Inlägg från: CeKe |Visa alla inlägg
  • CeKe

Juli 2010

Casmel: Tror du verkligen att man tänker på det där med vitt & ivory tillsammans? Jag tvivlar faktiskt. Det är ju till och med klänningar där man blandar de båda för att få en viss effekt..

• CeKe

Det beror nog på vilken guldsmed och hur mycket "affär" de gör av det hela. Den jag gått till sa som så... att det inte är några som helst problem att smälta ner och rena till 24 karat och sedan tillsätta de bimetaller som de lägger till för att få det till t.ex. 18 karat och att det inte spelar ngn roll vilken kvalitet guldet har när man lämnar in det (förutom när det gäller hur mycket man får för det pga olika karat)... Men däremot behöver gyldsmeden tre gånger så mkt guld att arbeta med som vad smycket i slutändan kommer att väga.. och att det är det som kan va knepigt när kunden definitivt bara vill använda sitt eget guld.. däremot betalar man sedan enbart för det som smycket väger.

tessomac skrev 2010-01-29 17:38:58 följande:
    källerud och roses: Jag trodde inte att guldsmeden använde det guld man lämnar in om man inte särskilt ber om det (och då tar de mer i arbetskostnad). Det beskedet har i alla fall jag fått från flera olika guldsmeder. Förklaringen är att det är svårare för dem att smälta ner och arbeta med "gammalt" guld, särskilt om man har flera olika småsmycken med lite olika sammansättning på guldet. Istället säljer de ens guld till det företag de beställer sitt nya guld ifrån och beställer nytt till den ring de ska göra så att det blir mer lätthanterligt och enhetligt. Så har de i alla fall sagt till mig...
  • CeKe

Ja, enligt "min" guldsmed. Han sa att det egentligen inte finns vitt och rött guld, bara guld som man blandar i olika legeringar i. Enligt honom smälter man ner gammalt guld, tar bort alla legeringar i det, får ut 24 karat guld och sedan blandar man i så att det får den karat och den färg man vill (rött eller vitt). Hade ett riktigt intressant möte med honom och han berättade en massa sånt där... Därför är det viktigt att veta varifrån guldet kommer, vilka legeringar som använts, speciellt om man lätt blir överkänslig mot t.ex. nickel. I Sverige använder de flestaa dock inte sådana metaller, men kan vara vanligare utomlands enligt honom.

källerudd skrev 2010-01-29 18:18:36 följande:
    Man får helt enketl kolla upp det, där man har tänkt handla...men kan man göra rött guld till vitt???
  • CeKe

Woohoo, nu har jag hittat tjärat snöre =) Till bra pris tom. Älskade internet

• CeKe

Hm, toastmaster får sköte det där. Men jag har aldrig upplevt det som ett problem att det blir mycket spring. Många brukar ju ta det mesta vid första omgången och äta upp ungefär samtidigt i vilket fall som helst.. Det löser sig nog

Sarahkka 76: Japp, middagsbuffén för oss innebär att man kan blanda o ta som man vill och hur många gånger man vill..

idajohanna82 skrev 2010-01-30 14:28:08 följande:
    Ni som ska ha buffé, hur ska ni göra med talen, jag menar om folk är uppe och rör sig hela tiden?
  • CeKe

Tänkte knyta runt servetterna som servettringar. Har ju havs/båttema på hela grejen, så blir lite extra med den härliga tjärdoften

Sen får vi se om det även kan användas till att få fast innehållet i festhäftena... men det kanske blir lite väl mycket. På tal om det, är det nån som har nåt bra knep på hur man sätter fast innehållet i festhäftena i "ytterfodralet" utan att använda häftapparat? Väldigt tidigt för att fundera över det, men ändå...

tessomac skrev 2010-01-30 21:18:36 följande:
    Vad använder man tjärat snöre till?
  • CeKe

Jätteläckra inbjudningskort JollyO! Verkligen orginella!

Jag har börjat sytt Höhö, vilket jobb. Inte så att lakanstyget är "rakt" heller.. om man sliter isär tyget (eller vad man nu kallar det) blir det ju riktigt snett o vint =) Och det märkte jag först efteråt. Haha, jaja, det behöver inte bli perfekt och det blir rätt hyfsat ändå. Snart 15 sydda!

KatjaB: blev dina som du hade tänkt det? för mig blir det både lite olika storlekar (några cm hit o dit) och former.. men det duger!

• CeKe

KatjaB: Bra idé! Har hittills bara hunnit med 15, så resten ska jag nog sno er idé till. Tackar

Jag har tjuvbörjat lite på festhäftena.. har knåoat ihop det mesta vi ska ha med i dem och köpt materialet till utsidan.. Men nåt måste ju finnas att göra senare i vår också, så ska nog lugna mig lite med det. hehe, får se om jag lyckas. Har ju insett att det är skoj att pyssla =)

Svar på tråden Juli 2010