• Casmel

Juli 2010

Tog mig friheten o starta en ny tråd till oss

Whitewedding: 3 juli
    tessomac: 3 juli
    AnneliM: 3 juli
    h and a 2010: 3 juli
    Lyckligtjej: 3 juli
    Idajohanna82: 3 juli
    Fenixx: 3 juli
    aikidoaasa: 3 juli
    Mrs Opp: 3 juli
    happytoaster & tommystena: 3 juli
    JollyO: 3 juli
    NightElf: 3 juli
    AnnaMartin: 3 juli
    Korallbruden: 3 juli
    Jessie81: 3 Juli
    Julibrud10: 3 juli
    KatjaB: 10 juli
    brudjuli2010: 10 juli
    kikki kikki: 10 juli
    Tokisen: 10 juli
    Periwinkle: 10 juli
    sommar10: 10 juli
    Kullaberg: 10 juli
    sockersmulan: 10 juli
    Juli 2010: 10 juli
    Fru Indosaurie: 10 juli
    zeldae: 10 juli
    Sussi08: 10 juli
    Ceke o Kece: 10 juli
    Chippis419: 10 juli
    Bruden 100710: 10 juli
    trendig: 10 juli
    HemligE : 10 juli
    Björnisarna: 10 juli
    Lycklig 81: 17 juli
    LoveA: 17 juli
    Mia77: 17 juli
    wiicky: 17 juli
    100717: 17 juli
    Juli 2010. 17 juli
    Casmel: 17 juli
    Sandie87: 24 juli
    Juli100724: 24 juli
    Everton: 24 juli
    Gotlandstös: 24 juli
    Nyen80: 24 juli
    suzem: 24 juli
    Rosesarered: 24 juli
    Hante: 24 juli
    Karlstadtös i Stockholm:24juli
    BlivandeFruPettersson: 24 juli
    Miss Alice: 25 juli
    Källerudd: 28 juli
    Blomman82: 30 Juli
    Sarahkka: 31 juli
    Jossposs: 31 juli
    Grönprickig: 31 juli
    Clea: 31 juli
    Sajberpillan: 31 juli
    Fru i juli 2010: 31 juli
    El amor: 31 juli
    karinochjonas: 31 juli
    MrsMuffin: 31 juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 09:33
    MiaCia2010 31 juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 19:49
    Kärleken9 10 juli
    Juli 2010 17 juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 19:52
    Vi3 3 juli
    tessomac 10 juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-28 20:28
    icimici 24 juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-01 16:38
    Racolina 31 juli

• Svar på tråden Juli 2010
  • CeKe

Casmel: Tror du verkligen att man tänker på det där med vitt & ivory tillsammans? Jag tvivlar faktiskt. Det är ju till och med klänningar där man blandar de båda för att få en viss effekt..

• Casmel

Okej, ville bara höra lite åsikter så inte alla tyckte att man inte kunde matcha dom 2 för då hade jag nog velat tänka om. Nej, vi kommer inte ha liknande klänningar. Jag ska ju ha klänningen som är i galleriet och dotterns klänning kanske jag kan lägga in oxå...försöker nu o lägga in en bild så ni får se

• JollyO

Åhå, nu händer det äntligen lite grejer med bröllopsplaneringen här!
    1. Jag har köpt hem en alliansring från kaplans.se, kommer förhoppningsvis på måndag. Hoppas nu att den passar till min förlovningsring!

2. Inbjudningskorten är färdiga från tryckeriet så snart ska vi åka och hämta dem! Kuvert är redan köpta. Jag är så himla nöjd. Ska bara hitta någonstans att skriva ut adressetiketterna nu under helgen så kan vi göra färdigt inbjudningarna och skicka dem

• tessomac

källerud och roses: Jag trodde inte att guldsmeden använde det guld man lämnar in om man inte särskilt ber om det (och då tar de mer i arbetskostnad). Det beskedet har i alla fall jag fått från flera olika guldsmeder. Förklaringen är att det är svårare för dem att smälta ner och arbeta med "gammalt" guld, särskilt om man har flera olika småsmycken med lite olika sammansättning på guldet. Istället säljer de ens guld till det företag de beställer sitt nya guld ifrån och beställer nytt till den ring de ska göra så att det blir mer lätthanterligt och enhetligt. Så har de i alla fall sagt till mig...

• minimis

Tack! Då kände jag "rätt". Det får alltså bli en enklare klänning till henne :)

• CeKe

Det beror nog på vilken guldsmed och hur mycket "affär" de gör av det hela. Den jag gått till sa som så... att det inte är några som helst problem att smälta ner och rena till 24 karat och sedan tillsätta de bimetaller som de lägger till för att få det till t.ex. 18 karat och att det inte spelar ngn roll vilken kvalitet guldet har när man lämnar in det (förutom när det gäller hur mycket man får för det pga olika karat)... Men däremot behöver gyldsmeden tre gånger så mkt guld att arbeta med som vad smycket i slutändan kommer att väga.. och att det är det som kan va knepigt när kunden definitivt bara vill använda sitt eget guld.. däremot betalar man sedan enbart för det som smycket väger.

tessomac skrev 2010-01-29 17:38:58 följande:
    källerud och roses: Jag trodde inte att guldsmeden använde det guld man lämnar in om man inte särskilt ber om det (och då tar de mer i arbetskostnad). Det beskedet har i alla fall jag fått från flera olika guldsmeder. Förklaringen är att det är svårare för dem att smälta ner och arbeta med "gammalt" guld, särskilt om man har flera olika småsmycken med lite olika sammansättning på guldet. Istället säljer de ens guld till det företag de beställer sitt nya guld ifrån och beställer nytt till den ring de ska göra så att det blir mer lätthanterligt och enhetligt. Så har de i alla fall sagt till mig...
  • minimis

Klänningen till flickan var ju jättesöt! Vad kostade den? Jag var beredd o beställa från Kina men den är ju liknande som jag tänkt i andrahand :) Din klänningen var ju också superfin! Liknande den jag tänkt mig tycker jag nog :)

Casmel skrev 2010-01-29 16:30:32 följande:
    Okej, ville bara höra lite åsikter så inte alla tyckte att man inte kunde matcha dom 2 för då hade jag nog velat tänka om. Nej, vi kommer inte ha liknande klänningar. Jag ska ju ha klänningen som är i galleriet och dotterns klänning kanske jag kan lägga in oxå...försöker nu o lägga in en bild så ni får se
  • källerudd
    tessomac skrev 2010-01-29 17:38:58 följande:
    [/citat]
    CeKe skrev 2010-01-29 18:03:50 följande:
    [citat]
    Det beror nog på vilken guldsmed och hur mycket "affär" de gör av det hela. Den jag gått till sa som så... att det inte är några som helst problem att smälta ner och rena till 24 karat och sedan tillsätta de bimetaller som de lägger till för att få det till t.ex. 18 karat och att det inte spelar ngn roll vilken kvalitet guldet har när man lämnar in det (förutom när det gäller hur mycket man får för det pga olika karat)... Men däremot behöver gyldsmeden tre gånger så mkt guld att arbeta med som vad smycket i slutändan kommer att väga.. och att det är det som kan va knepigt när kunden definitivt bara vill använda sitt eget guld.. däremot betalar man sedan enbart för det som smycket väger.
    Man får helt enketl kolla upp det, där man har tänkt handla...men kan man göra rött guld till vitt???
  • Casmel

Ellos

minimis skrev 2010-01-29 18:05:48 följande:
    Klänningen till flickan var ju jättesöt! Vad kostade den? Jag var beredd o beställa från Kina men den är ju liknande som jag tänkt i andrahand :) Din klänningen var ju också superfin! Liknande den jag tänkt mig tycker jag nog :)
  • CeKe

Ja, enligt "min" guldsmed. Han sa att det egentligen inte finns vitt och rött guld, bara guld som man blandar i olika legeringar i. Enligt honom smälter man ner gammalt guld, tar bort alla legeringar i det, får ut 24 karat guld och sedan blandar man i så att det får den karat och den färg man vill (rött eller vitt). Hade ett riktigt intressant möte med honom och han berättade en massa sånt där... Därför är det viktigt att veta varifrån guldet kommer, vilka legeringar som använts, speciellt om man lätt blir överkänslig mot t.ex. nickel. I Sverige använder de flestaa dock inte sådana metaller, men kan vara vanligare utomlands enligt honom.

källerudd skrev 2010-01-29 18:18:36 följande:
    Man får helt enketl kolla upp det, där man har tänkt handla...men kan man göra rött guld till vitt???
Svar på tråden Juli 2010