Snaily - börjar med att skicka ett gäng varma kramar! Det är ju jättesvårt, för att inte säga omöjligt att råda om hur någon annan ska göra i en sådan här sits, utan var och en får väl helt enkelt berätta hur den har/hade tänkt i liknande situationer, och sen får ni avgöra vad som känns rätt för er.
Som någon skrev tidigare tycker jag också att det avgörande kring att göra fvp eller ej är hur ni planerar att hantera beskedet. Om ni ändå inte tänker göra abort, oavsett fel på barnet, tycker jag att det absolut inte finns någon anledning att göra fvp. Det enda fvp isåfall leder till är en ökad missfalsrisk, men utan att "ge" något tillbaka, förutom vetskap, men den kanske inte spelar så stor roll då. Om ni å andra sidan överväger att avbryta graviditeten om det är något fel på barnet så skulle jag definitivt göra fvp, för då finns det ju mer ett värde i att veta.
För egen del kan jag bara säga att jag gått vidare till att göra fvp. Innan maken och jag gjorde KUB hade vi redan bestämt oss för att göra fvp om vi fick dåliga siffror. Vi kände båda att vi inte ville ha ett handikappat barn, om det gick att undvika, så därför hade vi avbrutit om även fvp hade bekräftat de dåliga siffrorna. För oss hade det varit värt den förhöjda missfallsrisken för att få ett säkrare svar.
Sen gick det ju som det gick iallafall flr oss, med de problem den för tidiga födseln fört med sig, och för vår del kan jag bara säga att det bekräftar tankarna kring att vi skulle gjort ett fvp vid dåliga KUB-siffror, för så jobbigt som vi har haft det nu, med något som trots allt är tidsbegränsat, hade jag blivit tokig av om jag skulle behövt ha stått ut med "livet ut". Men detta är bara mina tankar och hur jag känner; det finns garanterat andra som är bättre än jag på att acceptera och leva med handikappade barn. (Hemskt ledsen om jag låter hård och otrevlig, men jag bara berättar hur jag tänker. )
Sannolikhet och statistik är verkligen lömska fiender, och det är jättejobbigt att veta hur man ska förhålla sig till dem. Samtidigt ger de åtminstone mig, som är ingenjör och van att tänka logiskt och rationellt, ett sätt att förhålla mig till någonting. Många i personalen på neo tyckte nog att vi var besvärliga som ville ha siffror och statistik för alla risker, men för mig och maken var det det bästa sättet att hantera situationen på.
Återigen - massor av kramar till dig, Snigeln!