• May2010

bjuda folk man inte känner?

Som titeln lyder. Hur många av er bjuder kompisar som har med sig partners ni aldrig träffat? Jag har en del gamla goda vänner som jag sällan träffar och då bara utan deras killar. Sedan är det telefonkontakt osv. Självklart måste de ändå bjudas med partner, vilket gör att jag får tre killar jag aldrig träffat som "mina" gäster - när jag bara har plats för 30 allt som allt. Hade ju hellre haft tre fler tjejkompisar istället... De har alla bott långt borta, det är därför det blivit så här.

• Svar på tråden bjuda folk man inte känner?
  • kärlekspar

Håller helt med 090208. Varför måste man bjuda båda. tror nog att kompisarna uppskattar mer att bli bjudna än att du struntar i dom pga av killarna som du aldrig träffat måste med och då ej får plats med tjejerna.

Varför kan man inte dela på par? Jag skulle inte bli ledsen om min sambo skulle gå på ett bröllop där jag aldrig träffat personen i fråga. men skulle uppskatta att få detta förklarat för mig att brudparet känner så och sen är det ju dessutom tre som inte blir bjudna det är ju inte bara en kille som ej får komma.

• Mirey

Tycker absolut att man ska bjuda båda. Jag skulle inte tycka att det vore kul om min m2b blev bjuden utan mej, jag är juh en stor del av hans liv o tvärtom.

Men har oxå tänkt på det för jag har en tjejkompis som e sambo med en kille jag tycker e jätteskum (sorry men jag tycker juh d!) o skulle helst inte vilja bjuda honom men kommer fram till att d e ätt så taskigt.

Däremot faller juh inte andra personer bort från gästlistan pga det, det gör det för dej lr TS? Hur många ska ni bjuda?

• Mirey

Håller med dej, skulle kännas så konstigt då...

Cylt skrev 2009-11-24 10:29:15 följande:
    Vi kommer också få med en hel hög med respektive som vi inte har någon/rätt dålig relation till, vilka "tar plats" för vänner som hamnar utanför rimlighetens och budgetens ramar. Som (nästan) alla andra redan slagit fast skulle jag inte dela på etablerade par. Skulle jag få en inbjudan ställd till bara mig, skulle jag, av respekt för min sambo, inte gå. Om han är medbjuden, men får förhinder är en annan sak, så självklart kan jag gå på partaj utan honom.
  • Paper Feed

Jag skulle inte ha några problem om min kille blev bjuden på bröllop utan mig. Jag tror inte ens att jag skulle ha lust att gå på en sådan fest där jag inte känner någon. Förstår faktiskt inte varför två personer helt plötsligt blir ihopklistrade bara för att man råkar vara sambos eller gifta. Parmentaliteten är bland det gräsligaste så finns enligt mig.

Vad är det egentligen för skillnad på ett bröllop och en tjejfest eller annan fest där bara den ena blir bjuden?

• kärlekspar

Håller med där, paper feed. Skulle heller inte kännas bekvämt att vara på en fest där man inte känner nån..."BARA FÖR ATT DET SKA VARA SÅ"

• 090208

Haller med till 100!

kärlekspar skrev 2009-11-24 14:17:30 följande:
    Håller med där, paper feed. Skulle heller inte kännas bekvämt att vara på en fest där man inte känner nån..."BARA FÖR ATT DET SKA VARA SÅ"
    Jag kan forsta att man vill bjuda bada for man tror man maste halla pa etikettregler som man i andra fall inte bryr sig mycket om i Sverige.
    Och visst ar det trevligt om min man far folja med, eller tvartom.
    Med vad jag inte kan forsta ar tjejer (oftast) som inte skulle ga pa en kompis brollop for att ens karl inte far folja med. Sorry, men han ar inte lika viktig for andra som han ar for dig... Jag hade inte alls blivit besviken eller sur, aven om andra respektive varit dar. Dom respektive kanske umgas mer med brudparet, och dom kanske, som i det har fallet, helt enkelt inte kan bjuda sina vanner for att jag ska slapa med mig karl.
    Tycker det ar lite sjalviskt att tacka nej for att man inte far ta med sig respektive. Man sitter val inte ihop heller!
  • Optimia
    090208 skrev 2009-11-24 15:24:33 följande:
    Tycker det ar lite sjalviskt att tacka nej for att man inte far ta med sig respektive. Man sitter val inte ihop heller!
    Man är i sin fulla rätt att tacka ja eller nej till en inbjudan, om man som gäst inte gillar festens upplägg är det fritt fram att tacka nej, och det är faktiskt barnsligt av brudparet att bli sura för det. En inbjudan är ingen inkallelseorder.

Jag tycker det är ganska fult att inte bjuda etablerade par. Det handlar inte om att man är ihopklistrad med sin partner på något sätt, utan helt enkelt att man brukar ordna fester på sånt sätt att gästerna ska ha så trevligt som möjligt. För de flesta ingår möjligheten att ta med sin partner i trivseln.

Jättekul att sitta bredvid okända par på en middag och säga: näe, jag är inte singel, men min sambo N.N blev inte inbjuden, så därför är jag här ensam.

Dessutom: hur nära vänner kan man vara om man aldrig träffat sin väns partner?
  • Hemlig2009

Ja, och hur nära vän är man om man inte ens VILL lära känna sin väns partner?

Ett bröllop är en kärleksfest i mina ögon, långt ifrån en vanlig tjejfest. Därför brukar de flesta ha roligast om partnern får följa med, men vill man inte att gästerna ska ha kul så... Hur roligt är det att fira ego-brudparet och deras kärlek när ens egna kärlek inte var viktig nog att få en inbjudan?

• Mirey

Det handlar inte om att man sitter ihop med sin partner... för mej är det en självklarhet att bjuda ens partner i ett sådant event som ett bröllop. I min kultur bjuder man oftast till o med hela familjen.

Ett bröllop för mej är verkligen inte i samma klass som en tjejfest lr en utekväll med gänget. Det är mycket mer än så, på ett betydligt mer "vuxet" nivå, det är en dag man firar sin kärlek tillsammans o som redan sagts.

Håller verkligen me Optimia o Hemlig2009, hur kul är det egentligen? Jag skulle känna mej jätte ensam fastän jag skulle känna folk på bröllopet.

• Cylt
    090208 skrev 2009-11-24 15:24:33 följande:
    Självfallet är min sambo inte lika viktig för mina vänner som för mig, då hade vi haft ett större problem än en festinbjudan. Däremot kan jag inte se varför jag skulle vara självisk för att jag väljer att inte gå på en fest där han inte är viktig alls? I mitt resonemang utgår jag från hur jag skulle känna i en motsvarande situation - jag inte hade gillat att inte vara medräknad; Vi har alltså inte för avsikt att våra gäster ska behöva hamna i den situationen, oavsett om de tycker att det är hela världen eller ej. Det är hur vi gör, men jag har full respekt för att alla inte delar vår uppfattning.
Svar på tråden bjuda folk man inte känner?