• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • passionsblomman

Vickan, hihi! Jag gör det. Fråga pappa var det verkar torrt nog och så petar ni ner lite liljor som sedan glatt kan självså sig lite här och där i trädgården och överraska dig.

• viktualia
    passionsblomman skrev 2010-02-07 13:52:18 följande:
    Vickan, hihi! Jag gör det. Fråga pappa var det verkar torrt nog och så petar ni ner lite liljor som sedan glatt kan självså sig lite här och där i trädgården och överraska dig.
    Petat ner lökar i trädgården har jag redan testat.. ha ha! blir mycket skoj att se om det dyker upp något...

och min tokiga pappa kan avslöjas genom att du googlar på första bokstaven i mitt förnamn och sedan mitt efternamn "typ A Svensson". åtminstone jag fick pappsen överst.. och där kommer förklaring på varför jag anlitar honom till odlingsprojekt...
  • viktualia
    passionsblomman skrev 2010-02-07 14:22:01 följande:
    Och jo, jag kan gärna också låna din pappa för lite tips...
    det går bra! maila mig så vidarebefodrar jag frågorna till honom!!! han älskar sånt!
  • passionsblomman

Akta dig! Det kan bli något du ångrar att du sa!

viktualia skrev 2010-02-07 14:24:00 följande:
    det går bra! maila mig så vidarebefodrar jag frågorna till honom!!! han älskar sånt!
  • passionsblomman

Tinga, det här med dina pojkars mat är ju helt ofattbart hur jobbigt det måste vara! Du är en hjälte!

Apropå det där programmet som gick nyss, är de födda så mkt för tidigt som tre månader dina med? Och varför blev det så? Vet man det? Har allting annat funkat normalt för barnen under utvecklingens gång eller har de fått kämpa med andningoch allt?
    Jag kom ju in sent här så jag har väldigt dålig koll.

• viktualia
    passionsblomman skrev 2010-02-07 14:49:08 följande:
    Akta dig! Det kan bli något du ångrar att du sa!
    Ingen fara!!! det är bara att sätta igång! jag menar allvar, han svarar så snällt på allt och inget som har med växtlighet att göra!
  • Vännerfan

Hej svejs i tråden!

Grattis Vickan till killen!! Och till att han låg rätt! Hoppas du får det bra hemma nu!

Grattis Snorkis till nya jobbet och lönen!!

Tinga, Vilken skit att det inte går mer framåt med maten! Vad knäckande det måste vara! Många kramar!!

Mugglan, Det lät som en mycket trevlig kväll! Först blev jag avis och tänkte att om jag bott kvar i Götet kanske jag också fått komma , men sen tänkte jag en gång till: Vad ska jag göra på en ost- och vinkväll? Äta kex?

Liten, Har aldrig klätt om en strykbräda.

Telis, Jag ser också fram emot OS!

PB, Skönt att sonen din verkar må hyfsat!

Och sorry PB, men nu får du nog scrolla lite, för här har en av tyngpunkterna i helgen legat på mat! Ser att ni snackar scones! Vilket sammaträffande, för jag gjorde det igår för första gången sedan hemkunskapen tror jag. Satsade på hotell-lik frukost med god ost och olika marmelader till samt en massa egenpressad apelsinjuice, en ny müsli till filen och chai-te. Jag gillar frukost-mat! J Sen på kvällen gjorde vi en 3-rätters. Cappaccio på oxfilé med en massa godsaker till (min oxfilé var dock inte rå), pasta penne med kött, rotsaker och grädde etc a la maken och sen klassikern här hemma: creme brulee med kardemumma. Vi kollade också på Melodifestivalen, för vi hade inget bättre för oss. Jag tyckte låtarna var helt ok utom 2 som var jättedåliga, men jag tyckte inte att programledarna tillförde någonting alls! (Missade dock Dolphs framträdande, som maken sa var bra). Idag har jag gjort maränger för första gången och den supergoda chokladkolasåsen vi alltid gör till glass och åt marängswiss! Grannen kom över med sina barn också. Deras elpanna OCH deras tvättmaskin gick sönder nu i helgen, så de behövde duscha i varmvatten och tvätta lite och så bjöd vi på lunch. Hon berättade också att vår allra närmaste granne verkar vara gravid! Ibland har man dålig koll på grannarna, speciellt såhär på vintern när alla har tjocka jackor. Det kändes oväntat, men kul. Jag blir alltid förvånad när ett par med 2 täta barn skaffar en sladdis flera år senare... Själv är jag nog lite för bekväm för att göra det. Då när man klarat sig igenom småbarnsåren liksom. Å andra sidan är det inte helt bekräftat än och för några månader sen fick hon för sig att några andra nya grannar var bögar och vi gladde oss väldigt åt detta och tyckte det var spännande, tills det visade sig vara fel. Hon är mamma-ledig och har järnkoll på alla och vet när folk kommer och går i sina hem, vilka som kommer hem på lunch, vilka som har städhjälp etc. Lite kul. Undrar om jag också blir sådan snart då.

PB förresten, Idag skar jag av någon decimeter på tulpaner jag köpt. De var i olika färger och hade därför blivit olika långa nu efter några dagar, så jag ville jämna till dem. Det gillade de inte ALLS, utan hänger sen dess! (Flera timmar sedan nu). Grannen sa att man skulle klippa och inte skära. Jag trodde det var tvärtom!? Och kan man inte skära ner dem alls efter att man gjort det efter inköpet??

Mat igen. Såg att AM för ett tag sen ätit nåt med vildsvin. Jag vill väldigt gärna ha recpet på det, för vi har hur mycket vildsvinskött som helst i frysboxen för tillfället och vi vet inte riktigt vad vi ska göra med allt. Jag älskar det köttet, men som sagt, 2-3 hela svin vet vi inte vad vi ska göra med. Sen om någon har recept på god och enkel fiskgratäng så mottages det tacksamt. Vi äter så mycket kött hemma och måste bli bättre på att äta fisk också! Det blir mest laxkotletter eller sushi annars.

Ego: Jag har blivit sjukskriven på 25% nu, så mina sista 3 veckor jobbar jag bara 75%. Frågan är bara hur jag ska hinna avsluta allt på de timmarna... Jag skulle få en vikarie, men de har inte hittat nån än tyvärr. Annars (förutom ryggvärk och foglossning) är det rätt bra förutom nästäppa (vaknar av att munnen är som snadpapper), otymplighet och alla dessa nattliga toabesök. Jag tränade mig i början av grav på att bara byta ställning när jag vaknade och bara gå upp en gång per natt, men så härom natten blev det 2 gånger och sen har det bara eskalerat. Bebisen ligger iaf fixerad med huvudet neråt, så det känns ju bra! Speciellt efter Sweets info om vändningar som jag inte hade en aning om!

• Vännerfan

Just det! Mugglan skrev nåt om att jag läst att det oftast var simmarna som var orsak till tidiga missfall! Det läste jag i "Ett barn blir till". T.ex. kunde 2 simmare samtidigt komma in i ägget vilket då blir kajko då alltför mycket genetiskt material kommit in i ägget. En annan vanlig orsak var att simmaren som befruktade ägget var ett "måndagsexemplar" med fel i kromosomuppsättningen. Iofs är boken ganska gammal, men det stod att det är simmarna snarare än äggen som oftast ställer till det.

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge