• Soldemor

Tantvarning för 7:e gången

Cantaton skrev 2010-02-11 12:19:52 följande:
    Dags för lite lunch, va?
    Ja, nu blir det kotlett och potatismos som maken gjorde igår!
  • Soldemor
    passionsblomman skrev 2010-02-11 12:35:18 följande:
    Solde, jag säger det igen : ChiSan, det brukar tom finnas på Ica numera. Brukar stå bredvid KanJang.En frukt är för lite-och det vet du!Jag har nu efter kurens avslutande finlett fortsättningen på Operatin Bättre Matvanor och då är det halva tallriken med grönsaker som gäller OCH frukt VARJE dag!!!Kom igen och haka på nu!Som exempel: frukost: Dinkelgröt (som innehåller torkade aprikoser=massor av järn tex) med 1/2 banan på. KaffeLunch: äggröra med lite skinka, Broccoli, småtomater och Orange paprikaMellis: Smootie på yogurt, Hallon och bananMiddag: Pannbiffar med pressad potatis, smörfrästa champinjoner, Morotsstavar, Alfagroddar och sallad med lite salladslök och 1/2 avocado.
    Frukost: Fullkornshavregrynsgröt m lättmjölk/minimjölk, te m honung, någon typ av smörgås m lättmargarin, ibland m pålägg, ett glas lätt/minimimjölk, en probiotosk shot.
    Morgonfika: Te m honung, smörgås, ofta knäcke av ngn sort mjukost el kaviar.
    Vid 11.30 om jag jobbar: En frukt
    Lunch: Just idag kotlett m paprika i vinsås och potatismos. Till det mineral-/kranvatten el juice.
    Mellanmål: Om träning: müsli m lätt- el minimjölk (annars en kaka el choklad.
    Om träning: Smörgås vid hemkomsten och ett glas av ovanstående mjölkalternativ.
    Kvällsmat: Fil, ibland med banan el K special, smörgås med ngt pålägg, mjölk.
  • Soldemor
    Cantaton skrev 2010-02-11 13:10:03 följande:
    Kan du påminna mig om vad askonsdag står för? Lärde mig det i mellanstadiet, men det var ju ett tag sedan och just den lärdomen har trillat bak i huvudet...
    Det är onsdagen innan fastan börjar, och vi börjar förbereda oss för fastetiden. Den är 40 dagar av eftertänksamhet inför påsk och passionstid. Askan, som man kan använda för att teckna kors i pannan el på handen, är symbol för livets bräcklighet och döden som utmaning: Vill vi dö som vi lever nu eller skall vi försöka få livet att stå på annan grund när det är dags att möta evigheten? I askonsdagsmässan skall man också lyfta fram det kristna hoppet, vi vågar teckna förgängligheten (askan) eftersom vi litar på Gud och hoppet om uppståndelse, Därför tecknar vi korset, symbolen för Jesu uppståndelse med askan.

Förstod du det?
  • Soldemor

Hm, Kjells förklaring var något mer lättförståelig, jag krånglade nog till det lite! Känns inte som helt ovanligt när det gäller min pedagogiska ådra!

• Soldemor

Blev precis uppringd av en av mina medtävvlare i "vem vet mest". När vi tävlade, var där journalister son gjorde reportage om Rikard Olsson, och vi syns tydligt på bilden. Nu ringer jag t GP så de får skicka hem ett ex av tidningen t mig!

• Soldemor
    Cantaton skrev 2010-02-11 15:36:10 följande:
    Nu har jag precis haft ett enskilt möte med projektsamordnaren. Han har pratat lite med cheferna om vad som gäller och jag har givit min syn på hur jag upplever saker och ting. Mer än jag nånsin skulle kunna säga till en chef. Jag har bestämt mig för att stanna, men på mina villkor. Har jag inte tid med deras projekt så har jag inte. Jag kan inte längre sitta och vänta på att de ska ringa samtidigt som jag håller alla mina dagar lediga för dem, och så ringer de inte... Så nu tackar jag ja till de projekt jag vill göra, och när de sedan kommer med ett projekt de vill att jag ska genomföra får jag säga när det kan vara klart - utifrån hur mitt schema ser ut. Vi får se hur det blir i praktiken. Men nu bad jag framför allt om ett ordentligt kontrakt. O jag har sagt till samordnaren hur jag har uppfattat att det kontraktet ska lyda. Får se om det ligger ett på mitt bord snart.
    Det verkar bra! Så skönt för dig med det upplägget!
  • Soldemor

Nu har jag varit duktig, tycker jag själv, gjort agenda samt betraktelse till Askan. Om jag lyckas hålla mig hel och vaken när jag kör hem, blir det natt-aerobic i kväll, d v s ett pass som börjar 20.15

• Soldemor
    Cantaton skrev 2010-02-11 16:19:04 följande:
    duktig duktig! Klart du ska hålla dig hel o vaken! Tur att jag inte ska köra, utan åka buss o tunnelbana. Jag är helt slut. Emotionellt.
    Framför allt väldigt roligt och ganska tufft för konditionen!

Nu kör jag hem, god natt!
  • Soldemor

*gäspar stort*

Nu är det snart tre lediga dagar. Det går ju inte an! Tur att jag har ett dop i morgon, i domkyrkan!

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången