• BrudSommar2006

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.

Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 

Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.

Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.

Välkomna!

Här finns förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

• Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • BrudSommar2006

AM, hm, vad har vi gjort för att få sådana omöjliga barn!!! Fast Iris har iofs aldrig kunnat vara blöjfri ens på dagis så för er finns det väl hopp?

• Lapinette

Oupsie - om det är Highway 1 ni ska ta så hade vi en övernattning i Carmel på ett mysigt b&b, http://www.seaviewinncarmel.com/ och sedan stannade vi en natt i Buelton på en Best Western .. stannade där pga att vi ville besöka vingårdar i närheten samt tog en middag på Hitching Post (från filmen Sideway). Om ni inte är ute efter vin och filmupplevelser skulle jag annars rekommendera Santa Barbara. Kan du inte hoppa in på restråden så kan jag skriva mer utan att "störa" de andra diskussionerna som pågår här inne?

• fru AM

BS: jag tror att Iris och Livia är osedvanligt viljestarka och lite bekväma. Jag frågade Livia idag om hon aldrig kommer sluta med blöjor. Nä, sa hon. Nähä, så när du blir stor och börjar jobba - ska du kissa i blöjan då? Vem ska byta blöja på dig på jobbet? sa jag. DU, sa hon.

Sedan tror jag att blöjan är en av de saker de kan kontrollera omvärlden med hjälp av. Det är liksom DE som bestämmer om det funkar att sluta med blöja eller ej. Förra sommaren så blev vi t o m rådda av BVC att strunta i potträning med tanke på att Livia nyss blivit storasyster (och pga att hon vägrade så hårdnackat). Iris har ju också blivit storasyster nyligen.

• Liten med Mindre

Grattis Piggelin! Vad superskoj att det blir ett syskon med! 

Vad gäller trosor o potta så går det i vågor. De gånger Mindre kommer på att hon vill gå i trosor, kissar hon på golvet 3 ggr på 20 min, efter att ha gått på pottan. Nu jagar jag prisvärda foppatofflor  som blir lätta att skölja efter trosspring ute i sommar. Hoppas på sånt väder i alla fall.

Är det någon som vet hur det funkar att byta till sämre blöjor som blir otäcka när de är våta?

Snaily - korven blir nog pussad rejält om han vill leka med Mindre.

Nenne - vi hade bara skötbord i barnrummet för Mindre. Hämtar en bunke vatten vid byte. Funkar fint. Lilleman fick ju inte låna skötbädden så han har IKEAs uppblåsbara på diskbänken. Mysigt att oxå kunna lägga honom där när man fixar mat - även om han snart är för rörlig.

Nu, LUNCH! 

• passionsblomman

muggles skrev 2010-06-02 08:59:03 följande:
    Hur många befruktade fick ni? "Föll de av" senare el bedömdes inte kvaliteten vara tillräcklig?   PB: härligt med en magnolia! De är så fina! (Akta dig för rådjur bara...)

Vi fick ut 6 ägg. Av dem blev fem befruktade (vilket ledde till ett överraskat glädjetjut och ett High five inne på sushihaaket varifrån vi ringde för att få veta )
    Av dessa 5 var det två som fortsatte dela sig och blev "jättesnygga embryon" som läkaren sa. Det ena gick det ju sedan åt skogen med, och det andr hoppas vi nu kan klara en upptining om bara några dagar...

Så ni fick lika många snygga som vi fast på hälften så många ägg utplockade kan man ju säga!

• passionsblomman

BS, det låter ju deppigt med den döda rabatten. Den levande låter däremot underbar! Kan det ha med vår kalla vår att göra så det helt enkelt bara inte kommit igång? Mina fröer har inte visat groddar i rabatten än heller och jag skyller stenhårt på att "vem fan vill sticka upp näsan i det här rusket"
    Vad har du planterat? Kanske är det lite senare perenner? *hoppas*

AM och BS, en barnläkare sa på en föreläsning just det där, att barn ofta vill vara små hemma för på dagis är de så in i norden duktiga och presterar så högt i samspel, klara av och behärska. Hemma kan de släppa på det där och vara små, inte kunna något alls, inte vilja och alltihop.
    Och att det enda ett barn egentligen har kontroll över är två saker: Vad de släpper in och vad de släåpper ut. Alltså kan man kontrollera sin värld genom att vägra äta eller vägra bajsa. Tycker det ligger en hel del i det där.
    Otroligt roligt att Livia tycker du ska byta blöjor på hennes jobb framöver AM

• nennesjuttioåtta

det verkar som det blir fint väder nästa lördag iaf.  

• Piggelin1

Hej igen!

Ledsen för eventuella blåmärken & chockskador som jag orskade i förmiddags Hihi, var ju riktigt roligt att gå in & "skrälla lite" - Nenne, din fråga kom väldigt lämpligt där

Faktum är att mannen & jag började svänga i våra "ett eller två barns"-funderingar i höstas, men vi valde att ligga väldigt lågt med det, eftersom vi fortfarande var lite osäkra själva på det. Bestämde oss iaf för att våga hoppa, men ville fortfarande ligga lågt med det utåt, eftersom vi inte visste om det skulle funka & det kändes mindre stressande att det bara var vi själva som visste vilka planer/funderingar vi hade. Sen plussade jag i början av mars & de två första veckorna var ganska omtumlande, men sen har vi landat mer & mer i det. Planerade först att göra KUB, precis som med Amanda, men ism inskrivningssamtalet så nämnde BM att sannolikheten för dåligt resultat var väldigt stor pga min ålder, & då hade vi ju ändå bestämt oss för att göra fvp om det behövdes. Så BM's förslag var att skippa KUB för att slippa några veckor av eventuell oro (pga förmodat dåligt KUB-resultat) & gå direkt på fvp, så fick vi veta svart på vitt hur det låg till.
    Gjorde fvp för drygt två veckor sen & fick resultatet fyra dagar senare. Allt var normalt & vi kände att vi kunde andas ut & börja göra det officiellt.
    Kändes självklart lite oroligt med fvp & missfallsrisken, men när jag pratade med min syster & svägerska, som båda gjort det & har massor med bekanta som också gjort det (& allt gått bra), så försvann mkt av oron. Fram tills bara för 5-6 (eller 7?) år sen fanns ju inte KUB-möjligheten ngn annanstans i Sverige än i Sthlm, så då var fvp enda alternativet & då var det det man gjorde liksom. Tydligen är det så ang missfallsrisken att bara man passerat 15 fulla veckor gott & väl, så minskar missfallsrisken väldigt mkt, så det var detta tillsammans med systers & svägerskans lugnande inverkan, som jag kunde luta mig tillbaka mot & känna mig hyfsat lugn.  

Så imorgon är det dags för RUL & snart är jag halvvägs! (tror att jag är 18+ några dgr, får ju veta mer exakt imorgon)

Så det är lite därför vi passar på med barnfri lyxweekend i Malmö & en vecka (alla tre) på Rivieran. Lär ju liksom bli en paus där ett tag sen. Har lite fiunderingar så småningom på att göra en längre resa genom att utnyttja föräldradagar för båda barnen samtidigt, men inga konkreta planer ännu, bara tankar.

• Piggelin1

TACK för alla grattis förresten - vad söta ni är

MSW, du undrade ju hur jag mår - var frukstansvärt trött i mars-april, trodde det berodde på all stress på jobbet & sömnlösa nätter (som kom sig av stressen), men nu i efterhand så inser jag att det nog var en kombo & omställningen i kroppen som också spökade.
    Har känt lite rörelser sista två veckorna (tror jag att det är iaf) & det känns lite coolt. Första perioden känns mer som en transportsträcka denna gången. Har inte mått illa denna gång heller, möjligen lite tendenser vid några tillfällen, men motade bort det mha massa frukt på skrivbordet på jobbet. Har känt mig lite tröttare igen nu senaste dagarna, så jag gissar att det är dags för järntabletter, men nästa koll hos BM är inte förrän i lustet av juli - det är verkligen färre kontroller nu jämfört med Amanda. Så jag får väl ringa & kolla med dem om de vill att jag ska komma in & lämna blodprov eller om jag kan gå till apoteket direkt & shoppa det jag behöver.

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen