Först en kram till Hattis
Sen ett totalt EGO-inlägg... Varning, långt.
HJÄLP, tråden, hjälp!
Tillbaka från KUB-ultraljud med dåliga resultat. Tog det först med ro, sen med förvirring och nu med lätt förtvivlan.
Vi fick se Ynglet på ultraljud, det var helt fantastiskt och han (?) viftade med armarna och såg ut att försöka suga på tummen och gjorde lite ryckiga rörelser med kroppen. Allt såg normalt ut, så även nackspalten som mättes.
Sen matades alla värden in i datorprogrammet, inklusive mina blodprovsresultat som tydligen var kassa! Sammanlagt blev risken för trisomi 21/Downs syndrom 1:76 och för trisomi 13/18 1:70. Nu måste vi bestämma oss för om vi ska gå vidare med fostervattenprov eller ej. Inte ett helt lätt beslut när man kämpat så länge för att komma så här långt. Jag är mest rädd för trisomi 13 och 18, skulle inte besluta oss för en abort "bara" pga trisomi 21 om inte fostret samtidigt såg ut att ha allvarliga missbildningar.
Missfallsrisken vid fostervattenprov sägs vara 0,5-1%, vilket ju är väldigt lågt, men tänk OM det händer något bara för att man varit där inne och "rotat", och det sen visar sig att det var ett helt normalt foster - då skulle jag aldrig förlåta mig själv för det beslutet. Om det sen blir dett sent missfall eller gud förbjude ett dödfött barn pga något allvarligt kromosomfel så är det åtminstone inget VI kunnat påverka. Förstår ni hur jag tänker?
MEN, om man INTE gör fvp så gäller det ju att inte oroa sig och försöka tro på att allt är normalt, och frågan är om jag klarar det?
För att komplicera saken ytterligare har jag nu läst på en massa om de blodvärden som analyseras. (Korkade jag bad inte om att få mina exakta provsvar från BM, ska ringa henne och få dem senare.) Tydligen får man ofta hög risk pga lågt papp-a-värde (och nej, det har ingenting med snigelmannen att göra ), det kan vara orsakat av kromosomavvikelser, men det kan också tyda på något placentaproblem som kanske inte visar sig förrän senare i graviditeten som tillväxthämning eller cirkulationsproblem, och ökad missfallsrisk. Så antingen har vi nu ett foster med kromosomfel, eller ett som kommer växa dåligt eller i värsta fall inte alls, framöver i graviditeten. ???
Tycker ni jag resonerar konstigt så kom gärna med synpunkter! Någon som vet mer om dessa skumma blodvärden som kollas vid Kub?
Sannolikhetstester är verkligen skräp... önskar att man bara gjorde NUPP, då skulle vi vara så glada och nöjda nu. (I vår region får man tydligen inte göra enbart NUPP som separat undersökning, även om man skulle vilja.)
September
Får jag fråga vilka värden ni fick på ert KUB-test? Kommer inte ihåg om du skrev det...
Är förstås rädd för att behöva gå igenom samma helvete som ni har gjort och gör...