• marrieme

Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!

Nu har vi skickat in till prv om vårt nya önske efternamn, riktigt spännande och se om vi får det!!
    *hoppas hoppas*

Hur lång tid brukar det ta tills man får besked?
    Bytas namnet direkt då eller man kan vänta till efter bröllopet??

• Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!
  • linvand

Måste förtydliga. PRV säger ju att handläggningstiden är nio veckor plus fem veckor. Men min handläggningstid blev alltså två veckor plus fem veckor.

• Björnisarna

linvand: Ok, det låter ju toppen! Betalade ni sammanlagt 1800 då eller blev det mer? Hur gör ni med passen om ni i samband med bröllopet ska åka utomlands? Tänkte då din m2b ska byta efternamn i samband med bröllopet?

• linvand

Att byta efternamn i samband med vigseln är ju gratis så det blir bara 1800kr för namnändringen. Vi åker på bröllopsresa två dagar efter bröllopet och resan är bokad för mig med mitt nya namn och för honom med sitt gamla namn. Eftersom jag kommer hinna få ett pass med mitt nya namn men inte han.

• linvand

Provade ni att googla på namnen innan ni ansökte? Bra sätt att se om det finns någon eller något som redan heter så..

• marrieme

Var tvungen å google det nu direkt, å det fanns inte *puuuh*

Vi hörde av oss till prv innan vi ansökte också, så gjorde dem en snabbsökning och det fanns inte, så nu håller vi tummarna!

Vi gifter ju oss inte förrän i slutet av augusti.. då verkar det som om jag får det namnet innan ifall det går igenom då..?
    Har hört att det räcker man har samma namn i passet som på biljetten,
    stämmer det?
    Vi åker på bröllopsresan dagen efter bröllopet, men då får man namnet redan innan bröllopet om det går igenom?

• linvand

Ja du får det namnet innan. PRV vet ju inte att du ska gifta dig... det skickas till skatteverket för registering direkt när de beslutat om det går igenom eller inte.

Ja det räcker med samma namn på passet som på biljetten så din blivande hinner ju inte få ett nytt pass om det bara är du som ansökt så han åker ju på sitt gamla namn.

• marrieme

Ok, fast nu har vi ju redan köpt resan,
    å den står ju i mitt nuvarande namn,
    kan jag åka med mitt nuvarande pass
    då fast jag egentligen fått nytt?
    Krångligt detta... =)

• linvand

Du får nog kolla upp om du kan åka med ditt nuvarande pass eller inte. Det kan jag inte svara på då jag har bokat resan i mitt nya namn och kommer att åka på nytt pass.

• Drömbruden2o10

Lånar tråden och frågar lite mer ang namnbyte!
    Kan man se till så att namnändringen går igenom först den dagen man gifter sig? Vi kommer att gifta oss utomlands i Oktober och vill inte byta namn förrän tidigast samma dag. Vi vill ha ett helt nytt efternamn eftersom vi både har ganska vanliga namn. Men hur gör man då eftersom man måste ansöka i god tid innan pga handläggningstiden??

• källerudd
    Björnisarna skrev 2010-03-27 22:05:15 följande:
    Ja, fy! Å tänk om man inte får det man vill ha sen?!:O
    Vi råkade ut för precis det idag :s känns inte alls roligt...

Såg att någon skrivit något om snabbsökning, Det innebär bara att namnet är sökbart..Det var vårat namn oxå men det gick inte igenom ändå...Fanns ett företag/varumärke med det namnet :s

Hoppas det går bättre för er...

Någon som har nått nytt förslag till mig??
Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!