• marrieme

Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!

Nu har vi skickat in till prv om vårt nya önske efternamn, riktigt spännande och se om vi får det!!
    *hoppas hoppas*

Hur lång tid brukar det ta tills man får besked?
    Bytas namnet direkt då eller man kan vänta till efter bröllopet??

• Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!
  • Katarina Michael
    heffaklump skrev 2010-06-03 09:35:45 följande:
    Måste bara fråga er som varit med i diskussionen ett tag om när man HETER efternamnet man sökt (om det blivit godkänt). Är det efter beslutet från PRV, efter kunggörelsen, eller efter den månad som andra har på sig att protestera??När söker man hindersprövning?
    De är efter kundgörelsen, så i mitt fall blir de 7 juli (kungörelsen börja den 7 juni).

Hindersprövningen kan man söka tidigaste 4 månader innan man gifter sig, dock vet vi inte vad som gäller när man fått nytt efternamn om man måste söka på nytt eller om de går på personnumret. Ska ringa skatteverket idag, jag kan berätta när jag vet.

• Katarina Michael

Verka som man kan skicka in hindersprövningen innan men att man skulle avvakta med namnbytesblanketten. Sa hon på folkbokföringen.

• Björnisarna

Oh, spännande! Ska också ringa och fråga när jag hinner.. kan man gå in och och få det i handen direkt? Eller måste man skicka via post å få den via post? NERVÖST!

7 juli för er också alltså, spännande :) Då komemr vi stå på samma lista ;)

• Katarina Michael
    Björnisarna skrev 2010-06-03 20:57:01 följande:
    Oh, spännande! Ska också ringa och fråga när jag hinner.. kan man gå in och och få det i handen direkt? Eller måste man skicka via post å få den via post? NERVÖST! 7 juli för er också alltså, spännande :) Då komemr vi stå på samma lista ;)
    hehe ja vi står på samma lista, visst är de så spännande. Ska ni berätta om namnet innan? Vi fundera på att göra de till en överraskning på festen. Typ första sidan i programmet....
  • Björnisarna

Vi ska inte berätta.. bara till familjen, men vännerna är det en hemlighet för fram till den stora dagen :) bra idé och skriva i festhäftet!!:)

• Björnisarna

Nu är vi på listan i post- och inrikestidningarna, iih!:)

• Katarina Michael
    Björnisarna skrev 2010-06-07 18:27:51 följande:
    Nu är vi på listan i post- och inrikestidningarna, iih!:)
    Ja var inne och tittade på bolagsverkets hemsida....Får man fråga vad ert börja på?
  • källerudd

Nu är det klart, namnet har gått igenom...Min sambo har bytt namn =)

Kunngörelsen var klar den 26maj men eftersom vi skulle åka utomlands den 28 så skrev vi att vi ville skjuta på det tills vi kom hem...Så från den 22 juni har min älskling nytt namn..Nu ska vi skicka in hindersprövningen oxå...

Vi vill ju som sagt inte heller berätta för någon innan, skönt att prästen inte behöver säga namnet =) Vi kommer skriva det i festhäftet...Vet inte riktigt hur

På första sidan kommer det att stå...

"Välkommen till vår bröllopsfest
    Vi är glada att just du ville komma och
    förgylla vår speciella dag!"

Fundera på om man på något bra sätt kan skriva namnet under liksom visa att det är från oss

Nyfiken på vad ni andra fått för namn =)

• heffaklump

Det är lite kul att alla vill veta vad dom andra fått för namn men ingen vill säga sitt eget =)

Jag säger inte mitt heller men är sjukt nyfiken på er andra ;)

• Björnisarna

Om 4 veckor får ni veta ;) 3,5 vecka kvar till bröllopet nu!!!:)

• källerudd

vecka 31 kan jag avslöja :P

• anzana

Jag har noll koll, skulle vilja att någon hjälper mig att förstå. Vi kommer gifta oss i juni nästa år och har trott att de bara är att skicka in de "nya" namnet vi vill ha. Vi kommer varken ha mitt eller min m2b nuvarande efternamn. Vi har valt ett efternamn som betyder jätte mycket för min m2b. Hans morfars mellannamn som vi tycker låter fint som efternamn. Men om jag har fattat detta rätt så går inte efternamnet igenom om någon annan i sverige heter likadant?? Och sedan vad är detta för tidning som ni pratar om? Fattar ingenting =)

• Katarina Michael
    anzana skrev 2010-06-23 21:26:03 följande:
    Jag har noll koll, skulle vilja att någon hjälper mig att förstå. Vi kommer gifta oss i juni nästa år och har trott att de bara är att skicka in de "nya" namnet vi vill ha. Vi kommer varken ha mitt eller min m2b nuvarande efternamn. Vi har valt ett efternamn som betyder jätte mycket för min m2b. Hans morfars mellannamn som vi tycker låter fint som efternamn. Men om jag har fattat detta rätt så går inte efternamnet igenom om någon annan i sverige heter likadant?? Och sedan vad är detta för tidning som ni pratar om? Fattar ingenting =)
    Om någon annan har namnet får man inte ta de utan lov från ägaren. Hur man ber om lov osv vet jag inte. Visa namn är till och med spärrade så som alla vanliga son namn.

Man har dock rätt att ta ett namn som är ett sk släktnamn ( tror de är max 5 generationer tillbaka som kan garantera att få ta namnet), dvs om han kan bevisa att han är släkt med sin morfar (vilket inte är svårt) och morfar hette de som efternamn så har din sambo rätt att ta de. 

Tidningen vi pratar om gäller när de är helt ny skapat namn så måste de kundgöras (redovisas) i en tidning som finns bland annat på nätet, där folk har rätt att överklagar mot att du tar ett vis namn. Om ingen överklagar så får man namnet. I den tidningen finns nytagna företagsnamn mm

• källerudd

Katarina Michael skrev 2010-06-24 19:28:06 följande:
    Om någon annan har namnet får man inte ta de utan lov från ägaren. Hur man ber om lov osv vet jag inte. Visa namn är till och med spärrade så som alla vanliga son namn. Man har dock rätt att ta ett namn som är ett sk släktnamn ( tror de är max 5 generationer tillbaka som kan garantera att få ta namnet), dvs om han kan bevisa att han är släkt med sin morfar (vilket inte är svårt) och morfar hette de som efternamn så har din sambo rätt att ta de.  Tidningen vi pratar om gäller när de är helt ny skapat namn så måste de kundgöras (redovisas) i en tidning som finns bland annat på nätet, där folk har rätt att överklagar mot att du tar ett vis namn. Om ingen överklagar så får man namnet. I den tidningen finns nytagna företagsnamn mm

Är det en fysik tidning oxå??? Trodde bara det hette Post och inrikestidningen men att det bara var en sida på nätet..Hade ju varit roligt att se sitt namn där :P

• Katarina Michael
    källerudd skrev 2010-06-24 22:43:05 följande:
      Är det en fysik tidning oxå??? Trodde bara det hette Post och inrikestidningen men att det bara var en sida på nätet..Hade ju varit roligt att se sitt namn där :P
    Vet faktiskt inte men jag skulle gissa på de....eller iallafall att de en gång i tiden varit de, varför annars kallas sig tidning liksom....
  • anzana

Katarina Michael skrev 2010-06-24 19:28:06 följande:
    Om någon annan har namnet får man inte ta de utan lov från ägaren. Hur man ber om lov osv vet jag inte. Visa namn är till och med spärrade så som alla vanliga son namn. Man har dock rätt att ta ett namn som är ett sk släktnamn ( tror de är max 5 generationer tillbaka som kan garantera att få ta namnet), dvs om han kan bevisa att han är släkt med sin morfar (vilket inte är svårt) och morfar hette de som efternamn så har din sambo rätt att ta de.  Tidningen vi pratar om gäller när de är helt ny skapat namn så måste de kundgöras (redovisas) i en tidning som finns bland annat på nätet, där folk har rätt att överklagar mot att du tar ett vis namn. Om ingen överklagar så får man namnet. I den tidningen finns nytagna företagsnamn mm

Hans morfar hette de i mellannamn men vi vill ha de som efternamn. Tror du att de går då?

• Katarina Michael
    anzana skrev 2010-06-26 23:52:55 följande:
      Hans morfar hette de i mellannamn men vi vill ha de som efternamn. Tror du att de går då?
    Inte om någon annan har de, men ring och prata med prv, kanske kan ni får de genom tillåtelse av ägaren av namnet.
Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!