• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • feministbrud

Det spelar roll för att idén inte är tagen ur luften som jag skrev. Kan gamla seder verkligen användas i nytt syfte när de har så stark betydelse för så många? Och VAD bettyder det för dig, tex?

Och jag kommer inte att vara på Annas bröllop, men jag ahr varit på ett bröllp med brudöverlämnign. Det var verkligen hemskt, men väluppfostrad som jag är så påpekade jag det så klart inte. Men det var skönt när spektaklet till vigsel var över, så kände alla det som satt där jag satt (typ 15 personer som var vänner till brudgummen).

Summer2010 skrev 2009-11-04 09:57:09 följande:
    Men kommer alla dessa andra människor vara på hennes bröllop? Det är ju deras dag, ingen annan. Varför ska man ta hänsyn till massa andra som inte ens kommer vara där? Och varför spelar det roll varifrån hon fått idén? Kanske betyder den något annat för henne?
  • feministbrud

Vad ser du?

AnnaS82 skrev 2009-11-04 10:52:12 följande:
    Eller så ser vi det inte ni ser...
  • Summer2010
    feministbrud skrev 2009-11-04 14:19:06 följande:
    Det spelar roll för att idén inte är tagen ur luften som jag skrev. Kan gamla seder verkligen användas i nytt syfte när de har så stark betydelse för så många? Och VAD bettyder det för dig, tex?Och jag kommer inte att vara på Annas bröllop, men jag ahr varit på ett bröllp med brudöverlämnign. Det var verkligen hemskt, men väluppfostrad som jag är så påpekade jag det så klart inte. Men det var skönt när spektaklet till vigsel var över, så kände alla det som satt där jag satt (typ 15 personer som var vänner till brudgummen).
    Det är ju väldigt dumt att man inte kan acceptera att andra har olika syn och åsikt på en sak. Nu är det så att kyrkan har en policy och jag förstår att de inte kan gå emot den, men att kalla en vigsel för spektakel bara för att de gjorde det olikt än vad du själv skulle gjort det är bara dumt. Jag kanske inte gillar en särskild låt för den betyder en dålig sak för mej, men inte kommer jag se ner på brudparet eller vigseln för att de valt den? Och som sagt, det KAN faktiskt betyda en helt annan sak för dem som par! Tro det eller ej...
  • AnnaS82

Du skrev att vi inte ser, det ni ser...
    ...och jag menar att ni inte ser, det vi ser...
    Det verkar som att många ser det helt i vitt eller svart.
    Jag har jättesvårt att förstå hur du kan tycka att det var så hemskt att vara på det där bröllopet med brudöverlämning...eftersom jag ser det på ett annat sätt.
    Alla jag har pratat med, (min familj, släkt o vänner,) som ska komma på bröllopet ser det ur samma ögon som jag... Vilket betyder att de kommer se det som en vacker gest, en fin far o dotter grej, en vackar stund när min blivand man kommer står där framme o se mig komma gående...en härlig start på en fin vigselcermoni.
    Det är så vi tänker, det är så vi ser det...

feministbrud skrev 2009-11-04 14:20:07 följande:
    Vad ser du?
  • AnnaS82

Håller med...

Summer2010 skrev 2009-11-04 14:23:05 följande:
    Det är ju väldigt dumt att man inte kan acceptera att andra har olika syn och åsikt på en sak. Nu är det så att kyrkan har en policy och jag förstår att de inte kan gå emot den, men att kalla en vigsel för spektakel bara för att de gjorde det olikt än vad du själv skulle gjort det är bara dumt. Jag kanske inte gillar en särskild låt för den betyder en dålig sak för mej, men inte kommer jag se ner på brudparet eller vigseln för att de valt den? Och som sagt, det KAN faktiskt betyda en helt annan sak för dem som par! Tro det eller ej...
  • Chris24
    Summer2010 skrev 2009-11-04 14:23:05 följande:
    Det var det bästa jag har hört, håller totalt med dig, bra skrivet.
  • Panzerfaust

En vigsel med kvinnofientliga inslag som brudöverlämning kan med fördel kallas för just spektakel.

• Summer2010
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 15:06:27 följande:
    En vigsel med kvinnofientliga inslag som brudöverlämning kan med fördel kallas för just spektakel.
    Men det är inte det för det här paret. De har bakgrund från andra kulturer där det betyder en annan sak. Kolla med Anna, vill de göra detta som ett kvinnofientligt inslag? Nej, tror inte det. Jag förstår att det kan vara svårt om man kanske har upplevt kvinnofientliga inslag i livet på något sätt, men om de och hela deras släkt ser på det på ett annat sätt så kom inte och påpeka att de skulle vara kvinnofientliga! Trångsynt man kan vara ibland då..
  • Panzerfaust

Samma argument kan användas för att gå in under svastikafanor till Horst Wessel-lied.

"Vadå judarna tar illa upp? men det har en heeeelt annan betydelse för oss ju"

• Summer2010

Det går inte att jämföra med detta. Vem är det som tar illa upp för att hennes pappa leder in henne i kyrkan?

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...