• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • feministbrud

Jag kallar det för ett spektaklel för att det kändes så för mig. Det handlar inte om en bra eller en dålig låt, det handlar om att någon väljer att spela upp en pjäs om att bli överlämnad vid altaret av sin far, men ändå inte bli det (för det betyder ju något annat för dem).

Jag går inte runt med tröja med en röd femuddig stjärna på, för att jag är inte kommunist. Det är svårt att ta på sig en sådan symbol och sedan hävda att just röd stjärna för mig betyder liberalism.

Summer2010 skrev 2009-11-04 14:23:05 följande:
    Det är ju väldigt dumt att man inte kan acceptera att andra har olika syn och åsikt på en sak. Nu är det så att kyrkan har en policy och jag förstår att de inte kan gå emot den, men att kalla en vigsel för spektakel bara för att de gjorde det olikt än vad du själv skulle gjort det är bara dumt. Jag kanske inte gillar en särskild låt för den betyder en dålig sak för mej, men inte kommer jag se ner på brudparet eller vigseln för att de valt den? Och som sagt, det KAN faktiskt betyda en helt annan sak för dem som par! Tro det eller ej...
  • Panzerfaust
    Rufsas skrev 2009-11-04 15:25:02 följande:
    Fruktansvärt lågt att jämföra detta med judarna under andra världskriget.
    På vilket sätt?

Frågan kvarstår.

Hur många judar dog under andra världskriget?

Hur många kvinnor har dött och dör dagligen för att de är kvinnor och lever under ett manligt förtryck?

Ska man bli förbannad när man ser folk vifta med hakkorsflaggor? Självklart.

Ska man bli förbannad för att någon vill ha en direkt kvinnofientlig symbol vid ett bröllop, något som är så besudlat med andra kvinnors blod och tårar? Självklart.

Det systematiska förtryck och folkmord kvinnoförtrycket i världen har dödat bra många fler än de ca 6miljoner judar som dog 1933-45.

Symboliken i brudöverlämning är defekt och avskyvärd, jämförelsen med symboliken i svastikan och andra systematiska övergrepp är klart gångbar.
  • Rufsas
    feministbrud skrev 2009-11-04 16:54:08 följande:
    Jag kallar det för ett spektaklel för att det kändes så för mig.
    Exakt! Det känns så för DIG. Det känns dock inte så för några andra av oss och då ber vi er bara att respektera det.

Det finns massor av saker som andra gör som känns som ett spektakel för mig. Självklart ska man kunna ha en öppen dialog, men någonstans borde man ändå respektera att alla inte känner samma sak. Jag tror att jag talar för många i tråden när jag säger att vi inte känner att vi får den respekten.
  • Rufsas

Jag mår på riktigt illa av ditt inlägg. Så fruktansvärt omdömeslöst att blanda in judar och andra världskriget i denna debatt. Jag antar att du bara är ute efter att provocera.

Panzerfaust skrev 2009-11-04 17:45:16 följande:
    På vilket sätt?Frågan kvarstår.Hur många judar dog under andra världskriget?Hur många kvinnor har dött och dör dagligen för att de är kvinnor och lever under ett manligt förtryck?Ska man bli förbannad när man ser folk vifta med hakkorsflaggor? Självklart.Ska man bli förbannad för att någon vill ha en direkt kvinnofientlig symbol vid ett bröllop, något som är så besudlat med andra kvinnors blod och tårar? Självklart.Det systematiska förtryck och folkmord kvinnoförtrycket i världen har dödat bra många fler än de ca 6miljoner judar som dog 1933-45.Symboliken i brudöverlämning är defekt och avskyvärd, jämförelsen med symboliken i svastikan och andra systematiska övergrepp är klart gångbar.
  • Panzerfaust
    Rufsas skrev 2009-11-04 17:52:25 följande:
    Jag mår på riktigt illa av ditt inlägg. Så fruktansvärt omdömeslöst att blanda in judar och andra världskriget i denna debatt. Jag antar att du bara är ute efter att provocera.
    På vilket sätt?

Hade det känts bättre om jag tagit folkmordet i Rwanda?

Jag tror du missar poängen fullständigt.

Kvinnor dör i hela världen varje sekund för att de lever under ett förtryck som baseras på deras kön, är det då rimligt att vi som bor i ett fritt land "adopterar" en sedvänja som enbart har negativ betydelse och symbolik bara för att vi tycker oss kunna tolka om den till något eget och lite hollywood-gulligt?
  • Summer2010
    Rufsas skrev 2009-11-04 17:52:25 följande:
    Det är ofta så, antar jag, på såna här diskussionsforum. Just den här handlingen är något som idag betyder en helt annan sak. En flagga med ett hakkors kommer aldrig kunna ändras. Sen är väl flaggan en starkare symbolisk bild än brudöverlämningen?
  • Summer2010
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 17:57:08 följande:
    På vilket sätt?Hade det känts bättre om jag tagit folkmordet i Rwanda?Jag tror du missar poängen fullständigt.Kvinnor dör i hela världen varje sekund för att de lever under ett förtryck som baseras på deras kön, är det då rimligt att vi som bor i ett fritt land "adopterar" en sedvänja som enbart har negativ betydelse och symbolik bara för att vi tycker oss kunna tolka om den till något eget och lite hollywood-gulligt?
    Hur kommer det sej då att vi mer och mer adopterar muslimska seder? Får man välja vilka seder som är ok?
  • Duchess

Du har bestämt att brudöverlämning betyder en helt annan sak?

Om inte annat så borde du kunna dra slutsatsen att brudöverlämning för många människor betyder precis samma sak som den alltid gjort. Därav upprördheten.

Summer2010 skrev 2009-11-04 17:59:02 följande:
    Det är ofta så, antar jag, på såna här diskussionsforum. Just den här handlingen är något som idag betyder en helt annan sak. En flagga med ett hakkors kommer aldrig kunna ändras. Sen är väl flaggan en starkare symbolisk bild än brudöverlämningen?
  • Panzerfaust
    Summer2010 skrev 2009-11-04 18:00:38 följande:
    Hur kommer det sej då att vi mer och mer adopterar muslimska seder? Får man välja vilka seder som är ok?
    Vilken muslimsk sed har vi adopterat?
  • Rufsas
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 17:57:08 följande:
    På vilket sätt?Hade det känts bättre om jag tagit folkmordet i Rwanda?Jag tror du missar poängen fullständigt.Kvinnor dör i hela världen varje sekund för att de lever under ett förtryck som baseras på deras kön, är det då rimligt att vi som bor i ett fritt land "adopterar" en sedvänja som enbart har negativ betydelse och symbolik bara för att vi tycker oss kunna tolka om den till något eget och lite hollywood-gulligt?
    Och jag tycker såklart att det är du som missat hela poängen. Min mamma betyder mycket för mig och därför vill jag ha henne vid min sida innan jag ska vigas. Jag ska dock inte gifta mig i kyrkan så redan där kan vi ju lämna just den diskussionen. För övrigt så för min del får min fästman mer än gärna gå in med någon av sina föräldrar eller något syskon.

För mig är inte "överlämning" (God, I hate that word) en symbolhandling. Jag förstår att det har varit så tidigare men betyder det verkligen samma sak idag? Inte enligt mig. Jag tycker att man som kvinna kan visa på jämställdhet på många andra sätt, exempelvis på sin arbetsplats.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...