• marrieme

Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!

Nu har vi skickat in till prv om vårt nya önske efternamn, riktigt spännande och se om vi får det!!
    *hoppas hoppas*

Hur lång tid brukar det ta tills man får besked?
    Bytas namnet direkt då eller man kan vänta till efter bröllopet??

• Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!
  • Påfågeln

MissKitten skrev 2010-05-19 16:02:59 följande:
    "Wiiee! Fick brev från PRV om att vårt namnförslag blev godkänt..."

Grattis! Vi sitter också och räknar ner tills det slutgiltiga beskedet kommer... *håller tummarna* det är så spänande!

• källerudd

Jag tror vi lyckas hålla det hemligt till bröllopet. är bara 1½ månad kvar när det väl går igenom. På onsdag har det legat klart för kunngörelse... spännande

Något som jag dock funderat på är om prästen måste säga min sambos nya efternamn när han säger
     Tager du namn mellannamn efternamn denna martina .....

Skulle vilja att det va hemligt tills de satte sig till bords och slog upp festhäftet. Så helst vill jag ju att han säger carlsson, fast det kommer han ju inte heta :S

Någon som vet??

• patrikoannika

källerudd skrev 2010-05-22 17:55:12 följande:
    Jag tror vi lyckas hålla det hemligt till bröllopet. är bara 1½ månad kvar när det väl går igenom. På onsdag har det legat klart för kunngörelse... spännandeNågot som jag dock funderat på är om prästen måste säga min sambos nya efternamn när han säger Tager du namn mellannamn efternamn denna martina .....Skulle vilja att det va hemligt tills de satte sig till bords och slog upp festhäftet. Så helst vill jag ju att han säger carlsson, fast det kommer han ju inte heta :S Någon som vet??

Vi blev tilltalade endast med förnamn av prästen, i kyrkan, under vigseln. Så det ska nog inte vara några probelm!

• Björnisarna

Våran prsät sa att han kan säga vilka namn och efternamn som helst typ, bara det "riktiga" efternamnen och namnen står i hindersprövningen :)

• marrieme

Idag fick vi svaret!!!!!

Jippie!!! Vi fick namnet vi ville ha! *hoppar av gladje*

Känns lite konstigt, men väldigt bra! Såå glad så!

Hoppas det gått bra för er andra också!

• Sörön10

Grattis!!!! Vad roligt för er! =)

Feel free att avslöja vilket det blev om du vill! ;)

• Katarina Michael

Fick med positivt besked idag, PRV godkänt namnet nu väntar bara kungörelse i tidningen 1 månad.

Fick första alternativet! Så glad!!

Tog mindre än 1 månad att få besked, totalt mindre än 2 månader med kundgörelsen, så de är hela 1 månad innan bröllopet, vilket ger gott om tid!

• Björnisarna

Vi fick också positivt besked idag!! Otroligt att så många här fått det samtidigt, men otroligt kul!!:) Den 7juni ska efternamnet kunggöras och sen är det bara att hålla andan en månad, iiih!:):):):) 

Vi vet dock inte hur vi ska göra med hindersprövningen.. 7juli är kunggörelsen klar och bröllopet är den 17juli, får nog ringa och rådfråga om det där :S

• Katarina Michael
    Björnisarna skrev 2010-06-02 21:25:17 följande:
    Vi fick också positivt besked idag!! Otroligt att så många här fått det samtidigt, men otroligt kul!!:) Den 7juni ska efternamnet kunggöras och sen är det bara att hålla andan en månad, iiih!:):):):)  Vi vet dock inte hur vi ska göra med hindersprövningen.. 7juli är kunggörelsen klar och bröllopet är den 17juli, får nog ringa och rådfråga om det där :S
    Tänkte med ringa skatteverket och fråga.
    Den 7 jun gäller även för mig
  • heffaklump

Måste bara fråga er som varit med i diskussionen ett tag om när man HETER efternamnet man sökt (om det blivit godkänt).
    Är det efter beslutet från PRV, efter kunggörelsen, eller efter den månad som andra har på sig att protestera??

När söker man hindersprövning?

Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!