• Ore

Vi fortsätter blanda och ge

I över tre år har det diskuterats i denna tråden (och de allra flesta har alltså hunnit gifta sig och även fira några bröllopsdagar). Mycket har vi hunnit prata om, men vi är långt ifrån klara, och en del ämnen återkommer vi ständigt till.

En stor del av tråden handlar om barn, vi väntar med spänning på de barn som ska födas, och vi hoppas på många flera plus eller andra former av barnbesked

Men även om barn är en helt underbar del i livet, så är de inte allt. Vi är även duktiga på inredning, alkoholhaltiga och icke alkoholhaltiga drycker, bakning, blommor, husdjur, resor, fäktning, shopping, blygdläppsklämmor, nypåhittade svordomar, kontorsstolsrace och mycket annat. Så här gäller det att vara beredd på det mesta, från högt till lågt, och allt som oftast i ett rasande tempo!

Även om vi är ett väl sammansvetsat gäng, som gärna träffas även IRL, så finns det alltid plats för fler. Den obligatoriska presentationen som vi "kräver" är skostorlek, favoritchoklad, ungefär var i landet man bor och hur det står till på barnfronten (antal barn man har, hur långt gången man är i graviditet eller hur länge man försökt bli gravid).

Förra tråden landade på över 10 000 inlägg, så nu satsar vi mot 11 000 eller mer!

Skål för våra fortsatta diskussioner

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 18:45
    Förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3582689.html

• Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge
  • BrudSommar2006

Läste förresten någon studie för ett tag sedan om att amningen var bra för att bröstmjölken aldrig smakade exakt likadant beroende på vad mamman ätit medan ersättningen alltid smakar likadant. Fast nu minns jag inte varför det skulle vara bra.

Hur är det, har bebisen ett visst immunförsvar från mamman de första månaderna genom amningen eller är det också en myt?

• muggles

Hej, ska snart flyga hem - har Vickan fått än? (HInner inte läsa ikapp)

• penne2

Brudsommar,

det stämmer att bebisen har ett skydd från mamman de första månaderna då mammans antikroppar finns i mjölken. Och det finns ju inte (så vitt jag vet - jag har forskat inom immunologi) i ersättningen.

Det jag kan tänka mig med olika smak på mjölken (utan att ha vetenskapliga belägg) är kanske att det är lättare för barnet att prova på fler smaker efter amningsperioden. Det återstår att se, har som sagt bara ammat i 8v :)

Hej förresten, och tack för alla välkomsthälsningar!

• muggles

Ah, jag hittade det några sidor bakåt

• Telis

BS, ja det gör fortfarande ont, jag är storkonsument av bröstvårtskräm här hemma. Man trodde att dom skulle vänja sig efter ett tag men det verkar inte så.

• fru AM

Jag har hört från vår vaccinationsläkare att immuniteten bebisen har är från tiden i mammas mage - inte (bara?) från amningen ...

Inget troll än!?

HAr varit på Vårsalongen på Liljevalchs - rekommenderas för alla Stockholmsbaserade eller besökare. Mycket roligt, fint, uppseendeväckande, inspirerande. Även Hektor uppskattade konstverken och de kulturrussin som gick omkring och tittade (på tavlorna och på honom). Han tackar aldrig nej till en flört den gossen

• penne2

AM,

helt rätt, det finns ju såklart antikroppar i mammans blod som går över till fostret. Men med amningen fylls de ju på hela tiden. Det var det jag menade. Herregud, jag har ju en gång kunnat detta som ett rinnande vatten. Skyller på amningskoma eller nåt.
    (får ta och läsa in mig på detta igen!)

• nennesjuttioåtta

inget troll att rapportera om?

har ju glömt att kommentera alla ivf'are, vilken drös det kommer bli i mars! Sassa brassa mandelmassa!

• Lapinette

nenne - vad har vi sagt om FL?! Farliga grejer!

Svar på tråden Vi fortsätter blanda och ge