• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • 1willB2

I Sverige var först fadern och sedan mannen kvinnans förmyndare fastän de gick in tillsammans i kyrkan förr i tiden, vilket får mig att undra varför ?adoptera? en symbolik när ni redan har en?
    Varför är det skillnad i symboliken att gå in med sin blivande man som faktiskt blev ens förmyndare för inte alltför länge sen i detta land?

• nikitakatt

Jag säger detsamma! Och alla ni andra med sakliga argument, vilket många i tråden verkar hoppa över helt, som orkar stå på er trots att det tydligen innbär att man inte visar respekt och förtrycker osv..

Det har blivit så många enligt mig korkade kommentarer gång på gång att man inte orkar läsa ens. Jag tror jag blir galen om jag ser en till som anser sig ha rätt att göra precis vad den vill i kyrkan bara för den betalar kyrkoavgift, anser samma person att den har rätt att göra vad som helst i samhället och är befriad från alla lagar och regler eftersom de betalar skatt?

JuliaAmalia skrev 2009-11-04 20:21:25 följande:
    Passionsblomman; Du är beundransvärd (och en mycket klok kvinna) som orkar fortsätta att sakligt argumentera. Jag har gett upp.
  • passionsblomman
    ario skrev 2009-11-04 20:22:23 följande:
    Här kommer en ny sida med brudöverlämning, www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3591187.html
    Som sagt var:

Man lämnar avtryck och gör intryck på fler än ett ställe och vad gäller personangrepp, fördomar och trångsynthet, häxjakt, hånfullhet, idiotförkalranden etc så är det en viss "orientaliskgrupp" som vid det här laget gör klokt i att ligga lite lågt i fråga om hur mycket sten man kastar. Eller dra på er skor med rejält spiktramp-helsulor förslagsvis, ty det skall ligga mången skärva i ert glashus.

• nano86

Bra skrivet Passionblomman. Får jag göra dig till min idol?

Tycker det är så sorligt att många har så svårt att förstå det du så finnt förklarade med syboliken utan direkt tar det som personpåhopp. Och nu ska jag bara vara tyst innan jag skriver nåt jag ångrar

• shakynose
    passionsblomman skrev 2009-11-04 21:58:10 följande:
    Som sagt var:Man lämnar avtryck och gör intryck på fler än ett ställe och vad gäller personangrepp, fördomar och trångsynthet, häxjakt, hånfullhet, idiotförkalranden etc så är det en viss "orientaliskgrupp" som vid det här laget gör klokt i att ligga lite lågt i fråga om hur mycket sten man kastar. Eller dra på er skor med rejält spiktramp-helsulor förslagsvis, ty det skall ligga mången skärva i ert glashus.
  • feministbrud

Varför besvarade du inget av det andra jag skrev?

Kan jag eller kan jag inte bestämma att en röd femuddig stjärna på en tröja symboliserar något annat än kommunism?

Rufsas skrev 2009-11-04 17:48:58 följande:
    Exakt! Det känns så för DIG. Det känns dock inte så för några andra av oss och då ber vi er bara att respektera det.Det finns massor av saker som andra gör som känns som ett spektakel för mig. Självklart ska man kunna ha en öppen dialog, men någonstans borde man ändå respektera att alla inte känner samma sak. Jag tror att jag talar för många i tråden när jag säger att vi inte känner att vi får den respekten.
  • shakynose

Jag är stum av beundran inför er som lyckas hålla er till sakliga och välformulerade inlägg trots att vissa andra kämpar lika hårt för att dra ned nivån på hela detta forum med sin okunskap och arrogans.

• passionsblomman

Ni som verkligen kallar er feminister - håller ni inte med om att det hade varit uppfriskande om förolämpningarna och odrägligheterna i den "nya brudöverlämningstråden" åtminstone hade bjudit på något mer fantasifullt än att vi alla i den här tråden sitter med orakade armhålor och ben medan vi bränner BH-ar?

• feministbrud

Haha, jag hatar orakade armhålor och skulle inte klara mig utan bh

passionsblomman skrev 2009-11-04 22:09:59 följande:
    Ni som verkligen kallar er feminister - håller ni inte med om att det hade varit uppfriskande om förolämpningarna och odrägligheterna i den "nya brudöverlämningstråden" åtminstone hade bjudit på något mer fantasifullt än att vi alla i den här tråden sitter med orakade armhålor och ben medan vi bränner BH-ar?
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...