• May2010

    bjuda folk man inte känner?

    Som titeln lyder. Hur många av er bjuder kompisar som har med sig partners ni aldrig träffat? Jag har en del gamla goda vänner som jag sällan träffar och då bara utan deras killar. Sedan är det telefonkontakt osv. Självklart måste de ändå bjudas med partner, vilket gör att jag får tre killar jag aldrig träffat som "mina" gäster - när jag bara har plats för 30 allt som allt. Hade ju hellre haft tre fler tjejkompisar istället... De har alla bott långt borta, det är därför det blivit så här.

  • Svar på tråden bjuda folk man inte känner?
  • Paper Feed
    shakynose skrev 2009-11-25 10:09:32 följande:
    Paper Feed skrev 2009-11-25 09:45:53 följande:
    Är det inte att vara lika obstinat att vilja "bryta mot trenden" och göra något som man vet att ens vänner kommer att bli illa berörda av? Nu vet jag att du inte har detta problem, men din åsikt är ju att man skall göra så.
    Min åsikt är att man bör få göra som man vill och att det inte finns några regler att följa. Vissa väljer bort farsans nya som dom inte gillar, vissa bjuder prästen som dom inte känner, vissa väljer bort vänners partners, vissa väljer barnfria bröllop o.s.v.

    Det är alltid någon som blir sårad och man kan inte behaga allihop. Jag personligen har svårt att förstå att man kan bli så sårad att man tackar nej. Kanske just för att jag själv inte ser oss som ett par utan som två människor i ett par.
  • Paper Feed
    shakynose skrev 2009-11-25 10:12:44 följande:
    Paper Feed skrev 2009-11-25 09:45:53 följande:
    Men då tycker du ju att det är bröllopet som är viktigast (och vännernas egna kärleksrelationer mindre viktiga), för om man prioriterar att vara med sin partner framför att gå ensam på ett bröllop så är man obstinat?
    Lägg av, du vet att jag inte tycker så. Jag är inte så uppe i mig själv att jag anser mitt förhållande vara det största, bästa och vackraste på denna jord.

    Däremot så anser jag att jag har rätt att välja de människor som står mig närmast som mina gäster och är det platsbrist så måste vissa falla bort. Väljer då min vän att inte komma och istället vara hemma med sin icke-inbjudna partner så tycker jag att hon är fånig.

    Nu är inte jag så korkad att jag väljer att ta den fighten, behöver inte heller göra det då ingen av mina vänner har partners jag inte känner. Men jag har full förståelse för folk som väljer att göra så. Det behöver inte bli världskrig så fort någon väljer att inte göra allt enligt vett- och etikettboken.
  • shakynose

    Paper Feed skrev 2009-11-25 10:23:32 följande:


    Min åsikt är att man bör få göra som man vill och att det inte finns några regler att följa.
    Men det gör du ju inte! Du säger ju att man är obstinat om man hellre vill stanna hemma med sin partner än att gå ensam på ett bröllop!

    Jag blir inte sårad över en bröllopsinbjudan där endast mitt namn står, och jag tycker inte att brudparet skall bli sårade heller om jag prioriterar att vara med min partner istället för att komma ensam på deras bröllop. För det får de räkna med att jag gör, och det handlar inte om att jag inte är deras vän, eller om att Ribbing har sagt att man skall bjuda båda parter i ett etablerat förhållande, utan om att jag helt enkelt tycker att det är aptråkigt att gå på bröllopsfester utan min kille.
  • shakynose

    Paper Feed skrev 2009-11-25 10:35:06 följande:


    Lägg av, du vet att jag inte tycker så. Jag är inte så uppe i mig själv att jag anser mitt förhållande vara det största, bästa och vackraste på denna jord. Däremot så anser jag att jag har rätt att välja de människor som står mig närmast som mina gäster och är det platsbrist så måste vissa falla bort. Väljer då min vän att inte komma och istället vara hemma med sin icke-inbjudna partner så tycker jag att hon är fånig.Nu är inte jag så korkad att jag väljer att ta den fighten, behöver inte heller göra det då ingen av mina vänner har partners jag inte känner. Men jag har full förståelse för folk som väljer att göra så. Det behöver inte bli världskrig så fort någon väljer att inte göra allt enligt vett- och etikettboken.
    Suck! I och med att du tycker att din kompis är fånig som inte prioriterar ditt bröllop, så har visar du ju att du tycker att ditt bröllop borde vara så viktigt för din vän att den hellre går dit själv än att t.ex. vara med sin partner.
  • Paper Feed
    shakynose skrev 2009-11-25 10:35:10 följande:
    Paper Feed skrev 2009-11-25 10:23:32 följande:
    Men det gör du ju inte! Du säger ju att man är obstinat om man hellre vill stanna hemma med sin partner än att gå ensam på ett bröllop!Jag blir inte sårad över en bröllopsinbjudan där endast mitt namn står, och jag tycker inte att brudparet skall bli sårade heller om jag prioriterar att vara med min partner istället för att komma ensam på deras bröllop. För det får de räkna med att jag gör, och det handlar inte om att jag inte är deras vän, eller om att Ribbing har sagt att man skall bjuda båda parter i ett etablerat förhållande, utan om att jag helt enkelt tycker att det är aptråkigt att gå på bröllopsfester utan min kille.
    Jaja, vi kan diskutera det här i timtals utan att komma någonstans, känns rätt meningslöst. Tror att vi båda i grunden tycker samma sak men kanske bara är lite envisa.
  • shakynose

    Paper Feed skrev 2009-11-25 10:39:30 följande:


    Jaja, vi kan diskutera det här i timtals utan att komma någonstans, känns rätt meningslöst. Tror att vi båda i grunden tycker samma sak men kanske bara är lite envisa.
    Hehe. Nej, det tror jag inte att vi gör. Du har sagt en massa saker här som jag aldrig skulle säga.
  • Cylt

    Paper Feed skrev 2009-11-25 10:23:32 följande:


    Jag personligen har svårt att förstå att man kan bli så sårad att man tackar nej. Kanske just för att jag själv inte ser oss som ett par utan som två människor i ett par.
    Jag ser också oss som två människor vilket bildar ett par, inte som en enhet. Att jag inte skulle gå om min sambo blir exkluderad handlar inte om sårade känslor, utan om att jag tycker att det är ett oskick att göra så. Det är min uppfattning och det måste få vara mitt val om jag vill gå på en tillställning eller ej. Jag har vänner, kvinnor som män, som väljer att stanna hemma från tillställningar de inte känner någon; men jag har betydligt fler som tycker att det är roligt- och bjuder till när de träffar nya människor.
  • Paper Feed

    Som jag sagt så skulle jag inte bjuda bara ena i ett etablerat par. Men jag har full förståelse för folk som gör så. Däremot förstår jag inte att en vän tackar nej till en annan väns bröllop enbart för att ens partner (som brudparet inte känner) inte är bjuden.

    Givetvis så tycker jag att en väns bröllop är en viktig händelse och det skulle aldrig falla mig in att tacka nej. Tycker inte min vän att mitt bröllop är viktigt så kanske det inte är en så bra vän trots allt.

    Å andra sidan så kanske man ändå inte är så bra vänner från början om man nu inte ens har träffat vännens partner, som någon (minns inte vem) skrev tidigare.

    Vi kan vända och vrida på diskussionen hur mycket som helst. Som sagt tidigare så är inte allt svart och vitt, inte från någon sida, vare sig brudparet eller gästernas.

    Vi kommer iaf göra vårt bästa för att våra gäster ska trivas, ha roligt och må bra på vårat bröllop, även om det innebär att bjuda folk vi inte känner.

    Nu orkar jag inte sitta och diskutera något som inte ens har med mig att göra längre.

  • Hemlig2009

    Så jag ska tacka nej till nästa fredag då? Makens nya arbetsgivare bjuder ledningsgruppen på middag, show och övernattning på hotell, då med respektive. Jag menar, han har bara arbetat där sedan 1 sep så jag känner ju inte någon. Bättre att vara hemma och glo på tv.

    Paper Feed skrev 2009-11-25 09:48:23 följande:


    Ja, det är väl inte så ofta som killen får ha en åsikt när det gäller såna här saker. Följa med på en trist fest eller ha en tjurig tjej hemma? Och fortfarande pratar vi om fest där man inte känner någon.
  • Paper Feed
    Hemlig2009 skrev 2009-11-25 11:37:41 följande:
    Så jag ska tacka nej till nästa fredag då? Makens nya arbetsgivare bjuder ledningsgruppen på middag, show och övernattning på hotell, då med respektive. Jag menar, han har bara arbetat där sedan 1 sep så jag känner ju inte någon. Bättre att vara hemma och glo på tv. Paper Feed skrev 2009-11-25 09:48:23 följande:
    Nej, följ med du. Det är ändå bara skit på tv på fredagar.
Svar på tråden bjuda folk man inte känner?