Livets toppar och dalar
känns så trist att komma in här o lägga in ytterligare ett egoinlägg om min o dotterns situation men tyvärr så behöver jag göra det iaf - OCH det lär inte bli sista gången...
Idag har jag mailat 9 mail till skolan, smsat ca 30ggr m tonåringen och pratat med henne 6 ggr underkvällen... dessutom har jag Jobbat över, haft möte och riktigt jobbigt på jobbet, är så djvla trött ! så slut....
Nu var hon inte på gympan i onsdag och kom sen rejält sent till påföljande mattelektion. Det visade sig vid närmare penetration att en del berodde på totalt missförstånd och en del på hennes respektlöshet - vaddå hon var ju inte klar och då kan man ju inte göra ngt annat? så sjukt enkelspårig ibland...
vid diskussion m lärare så kom det fram att hon inte gjort en del uppgifter, att hon har ett omprov innestående och ett nytt prov i SO nu på fredag nästa vecka. jag har frågat dag ut o dag in om hon har ngt prov, ngn läxa, ngt som ska göras klart etc men får alltid ett nej, jag har inga läxor o de jag har gör jag i skolan då jag nu har extratimmar till att göra läxor etc och jag har ju trott på detta eller nja, egentligen inte men jag har VELAT tro på henne, VELAT tro att nu, NU vänder det, NU får vi hjälp osv...
JAg blir så besviken, det känns så meningslöst att vända sig ut o in o så gör hon inte ett skit! Jo hon gör det, hon gör jättemkt annat fick VG+ på NO provet förra veckan o VG+ på engelskan osv men ändå...
sen mitt i allt det här så reagerade jag iaf förnuftigt och mailade alla berörda lärare och sa att när vi nu alla vet om hennes svårigheter så förvånar det mig att jag som förväntas vara en kordinator i detta, är den som får höra om problem när de redan inträffat . hur ska jag kunna stötta henne när jag inte vet vad som förväntas av henne? vilka krav har de på henne och vad ska hon göra i skolan, på vilka lektioner ska det ske och vem har huvudansvaret?
jag fick lite svar. En av lärarna (SO) kommer iaf att se till att de lärare som håller i de lektioner där dottern ska få jobba extra m bl a SO'n ska få tillgång till extra böcker o allt nödvändigt material så att när dotra har glömt böcker osv ja då finns det där att tillgå. BRA.
Vi ska också försöka få till att iaf jag får maila berörda lärare på fredag eller måndag varje vecka och de är skyldiga att svara mig m vändande post om vad hon ska göra just den veckan. Mentorn är själv lärare till 200 elever och hon har inte möjlighet att ha koll på min dotters alla lektioner m alla lärare.
JAg ska alltså ha kontakt med 12 lärare varje vecka....
SÅ. jag ville ju självklart ha hem henne o prata om detta ikväll men hon kände det på sig och höll sig borta. hon var hos en kompis där det var bestämt att hon skulle vara halva em/kväll men sen skulle hon komma hem till 7-8 sådär... tror ni på det eller? (därav alla tfnsmtal o sms) det blev mörkt o var långt borta och det skulle ju inte gör angn skillnad för hon var så trött o bla bla bla... kl 20.30 sa jag fine, sov där då! men du gör det mot min vilja och det blir en konsekvens även om det känns trist. (och det är ju där man med ett barn utan adhd problematik kan vara stenhård men med den här så får man vara försiktig för de känner sig så misslyckade redan - undrar på att det aldrig fungerat med alla dessa konsekvenser vi jobbat med tidigare...)
Det suger. jag vet ju att det är så men det suger ändå.
Jag VILL INTE vara mamma till en tonåring med ADHD problematik