• Martinaa

MAJ 2010 del 4

Tiden går och nu är det dags för vår fjärde tråd! Nummer tre hittar du här: www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3534900-1.html

Här samlas alla maj-brudar och pratar, diskuterar, ältar och bollar idéer med varandra. Hjärtligt välkomna hit gamla som nya maj-brudar!

Här är en datumlista med oss alla:
    www.martinaa.se/datum.asp
    För att bli upplagd på listan, säg bara till mig, Martinaa här i tråden så lägger jag upp dig så fort jag kan. Komplettera gärna med information om dig själv om du har lust!

Så kom igen nu majbrudar så ska vi slå förra trådens rekord på nästan 1400 inlägg Och tänk, när denna tråden är slut så är det tre månader kvar till maj!

• Svar på tråden MAJ 2010 del 4
  • patrikoannika

Ehh... Nu blir jag osäker.. Hjälp mig! Ska man skicka in blankett för namnbyte INNAN hindersprövningen??! Jag trodde att man gjorde det efter bröllopet. Jag hade bara tänkt att skicka in hindersprövningen nu och namnbyte senare. Meeen... kan man inte det?

Vi skickade i cellofankuvert Vi la "ettiketspapper" i skrivaren och skrev ut adresserna med ett fint typsnitt. Sedan klistrade vi på adresslappen ovan på den etiketten där det stor "bröllop" på på inbjudan. Så det blev en överrraskning när man öppnade kuvertet. Det blev jätterbra tycker jag.

EmMagnus skrev 2010-02-02 11:33:31 följande:
    Min m2b har skrivit på blanketten för namnbyte och jag ska lägga den på lådan idag, sen ska vi äntligen kunna skicka iväg hindersprövningen också. Eller kan man kanske göra det innan hans namnbyte har gått igenom?Sen byter vi till svärmors flicknamn, det känns inte helt ok just nu. Men man vänjer väl sig antar jag, fördelen är att det låter bättre ihop med mitt förnamn än vad mitt nuvarande efternamn gör.Jag antar att det är fler än jag här som ska skicka sina inbjudningskort i cellofankuvert. Hur tusan gör ni med adresserna? Först tänkte jag att jag skulle skriva ut dem på lappar och lägga i kuvertet, men nu funderar jag på att skriva dem för hand men fortfarande lägga dem i kuvertet. Hjälp mig med hur ni har gjort snälla...
  • jaao

Vi skickade in namnbytet och hindersprövningen samtidigt idag tillsammans med inbjudningskorten. Weeeiii nu kan vi inte ångra oss!!

man behöver inte skicka in namnbytet innan hindersprövningen alltså, man kan tom göra det efter vigseln om man vill.

• patrikoannika

Pust....

Då skickar vi den efter vigseln. För vi ska ju åka på bröllopsresa veckan efter vigseln, och då är det viktigt att det står rätt namn i passet. Eller, visst var det så?

Så jag kan inte byta namn innan vigsel, eftersom jag har mitt gamla namn i passet. Så är det med det. Och jag hinner inte få ett nytt pass, eftersom vi åker så nära inpå bröllopsdagen. Japp, nu har jag det klart.

Ehh.. Hoppas jag..?!

• EmMagnus

Patrikoannika: Om man byter till hans, hennes eller behåller sina gamla efternamn så gör man det i samband med vigseln, för de flesta är det alltså inte något problem. Men vi byter till hans flicknamn och då måste han byta namn innan så att jag kan ta hans efternamn när vi gifter oss. Förstår du?

Se till att efternamnet är rätt när ni beställer bröllopsresan också, åker man direkt efter bröllopet så får man åka på sitt gamla pass och därmed också boka resan i sitt gamla namn. Inte så konstigt egentligen.

• patrikoannika

Aha... Jag är med! (tänk.. under kan ske.. he he..)

• snuttfia

Nu när jag läst allt ni skrivit om namnbyten så kom jag på att jag kan ju alltid byta till hans efternamn och så byta mitt förnamn mot mitt smeknamn samtidigt (som alla ändå kallar mig) så blir det inte så jättevanligt. Men ändå... Är det inte skitjobbigt att byta namn innan det stämmer i alla papper och så? Byts barnens namn automatiskt till vårt gemensamma om jag byter eller måste man byta deras också manuellt? (de heter som jag)

Asch, kan ju lika gärna maila skatteverket så svarar de säkert rätt fort ;) Kan tänka mig att det är rätt vanliga frågor...

• Tattoo82

Man måste skicka in blanketter för barnen också. Nej, "Snuttfia" är kanske inte så vanligt förnamn. Hahaha!

• snuttfia

Hihi, det skulle vara nåt att heta ja Nu råkar det ju vara dotterns smeknamn, mitt är mycket ovanligare Prusseluskan eller Prinsessan Fislisa tänkte jag byta till :-O Hahaha!

Tattoo82 skrev 2010-02-02 15:22:58 följande:
    Man måste skicka in blanketter för barnen också. Nej, "Snuttfia" är kanske inte så vanligt förnamn. Hahaha!
  • moule

Vet ni om man får lov att ändra till hans namn och behålla min första bokstav i efternamnet som mellannamn?
    Så jag hade hetat Anders A Andersson tex?

• Hillena

Jag kommer att byta från ett -sonnamn till ett annat -sonnamn, för mig känns det viktigt att hålla på traditionen att kvinnan tar mannens namn, men hade jag haft ett extra vackert ovanligt namn hade jag nog tänkt annorlunda!

Svar på tråden MAJ 2010 del 4