• marrieme

Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!

Nu har vi skickat in till prv om vårt nya önske efternamn, riktigt spännande och se om vi får det!!
    *hoppas hoppas*

Hur lång tid brukar det ta tills man får besked?
    Bytas namnet direkt då eller man kan vänta till efter bröllopet??

• Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!
  • Björnisarna

källerudd: Nej, fy nu blir jag riktigt nervös!!! Hade ni hittat på ett själva eller tagit ngn från deras namnförslag?? Och hur länge tog dte innan ni fick veta att ni inte fick det från att ni skicka in?? Huuu, nervöööst!!!! Vad var det ni försökte få för namn först, så kan man ju försöka ge förslag utifrån det?

• källerudd
    Björnisarna skrev 2010-03-30 21:23:46 följande:
    källerudd: Nej, fy nu blir jag riktigt nervös!!! Hade ni hittat på ett själva eller tagit ngn från deras namnförslag?? Och hur länge tog dte innan ni fick veta att ni inte fick det från att ni skicka in?? Huuu, nervöööst!!!! Vad var det ni försökte få för namn först, så kan man ju försöka ge förslag utifrån det?
    Vi hittade på ett själva...hmm tror min sambo skickade in i februari någon gång, kommer inte riktigt ihåg... Sandstrand
  • Björnisarna

ok. sandstrand..hmm.. strandsand kanske, så blire det omvända?:)

• MissKitten

Skickade in för några veckor sen, betalade och fick en bekräftelse hemskickad. Nu är det bara väntan och åter väntan som gäller. Var inne och tittade igår om vårt förslag fanns med i Post- och Inrikes Tidningar, men icke då. Så nu väntar vi lite till. Det är väldigt spännande att se vad man ska få heta framöver. Vi skickade nämligen in tre förslag på en gång. Lika bra att få det avklarat kände vi.

• Gnistra mera

Vet inte hur PRV funkar gällande personnamn, men gällande varumärke är de hopplöst långsamma. Själv e vi inne på 4mån och fortfarande inte fått besked om att få registrera varumärkesnamn än....

• MissKitten

Jag fick ett brev hemskickat förra veckan om att vårt förslag var godkänt (vårt första alternativ) och nu skulle kungöras. Så idag ligger det uppe på Post och Inrikes Tidningar. Det kändes väldigt konstigt att sätta sig framför datorn och se det nya namnet stå där på skärmen. Så nu är det 30 dagars väntan för att se om någon överklagar.

En övrig notis från dagens kungörelse. Såg att någon har sökt efternamnet Weatherly. Undrar om det är någon som verkligen gillar NCIS som känner för ett namnbyte. Skådisen bakom agent "DiNozzo" heter ju Michael Weatherly. Bara en liten parantes ;)

• Björnisarna

MissKitten: Grattis, då verkar det ju gå hela vägen :) Själv har vi fått besked om att våran ansökan inkommit, men inte desto mer.. hoppas, hoppas den går igenom!! Hur länge fick ni vänta innan ni fick besked? Hittade ni på ett eget efternamn eller tog ni ngt av förslagen på deras sida?

• MissKitten

Björnisarna: Det tog ca 3-4 veckor från det att vi fick det första bekräftelsebrevet om att ansökan inkommit tills att vi fick brevet om beslut inför kungörelse. Vi hittade på egna namn. Vi hade en slutdel och sen var det bara att komma på hur vi ville att namnet skulle börja, hur väl det klingade med våra förnamn, hur internationellt gångbart det skulle vara, att det inte betydde något konstigt på andra språk osv. En riktig källgranskning helt enkelt.

• 19juni

Hej!
    Vi har oxå lagt in om ett nytt efternamn. Väntar på spänning om den sista hos Post o Inr.tidning ska gå igenom oxå. Kommer troligtvis denna månad så jag tittar hela tiden i brevlådan med spänning nu.
    Det är bara min blivande man som sökt i första hand. Jag o mina barn byter sen vid vigseln. Det blir lättast så för barnen att lära sig sitt nya efternamn under sommarlovet.
    JAg har fått ringa till vårt resebolag och höra om att ändra namnet på våra biljetter till resan vi ska göra i sep. Det kan vara rätt krångligt tydligen på hur nära resan ligger vid namnändring.

Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!