framlyftande av sina föräldrar.Då kan vi kanske börja prata om en ny symbolik! Men sålänge det fortfarande är bruden som får sällskap av en manlig släkting medan brudgummen klarar sig på egen hand och mamma håller sig i bakgrunden - då ser inte jag möjligheten till en förändrad innebörd.
    Min pappa tar hand om gästerna och dekorationen lika mycket som mamma. Nu är mamma duktigare med blommor så hon tar den delen. Och visst kan pappa hjälpa till med klänningen om han vill. Och jag vet med säkerhet att min fästman skulle gå in med sin mamma med stolthet och vill dom det så får de självklart göra det! På vårt bröllop tänker vi låta både den engelska och den svenska kulturen mötas så mkt det går :)
  • JustMeAndMyLove

Jämförelsen med svastikan är dock bra enligt mig, det är ju en symbol som inte enbart är nazistisk men ingen skulle för det rita den på sitt hus för att hylla solguden...

ario skrev 2009-11-04 18:30:11 följande:
    Sämsta inlägg hittils att jämföra folkmordet på judarna med brudöverlämning!Patetiskt!
  • Rufsas
    ario skrev 2009-11-04 18:30:11 följande:
    Sämsta inlägg hittils att jämföra folkmordet på judarna med brudöverlämning!Patetiskt!
    Inlägget var knappt värt en respons, men jag kunde inte låta bli...
  • Rufsas
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-04 18:32:45 följande:
    Jämförelsen med svastikan är dock bra enligt mig, det är ju en symbol som inte enbart är nazistisk men ingen skulle för det rita den på sitt hus för att hylla solguden...
    Så länge du inte gör symbolen för kvinna överstruket på din bröllopsklänning är det INTE samma sak.
  • Duchess

Men en svastika på bröllopsklänningen vore okej?

Rufsas skrev 2009-11-04 18:34:48 följande:
    Så länge du inte gör symbolen för kvinna överstruket på din bröllopsklänning är det INTE samma sak.
  • Summer2010
    Duchess skrev 2009-11-04 18:29:52 följande:
    Jadå, jag har hört många säga att de vill överlämnas av sin pappa för att hedra honom. Men jag förstår faktiskt inte det resonemanget. Varför ska bara bruden hedra bara pappan? För mig handlar bröllopsdagen om brudparet. Det är fint att hedra sina föräldrar, men att en person i brudparet väljer ut en person som ska hedras extra (och att det nästan alltid är bruden + pappan), det känns lite magstarkt. Om du med ditt resonemang vill antyda att vi som kämpar emot att brudöverlämningen ska införas i Sverige är trångsynta och har svårt att acceptera nya idéer, då tror jag inte att du har en alltför klar bild av någon av oss....
    Va kul x) Nej, jag tycker att ni ska acceptera att vi har en annan åsikt bara. Vill man hedra sin pappa på det sättet så tycker jag ni kan va tyst. Jag bryr mej inte ett skit (ursäkta) om vad du gör på ditt bröllop. Jag accepterar att du har dina önskemål och din smak. Tycker det är lågt att dra ner andra med en annan åsikt på det här sättet. Ni får vara emot det hela, men ni behöver ju inte försöka få oss som har en annan syn på det att se ut som kvinnohatande skurkar.
  • Rufsas
    Duchess skrev 2009-11-04 18:35:29 följande:
    Men en svastika på bröllopsklänningen vore okej?
    Okej, här tolkar vi fritt uppenbarligen. Gör dig inte dummare än vad du är.
  • kikel

Nä nu går jag en annan tråd har gjort mig allt för upprörd.
    Ha det kul med eran diskution. =)

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...