• lillamaa

    Ni som gift er - det bästa och det sämsta?

    Ni som gift er: Vad var det bästa med erat bröllop? nämn gärna 2-3 saker :)


    (Låt oss bortse ifrån det faktum att ni nu fått gifta er med mannen/kvinnan i ert liv, det är ju så självklart ;D)

    Och vad var det sämsta/vad önskar ni att ni gjort annorlunda?  2-3 saker ni gärna ändrat på/önskar att inte inträffat

  • Svar på tråden Ni som gift er - det bästa och det sämsta?
  • KatjaB

    Jättebra tråd det här, men det där med att fixa håret o sminket i lugn o ro hemma, gäller inte det dem som inte har barn? Jag tänker ju att jag ska få rymma iväg en stund till salongen (som jag unnar mig alldeles för sällan) just för att kunna njuta o få slappna av där.


  • Sonja68

     


    KatjaB skrev 2010-06-08 20:00:13 följande:
    Jättebra tråd det här, men det där med att fixa håret o sminket i lugn o ro hemma, gäller inte det dem som inte har barn? Jag tänker ju att jag ska få rymma iväg en stund till salongen (som jag unnar mig alldeles för sällan) just för att kunna njuta o få slappna av där.

    Jo, det var det som var så skönt, att bli bortrövad och få sitta på en salong och överlämna barn och allt annat till dem som blev kvar där hemma (farmor o farfar och stora kusinen) Rekommenderas!

  • Rosvägen

     


    prickigkatt skrev 2010-06-04 21:39:50 följande:
     2. Att gå och oroa sig för vädret. Vi gifte oss i en trädgård vid havet och hade ställt upp ett fint tält. Det regnade och var lite mulet (uppehåll under vigseln dock!) men det var absolut inget vi överhuvudtaget ens tänkte på. Sol hade varit kanon, men det spelade verkligen ingen roll. Dagen var så fantastik ändå.
    Jag är mitt uppe i oron över vädret!
    Sambon är inte fullt lika oroad och det är jätte jobbigt, just för att han säger att det får regna för det har ingen betydelse och jag är löjlig och vill bara höra -Det blir bra ska du se, vill inte behöva tänka om, det regnar.
    Känns tryggt att läsa om just det senariot.
    Jag bekymrar mig mest över att vi inte kommer att kunna gå hand i hand fram över gräsmattan för att mitt släp blir jätte blött utan att man får hålla upp klänningen och skynda in i tältet vilket känns väldigt tråkigt..
    Vad hade du för klänning prickigkatt?
    Ber till vädergudarna för uppehåll just 30 minuter under cermonin..
  • BrideBecks

    BÄSTA


    1. Assistansen. Hade tre fantastiska tärnor som assisterade under frissan, smink och fotografering. Allt från att hämta vatten (det var oerhört varmt i helgen), pudra mannens näsa, justera kläderna, lugna nerverna, agerade chaufförer etc etc. Ovärderligt!


    2. Solosången i kyrkan. VI hade först ingen solist och tänkte strunta i det. Men som tur väl ramlade vi på en solist 2 veckor innan bröllopet som sjöng "våra" 2 låtar som blev oerhört betydelsefullt. 


    3. Professionell fotograf från morgon till kväll. På så vis fick vi någon som fotade ALLT och behövde inte be kompisar att hålla koll på vad vi ville ha kort på. Allt kom med.


    4. Familj & vänners tal & spex under middagen. 


    5. Personalen & maten på restaurangen. Helt outstanding i service och smak till bra pris.


     


    SÄMSTA


    1. Vi skulle även filmat t ex kyrkan och tal. 


    Försöker komma på fler saker på sämsta-listan men det är svårt, vi hade ett perfekt bröllop!


     


     


     


     

  • Hillena

    Bäst:
    1. Vigselakten, vår präst var helt fantastisk och höll ett så fint och personligt vigseltal till oss. Mina knäskålar hoppade av nervositet hela vigseln. Att vi vågade pussas läääänge i kyrkan.

    2. Fotograferingen var spännande och alldels nytt för oss, hoppas att vi blir lika nöjda när vi får bilderna.

    3. Gott om tid. Vi gifte oss 17 och hade en lugn och skön och rofylld dag utan någon som helst stress.

    4. Festen var sååå rolig, god mat, underbart folk som hjälpte till och myyycket dans och kärlek. Hela släkten och vännerna dansade i många timmar och alla verkade njuta.

    5. Att släppa all kontroll. Jag är ett kontrollfreak men när dagen då vi gifte oss kom så släppte jag allt. Och det blev helt perfekt ändå. Visste inte ens var jag hade nycklarna!

    6. Vår hemmabakade tårta som min extrapappa bakade. Istället för att lägga tusentals kronor på ett konditori så bakade han den själv för någon futtig hundralapp. Den blev vacker och underbart god!

    7. Vi tog bröllopsnatten hemma och åkte istället dagen efter på hotell. Fick mycket mer tid att njuta samt att samla sig och reflektera över allt som hänt. Det var helt fantastiskt.

    Sämst:
    Vi hade laddat upp för massor av drinkar men jag själv glömde alldeles bort det och drack bara en drink.

    Min pappa kom aldrig för att dansa med mig efter bröllopsvalsen, inget jag tänkte på då men dagen efter frågade mannen och sen har jag tänkt lite på det sen dess. Inte hela världen men ändå lite retfullt.

    Att vi bara tog ledig mån-tis efter bröllopet, vi skulle haft hela veckan att bara njuta av.

    Denna dagen hade man velat uppleva om och om igen :) Gifte mig 29e maj i år så fortfarande svävar jag på moln!

  • Malla och Mojje

    Bäst:

    1. Vi har vigsel och talen på film samt hade två fotografer hela dagen.

    2. Att gå in själva med brudföljet och möta min man där framme.

    3. Att vi fick en liten stund för oss själva i bil och båt i samband med fotograferingen och färden till festen (efter kyrkan)

    4. Att vi valde att börja med grillning redan på fredagen och hade brunch på söndagen, dvs tre-dagars-tillställning.

    5. Att vi hade en grymt bra toastmaster.

    6. Att vi var lediga 2 dagar innan och en vecka efter.

    7. Att vi planerade så väl så att vi bara kunde njuta de sista två veckorna, allt var klart (som kunde vara klart)
    Sämst:

    1. Att gästboken inte cirkulerade så som det var tänkt. av 90 pers tror jag tio skrev i den. (det var viktigt för oss, vi gjorde en jättefin gästbok hos en bokbindare)

    2. Att mitt hår blev lite av en överraskning, hade gjort provuppsättning men den var för slarvig så jag fick aldrig känslan av hur den skulle bli.

    3. Att jag inte hade en tillräckligt tjock sjal att värma mig med. (det var i maj och det var sol men det blåste ganska mycket...)

    Annars var allt kanon!!!

  • Martinaa

    TACK TACK för den här tråden! Tack vare den här tråden visste jag lite vad jag skulle tänka på på vår dag för en vecka sedan!


    Bästa


    * Nästan allt. Vädret var underbart och vi hade en fantastisk dag! :)


    * Jag klarade mig från att börja storböla i kyrkan (!!!)


    * Vår solist som i sista sekund fick sjunga själv i kyrkan, när det från början var tänkt att de skulle vara två tjejer, men den andra fick förhinder samma dag. Vår återstående solist klarade av det galant och vi är henne evigt tacksamma.


    * Val av fotograf. Jag har en bror som är duktig amatörfotograf och hade först tänkt att endast nöja mig med honom som fotograf, men vi är båda så tacksamma att vi hittade den här mannen som tog bilder på oss innan vigseln. Han är inte professionell yrkesfotograf, utan har det här vid sidan av men har ju ändå en helt annan erfarenhet av sån här fotografering än min bror och jag tror vi kommer få kanonfina bilder av honom (har dock ej sett bilderna än). Jag är tacksam att vi inte var för snåla där helt enkelt!


    * Att våra små brudnäbbar vågade när det väl gällde. Var rädd att de skulle fega ur när de såg allt folk.


    * Middagen och festen. Alla roliga tal och andra påhitt som våra gäster hade. Det blev många skratt!


    * Att samtliga gäster skrev i gästboken.


    * Tack vare denna tråden såg jag till att vi tog kort på oss själva tillsammans med familjerna. Det kommer jag vara tacksam för när jag får dem.


    * Att jag hade med mig nål, tråd, huvudvärktabletter med mera i en "nödpåse". Det mesta kom till användning. En kompis fick sätta sig och sy i min klänning efter att upphängningen av släpet pajja.


     


    Sämsta


    * En solist hoppar av samma dag, men det löste ju sig fint ändå.


    * Frisören tar längre tid än beräknat, så vi är över en halvtimme sena till fotografen. Tanken var att både ta utomhus samt i studio, men vi fick skippa studion och bara ta utomhus. Nu var det så fint väder så de bilderna är väl roligast ändå, men hade gärna haft mer tid till fotograferingen.


    * Att jag tog på mig klänningen på frisersalongen som hade massa små hår på golvet. Klänningen sög åt sig allt hår som en magnet, så klänningen blev full av hår. Vi borstade och rollade men det var hår överallt. Tror dock det mesta blåste bort under dagen sedan.


    * Att det blev ett  missförstånd mellan mig och min bror som skulle ta porträttbilder på samtliga gäster medan de väntade på oss på feststället. Jag hade ritat ut för stående bilder i gästboken, men det hade brorsan missat så han har tagit liggande bilder. 


    * Jag hade gärna velat ställa mig upp och tacka några utvalda personer inför gästerna, såsom värdpar, föräldrar med mera, men det blev aldrig av och sen var det för sent. Vi har tackat dem personligen, men hade gärna gjort det "offentligt" så att säga.


    * Att dagen gick alldeles för fort...! :P


     

  • Martinaa

    Oh, jag kom ett tips till alla blivande brudpar!


    Se till att någon, tex era föräldrar, ställer en vattenflaska utanför kyrksalen som ni kan ta när ni kommer ut efter vigseln och väntar på att alla gäster ska gå ut. Vi gifte oss en solig varm dag, men oavsett så tror jag en flaska vatten är guld värt när man äntligen klarat av vigselakten och nervositeten släpper. Jag var som en öken i munnen och vattnet smakade himmelskt! Så får man lite nya tag tills man ska ut och gratuleras av alla gäster! :)


     


    Har även kommit på en "sämsta-sak" till. Vi tog kort tillsammans med våra hela familjer, samt tillsammans med föräldrarna, men inte med bara syskonen. Jag hade velat haft kort på min man och hans bröder, samt mig och mina bröder, men det glömdes bort...

  • Kattpoet

    Vad som var det bästa.


    Att stå och hålla varandra i händerna inför hela släkten och bli man och hustru.


    Våran vigelseförättare var helt underbar, Sophia  var kanon, härlig dam med underbart humör.


    Isbjörnen  som dansade disko och sedan vargen , det hur kul som helst  att se dotterns min när han kom in lurvandes.


    Dj.n, en av min man närmaste vänner, helt underbar kille!!


    Kilten min man bar, var helt underbart, jag verkligen gillade den.


     


    Sämsta, nej jag  är ingen bridezilla.


    Mina svärföräldrar tog över och bjöd in släkten, fixade maten och allt, jättesnällt MEN


    1. ingen berättade för oss att drickat inte var gratis, vi fick klara oss på  vatten till vår middag.  Ja ni hörde rätt , brudparet satt i ett hörn som fattiga jäklar och kunde bara dricka vatten.  Vi lyckades  senare få 2 glas cola när mina far och min svåger förbarmade sig över oss.


    2.  Jag är citrus allegier, jag tål inte oljan i skalen.  De skar upp apelsin  vid maten och den andra drycken som servades gratis var apelsin juice,  cola var en av de få sakerna som inte innehåll citron eller apelsin. Jävligt respektlöst.


    3. Ingen lyssnade till oss.  Vi kunde ha skitit att vara med på middagen, ingen märkte när vi gick ut. Det var en släkt fest mer än ett bröllop.


    4. Fikat, kakorna  användes som  förätt, och jag bakade 7 sorters... endast 4 serverades, tills jag röt till och då fick vi fler  och  1 av dem var det som skulle vara runt tårtan. Tårtan skars som limpa, ja de skar upp bröllops tårtan som det var form franska.


     


    5. Maten var  okej. Jag hade stoppat mina svärföräldrar knäppa ideer och komentaren om att " du får acceptera att du inte kan äta något" , gjorde att jag  såg till att det var bara kall skuret kött, sallad 6 sorter,  röbetter i gele och två pajer.  Men eftersom de skar upp apelsin brevid maten så svullnade läppen upp nästen direkt så jag åt mediciner istället.


    6. Att vi ingen brydde sig om oss av släkten, vi satt vid honörsbordet, med  min svåger och min mans  två förra chefer.  Ja våra föräldrar satt på ett annat bord med dottern och pratade med varandra.


    7.  Att släkten bjöds in till vigesln när vi endast ville ha de närmaste, eftersom jag lider av sociofobi och jag klarar inte av okända människor när det är något så här viktigt. Hade inte varit för Sophia hade jag inte klarat det.  Jag vet låter fånigt men panik ångest är inte kul.


     


    Vi har bestämt att vi ska göra om vårt bröllop och få det som vi vill, när vi har fått ihop mer pengar  men denna gången gör vi det i Sverige och inte Skottland.


    Och ja vi har lovat  dottern att INTE kidnappa hennes bröllop som vårat blev.

  • Loveyoutoo

    Bästa:

    1. Buffé - alla var fantastiskt nöjda med maten! Jättekul! Tror att det var mycket tack vare att de själva kunde välja VAD de vill äta och HUR mycket!

    2. Be många runt omkring ta kort! Trots att två personer tar på samma objekt, så blir det väldigt personliga kort. Inget är det andra likt och fotografer tänker olika. Jättekul att ha en massa kort på datorn från bröllopet (inte bara från fotografen)!!

    Sämsta:

    1. Tänk på att avvara mer tid till hår och smink! Det tar mer tid än vad man tror! Det blev lite stressigt för oss mellan hår och smink och fotografering.

    2. Glömde be någon filma när det hölls tal. Bad dock mina föräldrar maila sina tal till mig efteråt, alltid något.

Svar på tråden Ni som gift er - det bästa och det sämsta?