Lappis - storstadssemestrar! Det funkar bra när de är små iofs (till 1-1½-ngnting gissar jag), men beroende på åldern på ert barn när ni får det, så kanske det är på gränsen? Eller säg så här, förra hösten, då vi var en helg i Paris & A var knappt två då, det var inte speciellt optimalt. Fast om vi haft lgh istället för hotellrum så hade det nogfunkat bättre.
Sen kan säkert A'dam, Bryssel med flera europeiska storstäder funka bättre än Paris - just Paris är ju så otroligt stort & åka metro med vagn funkade ju inte utan en massa lyftande & bräande & ihopfällande av vagnen.
Semestern på rivieran nu i somras funkade däremot grymt bra, små orter/byar, korta avstånd är bättre just nu känns det som. Plus att hyra lgh istället för hotellrum.
Amalfikusten tror jag skulle funka nu med A till exempel, 5 Terre är nog lite tveksamt ifall man vill fokusera på att vandra mellan byarna, då ska nog barnet vara mindre (& sitta i en sån där "ryggstol") alt större eller så får man fokusera på byarna istället för att vandra mellan dem.
Bordeaux skulle jag absolut kunna spara tills man har barn, då åker man ju också runt lite med bil & kortare avstånd & göra stopp lite då & då. Normandie/Bretagne, Toscana likaså.
Hmmm, ngn slags sammanfattning - upp till knappt två funkade riktigt stora storstäder (för oss alltså). Långresor som till Argentina/Namibia skulle jag göra nu alt. vänta tills barnet är några år (4 iaf?). Men detta är ju utifrån vårt persoektiv & hur det fukar att resa med vår dotter - för andra är det säkert helt annorlunda! Känns som om vi kommer att hålla oss till Europa de närmaste åren, & möjligen dra över till USA.
Solsemestrar har vi ju gemensamt att det inte riktigt är vare sig vår eller er grej, så den möjligheten med charter nämner jag inte ens.