• Lapinette

Så långt borta men ändå så nära

.. så var det dags att fortsätta våra resor ...

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.ht...
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html
    Go to gate www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.html
    Resa mera www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3569953.html

Om vulkanen tillåter www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html

• Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära
  • Tinga

Lappis - så skönt att åka till varmare breddgrader. Kommer man upp runt 20 grader blir tillvaron så mycket enklare, när man kan skippa ytterkläder och så (för att inte tala om långkalsonger ).

Anne - kul att höra lite mer om Istanbul, som även står på min weekend-lista. Du kanske t o m har en "reseberättelse" med lite tips på lut? Jag brukar försöka spara ner de tips som nämns här i tråden, så att man har dem till hands när det väl är dags att planera en resa till ett visst ställe. Superbra!

• Tinga

Kul att det blivit lite fart i den här tråden igen. Det är verkligen kul att diskutera resor, både de man verkligen gjort, de man planerar och de man drömmer om.

• Tinga

eigollet - tror inte att någon av "stammisarna" i den här tråden varit i Vietnam. Åtminstone har inte jag varit det, så jag kan tyvärr inte bidra med några tips. 

• anne på grönkulla

Hmm, jag rasslar gärna iväg ett gäng tips om Istanbul, men nån särskild reseberättelse har jag inte (för många besök genom åren för att skilja ut nån). Men ett gäng favvo-tips ger jag gärna vid tillfälle - smakprov för tillfället:

åk färja på bosporen - underbart sätt att se på folk och få lite överblick över stan

är ni riktiga shoppingalningar kan jag avslöja mitt favorithörn i grand bazaar o hur man bäst går vilse för att hitta dit

har några favoritbokhandlar och kafeer på istiklal oxå

• anne på grönkulla

Hmm, jag har ju faktiskt varit i vietnam oxå - men för ett gäng år sen och inte som turist. vart ska ni åka och vad vill ni veta - kanske hann jag med nåt av det...

• Lapinette

eigollet - har inte varit i Vietnam men hört att det ska vara fantastiskt vackert!

• Lapinette

Har pratat med pappa - japan i april!

• eigollet

Vi har ju kollat på Apollo och Ving, de har resor till Phan Thiet och Nah Trang. Och så kan man kombinera med 3 dagar i Saigon, vilket vi absolut vill göra. Vi vill ha 2 veckor i februari med sol och bad och landets kultur. Helst inte Bamseklubben och europeisk mat ;).

Det är väl bra, men så har jag varit inne och kollat på olika hotellkomentarer på en sida jag inte kommer ihåg vad den heter. Och då blir man lite tveksam.

Skitig strand (Mui Ne) där vid de resortsen som ligger nära själva samhället, eller bara hotell och inget annat att se utanför... Inte kul.

Därför har jag tittat på Hoi An, som ligger lite mer norrut. Ska vara en jättefin uråldrig stad som ligger typ 30 min gångväg till stranden. Men var ska man bo? Måste man bo på fyrstjärningt, eller är en AC-bunge på stranden eller vid floden nära samhället mer charmigt?

Är Nha Trang och Phan Thiet okej? Någon annanstans? Det är ju bra mycket enklare och billigare (?) att resa med något stort resebolag än att ordna allt sånt själv?

Någon som vet någon annan bra resebyrå?

• Tinga

eigollet - jag har läst ett par positiva reportage i Vagabond om Phu Quoc; kanske kan det vara ett alternativ på sol och bad-fronten? Jag lyckades inte hitta artiklarna på nätet, men på ett bibliotek som har tidningen kan man ju hitta gamla nummer. Till att börja med kan du ju googla på Phu Quoc - man verkar få en del bra träffar.

Svar på tråden Så långt borta men ändå så nära