• Sebastiána

Varför säger man 'caketopper'?

Jag irriterar mig så vansinnigt på det ordet! Det känns inte som ett låneord som passar in sådär jättebra i det svenska språket. Saken är ju också den att det det står för inte är nytt. Folk hade brudpar på tårtan även innan det orden började användas. Vad kallade man den dekorationen då?

• Svar på tråden Varför säger man 'caketopper'?
  • Imma

Tårtdekoration i form av brudpar, kanske. Caketopper är kanske fiffigt som begrepp om man ska söka på nätet.

Varför säger man "favors" istället för presenter till gästerna.

• timonb2

..tårttoppare kanske ... ;)

• Martinaa

Varför heter det snowboard? Varför heter det "after work"? Varför heter det backstage? Varför säger man VIP och inte VVP (för Väldigt Viktig Person). Svenskan är full av låneord, deal with it!

• Imma

Jag stör mig inte generellt sett på låneord. Däremot tycker jag att det är synd när man använder låneord för att det låter coolare (?) när fullgoda svenska alternativ redan finns. Då tycker jag att man bidrar till att urarma svenskan.

De exempel som tar upp anser jag samtliga vara fullgoda låneord att använda i svenskan, eftersom vi importerade begreppet tillsammans med företeelsen. Att helt plötsligt börja kalla bibliotek (som f.ö. också är ett låneord) för library tycker jag inte är en bra idé.

Martinaa skrev 2009-12-14 16:02:22 följande:
    Varför heter det snowboard? Varför heter det "after work"? Varför heter det backstage? Varför säger man VIP och inte VVP (för Väldigt Viktig Person). Svenskan är full av låneord, deal with it!
  • Sebastiána
    Imma skrev 2009-12-14 16:09:13 följande:
    Jag stör mig inte generellt sett på låneord. Däremot tycker jag att det är synd när man använder låneord för att det låter coolare (?) när fullgoda svenska alternativ redan finns. Då tycker jag att man bidrar till att urarma svenskan.De exempel som tar upp anser jag samtliga vara fullgoda låneord att använda i svenskan, eftersom vi importerade begreppet tillsammans med företeelsen. Att helt plötsligt börja kalla bibliotek (som f.ö. också är ett låneord) för library tycker jag inte är en bra idé.
    Det är lite det jag menar, det fanns ju ett ord för denna tårtdekoration tidigare, men bröllopen är så USA-inspirerade numera att man istället säger 'caketopper' (som om det är lite finare eller?). Vem vet, vi kanske snart börjar kalla bröllop för wedding.
  • Aleta

Caketopper = tårtdekoration.

Mitt ABSOLUTA hatord är "formula". Ett helt obegripligt ord som absolut inte passar in alls.
    Jag kräks på alla: "Nu med ny förbättrad formula." Vad betyder det? Uääääk.

• Sebastiána

Gillar förresten inte heller när folk säger resumé istället för CV eller meritförtecknning. Resumé betyder ju något helt annat på svenska.

• Sebastiána
    Sebastiána skrev 2009-12-14 16:56:01 följande:
    Gillar förresten inte heller när folk säger resumé istället för CV eller meritförtecknning. Resumé betyder ju något helt annat på svenska.
    'meritförteckning' ska det vara
  • didis

Är inte den försvenskade varianten "formel", i pluralis "formler"? Men det är väl en matematisk term.

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag kör en frisk blandning mellan svenska, latin och försvenskad latin på jobbet, klassisk latin är inte riktigt min grej.

Aleta skrev 2009-12-14 16:47:46 följande:
    Caketopper = tårtdekoration.Mitt ABSOLUTA hatord är "formula". Ett helt obegripligt ord som absolut inte passar in alls.Jag kräks på alla: "Nu med ny förbättrad formula." Vad betyder det? Uääääk.
  • Uttan

Hm, om det är något som irriterar dig så enormt mycket kan du nog skatta dig lycklig som inte har något annat som irriterar dig mer.

Svar på tråden Varför säger man 'caketopper'?