• BrudSommar2006

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.

Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 

Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.

Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.

Välkomna!

Här finns förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

• Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • viktualia

Hattis *tycka synd om*-kramen!!! Och så lånar jag genast ut ett ilsket Troll som anser att bara mamma duger... och knappt det...

• Hattis

Lappis - mycket bra ordval!!!  Över till ngt roligare, grattis i efterskott till bemärkelsedag och till hur den firades! Låter fantastiskt! Just det där med skor och klänning inför en speciell middag det är allt ngt det!

• Hattis

Tack Vickan! Och tack för att du påminner mig om att bebbar inte alltid är söta och glada. Vem vet, de kanske bajsar också

intalar mig att jag har det bra som jag har det
  • Lapinette

Hattis - de skriker! Hade en på planet som inte alls ville flyga ... för en gångs skulle hade vi turen att inte sitta precis framför. Väl i Stockholm sov den lilla så sött.

• snaily

Först en kram till Hattis {#lang_emotions_nalle}

Sen ett totalt EGO-inlägg... Varning, långt.

HJÄLP, tråden, hjälp!
    Tillbaka från KUB-ultraljud med dåliga resultat. Tog det först med ro, sen med förvirring och nu med lätt förtvivlan.

Vi fick se Ynglet på ultraljud, det var helt fantastiskt och han (?) viftade med armarna och såg ut att försöka suga på tummen och gjorde lite ryckiga rörelser med kroppen. Allt såg normalt ut, så även nackspalten som mättes.

Sen matades alla värden in i datorprogrammet, inklusive mina blodprovsresultat som tydligen var kassa! Sammanlagt blev risken för trisomi 21/Downs syndrom 1:76 och för trisomi 13/18 1:70. Nu måste vi bestämma oss för om vi ska gå vidare med fostervattenprov eller ej. Inte ett helt lätt beslut när man kämpat så länge för att komma så här långt. Jag är mest rädd för trisomi 13 och 18, skulle inte besluta oss för en abort "bara" pga trisomi 21 om inte fostret samtidigt såg ut att ha allvarliga missbildningar.

Missfallsrisken vid fostervattenprov sägs vara 0,5-1%, vilket ju är väldigt lågt, men tänk OM det händer något bara för att man varit där inne och "rotat", och det sen visar sig att det var ett helt normalt foster - då skulle jag aldrig förlåta mig själv för det beslutet. Om det sen blir dett sent missfall eller gud förbjude ett dödfött barn pga något allvarligt kromosomfel så är det åtminstone inget VI kunnat påverka. Förstår ni hur jag tänker?

MEN, om man INTE gör fvp så gäller det ju att inte oroa sig och försöka tro på att allt är normalt, och frågan är om jag klarar det?

För att komplicera saken ytterligare har jag nu läst på en massa om de blodvärden som analyseras. (Korkade jag bad inte om att få mina exakta provsvar från BM, ska ringa henne och få dem senare.) Tydligen får man ofta hög risk pga lågt papp-a-värde (och nej, det har ingenting med snigelmannen att göra ), det kan vara orsakat av kromosomavvikelser, men det kan också tyda på något placentaproblem som kanske inte visar sig förrän senare i graviditeten som tillväxthämning eller cirkulationsproblem, och ökad missfallsrisk. Så antingen har vi nu ett foster med kromosomfel, eller ett som kommer växa dåligt eller i värsta fall inte alls, framöver i graviditeten. ???

Tycker ni jag resonerar konstigt så kom gärna med synpunkter! Någon som vet mer om dessa skumma blodvärden som kollas vid Kub?

Sannolikhetstester är verkligen skräp... önskar att man bara gjorde NUPP, då skulle vi vara så glada och nöjda nu. (I vår region får man tydligen inte göra enbart NUPP som separat undersökning, även om man skulle vilja.)

September
    Får jag fråga vilka värden ni fick på ert KUB-test? Kommer inte ihåg om du skrev det...
    Är förstås rädd för att behöva gå igenom samma helvete som ni har gjort och gör...

• Lapinette

snaily - jobbigt med grubblerier och jag tror du kommer att få en massa kloka svar här inne ... dock inte från mig som kan nada om de olika värdena. Jag tror dock att vi skulle ha gått vidare till fostervattenprov om det fanns risk men som sagt jag vet inte alls hur stor risken är etc. vid de värden ni har fått. Kram till er!

• viktualia
    Hattis skrev 2010-05-24 17:50:46 följande:
    Tack Vickan! Och tack för att du påminner mig om att bebbar inte alltid är söta och glada. Vem vet, de kanske bajsar också
    japp, två splashomgångar inom loppet av en halvtimme.. och maken smet till köket så jag fick fixa båda omgångarna... gäsp..
  • viktualia

Snaily -  fy vad jobbigt!! *kramar om* Själv hamnade jag inte i något liknande när vi gjorde KUB, men AM gjorde ju fvp före Hektors ankomst och det var inte helt odramatiskt om jag inte minns fel. Och sweetan har en massa kunskaper i frågan också.

Jag hade gjort fvp i din sits. Men det svåraste är ju att bestämma sig för hur man ska hantera svaren och situationerna som kan uppstå. Vad är ok och inte osv. Det är beslut som jag inte önskar någon att få kämpa med....  hm... vill tipsa dig om en artikel.. men av olika skäl så lägger jag inte länken här.. mailar dig på fejjan istället..

• Fru E

Snaily-KRAM {#lang_emotions_flower}

Vad säger resultaten egentligen, dvs hur stor chans är det i procent att barnet har det ena eller det andra?? Och vad är trisomi 13/18?
    På något sätt får väl den procentsatsen väga för/emot fostervattenprovet.
    Är det så att tillväxthämningen och cirkulationsproblemen är problem som går att fixa till eller att man tar ut barnet när det är fara för det?

Var det inte AM som gjorde fostervattensprov eller minns jag fel
    Missfallsrisken är väl inte så stor egentligen om jag förstått det rätt

Kan förstå att det inte är de resultaten man vill ha men å andra sidan kanske bra att ni gjorde dem och kan vara förberedda OM det skulle vara något fel, vilket det säkert inte är!!!

• gosnosen

halloj! gör ett försök till via mobilen då jag har svårt att komma till vid datorn. snaily - kan inte ge några råd, men jag hade gjort fvp trots vår situation om det hade varit jag. lappis - välkommen hem och grattis i efterskott. låter som att ni hade det bra i ny. är tokavundsjuk och ser fram emot din berättelse.

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen