• marrieme

Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!

Nu har vi skickat in till prv om vårt nya önske efternamn, riktigt spännande och se om vi får det!!
    *hoppas hoppas*

Hur lång tid brukar det ta tills man får besked?
    Bytas namnet direkt då eller man kan vänta till efter bröllopet??

• Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!
  • Katarina Michael

De säger så länge namnet uttalas lika så räknar dem ju de som samma, tex man lägger till h eller om man har e i sluten osv. Men strom och storm hörs ju inte lika och uttalas absolut inte lika ju...men man vet aldrig, håller tummmarna!

• Björnisarna

vi skickade in 3 nya förslag nu, prio 1 av de är ganska likt det som vi fick avslag på så jag väljer och inte säga vilket det är än, men ni får såklart veta sen! Första gången skickade vi ju bara 1 förslag men nu drog vi ihop 3 så förhoppningsvis får vi ngt av de.. och jag hoppas det går fortare och behandla nu andra gången man skickar in, tycker inte om och vänta!:)

håller tummarna för er andra som också väntar!!

• FruSandèn

Vi gifter oss den 17/ 7 & vi vill ta min sambos mammas flicknamn,Sandén.

Hur lång tid måste man skicka in det innan? & heter vi Sandèn efter vigslen då ellr??

• Fru i juli 2010

Måste bara berätta något roligt! Jag skickade in min ansökan och fick svar att de mottagit den 29 april. I fredags fick jag beskedet att den 12 maj gick min ansökan igenom. Vilket ju är en handläggningstid på mindre än två veckor!
    Ska väl tilläggas att jag ansökte om att uppta ett gammalt släktnamn som min morfars mamma hade. Jag skickade med personbevis för att jag är jag, och att jag är dotter till mamma och att hon är dotter till morfar. Samt utdrag från dopboken att morfar är gammelmormors son. Ja ni fattar!

sjukt att det gick så snabbt... Nu heter jag ju vårt namn 2,5 månader innan bröllopet. Jag trodde inte jag skulle heta det mer än en månad innan. Snopet men kul att det gått igenom! :) 

• marrieme
    Fru i juli 2010 skrev 2010-05-17 22:38:44 följande:
    Måste bara berätta något roligt! Jag skickade in min ansökan och fick svar att de mottagit den 29 april. I fredags fick jag beskedet att den 12 maj gick min ansökan igenom. Vilket ju är en handläggningstid på mindre än två veckor!Ska väl tilläggas att jag ansökte om att uppta ett gammalt släktnamn som min morfars mamma hade. Jag skickade med personbevis för att jag är jag, och att jag är dotter till mamma och att hon är dotter till morfar. Samt utdrag från dopboken att morfar är gammelmormors son. Ja ni fattar!sjukt att det gick så snabbt... Nu heter jag ju vårt namn 2,5 månader innan bröllopet. Jag trodde inte jag skulle heta det mer än en månad innan. Snopet men kul att det gått igenom! :) 
    Grattis! Vad roligt! 

Jag väntar på svar, tar nog 2-3 veckor till, å jag gifter mig inte förrän i slutet av augusti!

Hur ska vi kunna hålla det hemligt?? =) För vi hoppas verkligen vi får det, ett helt nytt namn!

Men blir det inte godkänt så måste man ju hinna ansöka om nytt..

• Fru i juli 2010

marrieme skrev 2010-05-17 22:50:03 följande:
    Grattis! Vad roligt!  Jag väntar på svar, tar nog 2-3 veckor till, å jag gifter mig inte förrän i slutet av augusti! Hur ska vi kunna hålla det hemligt?? =) För vi hoppas verkligen vi får det, ett helt nytt namn! Men blir det inte godkänt så måste man ju hinna ansöka om nytt..

Det går ju knappt att hålla hemligt eftersom jag kommer behöva ändra körkort och allt... Till och med i trapphuset och brevlådan... Men jag kommer inte göra någon stor sak av det. Ser någon så fine... Men de flesta av våra bröllopsgäster kommer nog inte märka det, för de kommer nog inte hem till oss eller behöver se mina kort mm innan bröllopet :)

Vänta lite du med att skicka in, jag blev dock avrådd från att skicka för sent eftersom det kommer in många ansökningar under sommaren och de är färre som jobbar just under semestertider... Något att tänka på :)

Ansöker ni om ett helt nytt namn som ni kommit på?

• MissKitten

Wiiee!

Fick brev från PRV om att vårt namnförslag blev godkänt. Så nu har jag tydligen bytt namn ;) Eller nja, snart bör det nog registreras in hos Skatteverket också. 

Gjorde en ny e-post adress med mitt förnamn och det nya efternamnet. Kändes väldigt ovant. Första mailet gick iväg till den framtida maken. Det känns ändå lite konstigt att jag redan ska heta vårt namn innan vi är gifta. Men man vänjer sig nog snabbt hoppas jag på. Blir väl lite mer på riktigt när man ska gå upp till polisen och fixa nytt pass. 

Jag håller namnet lite hemligt fram tills giftermålet. Visst, det ska ändras så allmänt i register hit och dit. Men omgivningen behöver inte riktigt få vetskap om det ännu, men upptäcker de att det står ett annat namn på dörren så ;) 

• Katarina Michael
    MissKitten skrev 2010-05-19 16:02:59 följande:
    Wiiee! Fick brev från PRV om att vårt namnförslag blev godkänt. Så nu har jag tydligen bytt namn ;) Eller nja, snart bör det nog registreras in hos Skatteverket också.  Gjorde en ny e-post adress med mitt förnamn och det nya efternamnet. Kändes väldigt ovant. Första mailet gick iväg till den framtida maken. Det känns ändå lite konstigt att jag redan ska heta vårt namn innan vi är gifta. Men man vänjer sig nog snabbt hoppas jag på. Blir väl lite mer på riktigt när man ska gå upp till polisen och fixa nytt pass.  Jag håller namnet lite hemligt fram tills giftermålet. Visst, det ska ändras så allmänt i register hit och dit. Men omgivningen behöver inte riktigt få vetskap om det ännu, men upptäcker de att det står ett annat namn på dörren så ;)   
    Grattis, hur långt td tog de totalt? Får man fråga vad de blev?
  • MissKitten
    Katarina Michael skrev 2010-05-19 18:58:06 följande:
    Grattis, hur långt td tog de totalt? Får man fråga vad de blev?
    Det tog nästan på dagen 2 månader att få slutgiltigt besked. Fick första bekräftelsen 20 mars att de mottagit vår ansökan och datumstämpeln på intyget var den 17 maj. Håller namnet low-key fram till slutet på augusti då vi gift oss. Men vi tog ett helt nybildat namn. 
  • Katarina Michael
    MissKitten skrev 2010-05-19 20:30:52 följande:
    Det tog nästan på dagen 2 månader att få slutgiltigt besked. Fick första bekräftelsen 20 mars att de mottagit vår ansökan och datumstämpeln på intyget var den 17 maj. Håller namnet low-key fram till slutet på augusti då vi gift oss. Men vi tog ett helt nybildat namn. 
    Va skönt att höra de bara tog 2 månader... Själv var jag ute i god tid tyckte jag men nu visade sig att de inte godtog våra förslag så fick lämna nya och då han tiden springa ifatt en. Så nu är de 2,5 månad tills vi gifter oss och brevet skickades till dem förra veckan så då finns de en chans att de hinner gå igenom innan bröllopet
Svar på tråden Skickat in till prv om nytt namn, vill veta om vi får det nu!!