anzana skrev 2010-06-23 21:26:03 följande:
Jag har noll koll, skulle vilja att någon hjälper mig att förstå. Vi kommer gifta oss i juni nästa år och har trott att de bara är att skicka in de "nya" namnet vi vill ha. Vi kommer varken ha mitt eller min m2b nuvarande efternamn. Vi har valt ett efternamn som betyder jätte mycket för min m2b. Hans morfars mellannamn som vi tycker låter fint som efternamn. Men om jag har fattat detta rätt så går inte efternamnet igenom om någon annan i sverige heter likadant?? Och sedan vad är detta för tidning som ni pratar om? Fattar ingenting =)
Om någon annan har namnet får man inte ta de utan lov från ägaren. Hur man ber om lov osv vet jag inte. Visa namn är till och med spärrade så som alla vanliga son namn.
Man har dock rätt att ta ett namn som är ett sk släktnamn ( tror de är max 5 generationer tillbaka som kan garantera att få ta namnet), dvs om han kan bevisa att han är släkt med sin morfar (vilket inte är svårt) och morfar hette de som efternamn så har din sambo rätt att ta de.
Tidningen vi pratar om gäller när de är helt ny skapat namn så måste de kundgöras (redovisas) i en tidning som finns bland annat på nätet, där folk har rätt att överklagar mot att du tar ett vis namn. Om ingen överklagar så får man namnet. I den tidningen finns nytagna företagsnamn mm