• May2010

bjuda folk man inte känner?

Som titeln lyder. Hur många av er bjuder kompisar som har med sig partners ni aldrig träffat? Jag har en del gamla goda vänner som jag sällan träffar och då bara utan deras killar. Sedan är det telefonkontakt osv. Självklart måste de ändå bjudas med partner, vilket gör att jag får tre killar jag aldrig träffat som "mina" gäster - när jag bara har plats för 30 allt som allt. Hade ju hellre haft tre fler tjejkompisar istället... De har alla bott långt borta, det är därför det blivit så här.

• Svar på tråden bjuda folk man inte känner?
  • shakynose

Paper Feed skrev 2009-11-25 08:39:36 följande:

Det spelar för övrigt ingen roll om det är en så kallad "kärleksfest", bara för att man gifter sig och väljer att ha en fest för att "fira sin kärlek" så betyder det inte att man inte anser att andras förhållanden är minst lika viktiga. Allting är inte så svart och vitt, det ena utesluter liksom inte det andra.
    Fast för väldigt många så är det en tydlig markering att inte bjuda med en partner. Det är ju bra om man känner sina gäster så väl att man vet att de inte tar illa upp om man bara bjuder den ena, men det är fortfarande inte riktigt kosher att göra så.

Jag håller med dig om att det inte är svart/vitt: Att man tackar nej till en inbjudan för att ens partner inte är bjuden utesluter inte heller att man värderar sin vänskap till brudparet som viktig.
  • shakynose

Paper Feed skrev 2009-11-25 09:38:04 följande:

Vilket uttalande är sexistiskt menar du? Att de flesta killar inte uppskattar att släpas med på bröllop där de inte känner någon? På vilket sätt är det sexistiskt? I min bekantskapskrets är det ett faktum. Tjejerna älskar bröllop och killarna avskyr bröllop...ett faktum!
    Hahahaha! Ja, exakt det där är sexistiskt. Intressant hur bröllop mellan en kille och en tjej överhuvudtaget kan bli av i din bekantskapskrets...
  • Paper Feed
    shakynose skrev 2009-11-25 09:39:29 följande:
    Paper Feed skrev 2009-11-25 08:39:36 följande:
    Fast för väldigt många så är det en tydlig markering att inte bjuda med en partner. Det är ju bra om man känner sina gäster så väl att man vet att de inte tar illa upp om man bara bjuder den ena, men det är fortfarande inte riktigt kosher att göra så.Jag håller med dig om att det inte är svart/vitt: Att man tackar nej till en inbjudan för att ens partner inte är bjuden utesluter inte heller att man värderar sin vänskap till brudparet som viktig.
    Jag har flera vänner som skulle ta riktigt illa upp om deras partner inte blev bjuden. Jag är väl i princip den enda som har de åsikter jag har. Men någon måste ju bryta trenden.

Jag håller inte riktigt med dig i det där sista, tackar man nej enbart för att partnern inte är bjuden så tycker jag att man är lite obstinat, förutsatt då att partnern inte är bekant till brudparet.
  • Paper Feed
    shakynose skrev 2009-11-25 09:41:22 följande:
    Paper Feed skrev 2009-11-25 09:38:04 följande:
    Hahahaha! Ja, exakt det där är sexistiskt. Intressant hur bröllop mellan en kille och en tjej överhuvudtaget kan bli av i din bekantskapskrets...
    Ja, det är väl inte så ofta som killen får ha en åsikt när det gäller såna här saker. Följa med på en trist fest eller ha en tjurig tjej hemma?
    Och fortfarande pratar vi om fest där man inte känner någon.
  • Sofiav

Jag tycker att det är en självklarhet att bjuda etablerade par. Själv bor jag i Australien och har så gjort de tre åren. Under tiden då jag har varit borta från min hemstad har två av mina goda vänner hunnit skaffa pojkvänner som de bor ihop med. Bara för att jag inte har träffat dem så innebär det inte att jag inte kommer att bjuda dem. Självklart bjuder jag in min vän och hennes sambo i båda fallen. Den ena killen valde att inte komma eftersom han inte känner någon och min vän kommer att komma ensam, medan den andra killen som vi bjöd utan att ha träffat har valt att komma med sin flickvän till festen. Jag lämnade det upp till dem ifall de vill komma eller inte istället för att bestämma genom att inte bjuda dem.

Dessutom kommer min brors flickvän (och mamman till hans barn) också att komma, men henne har jag heller aldrig träffat. Jag hoppas att vår bröllopsfest kommer att vara en varm och glad tillställning där människor träffas och har trevligt med varandra oavsett om de redan kände varandra eller ej.

• shakynose

Paper Feed skrev 2009-11-25 09:48:23 följande:

Ja, det är väl inte så ofta som killen får ha en åsikt när det gäller såna här saker. Följa med på en trist fest eller ha en tjurig tjej hemma? Och fortfarande pratar vi om fest där man inte känner någon.
    I min verklighet så får både tjejer och killar kompromissa ibland. Kul att ha en tjurig kille med sig på fest, eller är det bara tjejer som blir tjuriga också?
  • shakynose

Paper Feed skrev 2009-11-25 09:45:53 följande:

Jag har flera vänner som skulle ta riktigt illa upp om deras partner inte blev bjuden. Jag är väl i princip den enda som har de åsikter jag har. Men någon måste ju bryta trenden. Jag håller inte riktigt med dig i det där sista, tackar man nej enbart för att partnern inte är bjuden så tycker jag att man är lite obstinat, förutsatt då att partnern inte är bekant till brudparet.
    Är det inte att vara lika obstinat att vilja "bryta mot trenden" och göra något som man vet att ens vänner kommer att bli illa berörda av? Nu vet jag att du inte har detta problem, men din åsikt är ju att man skall göra så.
  • Paper Feed
    shakynose skrev 2009-11-25 10:06:48 följande:
    Paper Feed skrev 2009-11-25 09:48:23 följande:
    I min verklighet så får både tjejer och killar kompromissa ibland. Kul att ha en tjurig kille med sig på fest, eller är det bara tjejer som blir tjuriga också?
    Hahaha, nejdå...killar blir minst lika tjuriga. Men nu pratar vi ju om en specifik situation.
  • shakynose

Paper Feed skrev 2009-11-25 09:45:53 följande:

Jag håller inte riktigt med dig i det där sista, tackar man nej enbart för att partnern inte är bjuden så tycker jag att man är lite obstinat, förutsatt då att partnern inte är bekant till brudparet.
    Men då tycker du ju att det är bröllopet som är viktigast (och vännernas egna kärleksrelationer mindre viktiga), för om man prioriterar att vara med sin partner framför att gå ensam på ett bröllop så är man obstinat?
  • shakynose

Paper Feed skrev 2009-11-25 10:11:50 följande:

Hahaha, nejdå...killar blir minst lika tjuriga. Men nu pratar vi ju om en specifik situation.
    Jasså, vilken då? Jag uppfattade det som att du pratade om killar och tjejer och bröllop i största allmänhet?
Svar på tråden bjuda folk man inte känner?