• BrudSommar2006

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.

Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 

Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.

Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.

Välkomna!

Här finns förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

• Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • Snorkfröken77

Snaily - Vad åt du för gott? Läska mig!

Nu sängen, hopaps jag får sova lite bra i natt!

Kram på er!

• Ore

Hattis: Hoppas blodet är heeeelt ofarligt! Be om ett VUL så snabbt det bara går Det kan ju hända att de ser hjärtat? Och gör de inte det så får det väl bli nervös väntan på ett nytt VUL?

Zesa: Hej och välkommen! Kul med bröllop! Vi ser fram emot långa trevliga inlägg om hur det var senare

PB: KRAAAAM! Visst hade det varit lättare om man bara kunde stänga av längtan. Tror att även Mugglan håller med dig där...

Snorkis: Skit med GBS... Men det enda du kan göra är väl att ringa förlossningen så fort det startat igång, säga att du är orolig för att det ska gå fort och att antibiotikan inte ska hinna verka, och att du vill komma in tidigt... De borde ju kunna ge dig antibiotikan och så får du vanka hit och dit i någon korridor, eller så Förhoppningsvis kommer kotten snaaaart, så att du blir av med alla gravidbesvär, och dessutom har en mysig liten bebis att snusa på så att du glömmer allt annat

Angående föräldradagar så hade vi inte planerat så vansinnigt mycket för det, och planen blev ju litet reviderad när makens jobbsituation ändrades. Så nu gör vi så som du fått skit för, Snorkis. Tar ut fullt, kommer spara lägstanivådagarna och de sgi-dagar som ev. är kvar (tog bara 5 dagar/vecka de första 3-4 månaderna). Och lillkillen kommer börja dagis när han är ca 14 månader, enligt planen.

Parnassia: Huggormsbett på katter brukar ge svullnad, och man kan se såren (eller såret, ifall ormen bara träffat med en tand...)

• Fjällbruttan

Hej!!

Fjällbruttan alias GBS-bruttan här!
    Anropad av passion...

Lite snabbpresentation:

39 år
    4 barn (yngsta är 11 veckor)
    gift med min älskade fjällräddare och bor i ett rött hus som står ute om natten,
    i fjället...

Har haft GBS i två graviditeter med en jävla massa komplikationer i första, andra grav med GBS (Grodan föddes 100419) gick strålande

Svara gärna på frågor och vill ni ha dem privat så inboxa

Psst... ni verkar trevliga, inte konstigt att Blomman finns här

• Ore

Härligt med ledighet, snaily! Och en trevlig middag på torsdagskvällen

Tinga: Uppvärmd toasits...! Jaja, är säkert trevligt på vintern. Kan de inte energispara och stänga av det sommartid?

Lappis: Skönt att hotellet var bokat!

• snaily

Snorkis
    Jag åt "same-toast" (typ toast skagen fast med renkött), kalvkorv med en massa goda tillbehör till varmrätt och hemgjord glass till efterrätt.
    Sov så gott!

Förresten fick vi underhållning under middagen också då en bäver simmade förbi så tjusigt utanför fönstret (där det rinner en stor å, om du minns Koko?).

Hej Fjällbruttan!

• Parnassia

Snaily - han jamade och sprang runt som en tok, slickade som en galning på frambenen och ena "skuldran" och flämtade. Det är två timmar sen han kom infarande nu och han har lugnat sig, slickar en del fortfarande. Han bajsade inne också, på golvet, det gör han aldrig annars.
    Vi hittar inga bett eller sår och kan inte märka någon svullnad heller. Inte heller verkar han ömma när vi klämmer och känner.

Känner mig lugnar nu men han får vara inne i natt iaf.

Rätt/fel? Bra dåligt?

• snaily

Tycker också uppvärmda toasitser är en rätt galen idé, om än väldigt användbar på vintern! Annars kanske man kan uppfinna något mer energisnålt, typ rattmuff runt toasitsen? Inte det? Ohygieniskt, säger ni?

• snaily

Parnassia - getingstucken?? Behöver inte synas något eller svullna. Ordentligt huggormsbiten med gift = alltid svullnad. Är han lugn nu och ni inte hittar något konstigt tycker jag ni håller honom inne under natten och kollar lite noga igen imorgon bitt.

• Fjällbruttan

Snorkfröken77 skrev 2010-07-08 21:04:04 följande:
     Jag skrev ju om min UVI tidigare. Idag ringde jag VC eftersom det inte blir bättre, jag svettas som en gris när jag kissar för det gör så inåthelveteont! Då visade sig att min provsvar kommit tillbaks och jag har GBS! Så ny omgång med ny pencillin i 10 dagar + att jag måste ringa till BM imorgon och kontrollera att det skrivits in i min journal så jag får antibiotika under förlossningen. Frågan är nu ska man åka in tidigare pga detta, vad jag läst mig till ska man iaf få antibiotika i 4 innan kotten kommer ut för att den inte ska bli smittad. Och kvinnorna i min familjen eller makens familj har ju haft snabba förlossningar...Någon som har någon erfarenhet? Fan jag tycker jag har åkt på all skit man kan få ihop med en graviditet, jag bara väntar på att jag ska ha utvecklat antikroppar mot kotten eller en smaskig havandeskapsförgiftning! Det här stärker mig ännu mer att jag gör bara det här en gång, min kropp gillar inte att vara gravid. Jag vill bara att kotten ska komma ut och vara frisk nu *trött och ledsen*

Snorkfröken:
    Med näst yngsta blev jag igångsatt pga GBS:en (vi bor 23 mil från BB så de visste ju inte om vi skulle hinna dit... jag har fått alla barnen före utsatt datum) i alla fall så dök Lilla Vild upp på 1 timme och 40 minuter, dvs, inget dropp 4 timmar före men dock en dos under förlossningen och Lilla Vild var kärnfrisk.
    Sen höll de lite koll på henne, dvs, vi tog en sänka innan vi for hem och de kollade hennes temp en extra gång, inget mer...
    Och jag var trygg och nöjd med det, Som jag senare har uppfattat BM och mina läkare så är det vikitiga ATT man får bensyl-PC under förlossningen och har vattnet gått upprepas denna dos var 4:e timme, så huvudsaken är att man får det!
    Och går vattnet för dig, ÅK IN BUMS, för då SKA du ha dropp regelbundet (det är en minipåse) och smart att kolla att de har skrivit in det i förlossningesjornalen.

En sak till du kan göra är att skriva in det i din födelseplan ( om du gjort nån) och skriv in din oro för GBS:en och att det är viktigt för dig att få droppet, det gjorde jag och det var en stor trygghet.

Yngsta blev jag också igångsatt med, men på ett annat sätt så det tog längre tid (vilket jag uppskattade) och jag hann få droppet i godan ro

Kram

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen