hej alla och tack för kramar och hejarop läst igenom lite snabbt för dotra hade datorn hela kvällen. mugglan - du är ju så underbar med ditt ifrågasättande, vilken tur att vi har dig här inne till att ge lite balans i allas våra olika situationer ang dotra,tecknen har funnits där hela tiden genom åren och många har de gånger varit då jag sagt till nära o kära att "undra om inte ungen har en diagnos ändå, för hur sjutton kan hon bla bla bla" och sen i nästa mening "nä, så länge hon inte lider av att vara som hon är tänker inte jag vara drivande iaf, hon är väl helt enkelt en frisk fläkt i tillvaron" hon har alltså alltid varit hyper, sovit mkt lite som barn 23-07 typ och ingen middagssömn eller barnvagn från 2-års ålder och sen alltid maxat sig tills hon stupat i säng. alltid haft ngt på gång, inte kunnat sitta still, satt upp ned när man lästa saga för henne, alltid velat ha springtävlingar etc - att gå på bio med henne går inte - hon måste ut o kissa och röra sig efter ett tag... Impulskontroll har hon inte heller, oavsett vem hon är med och tid på dygnet så påverkas hon av alla influenser som finns och hoppar mellan tankar och handlingar som en loppa. extremt sällsynt att hon slutför ngt (skoluppgifter, organisering, sporter tom konversationer) eller är med en person så länge som det var bestämt från början - hon ändrar sig halvvägs och följer direkt nya ingivelser. jättejobbig egenskap i en fyrkantig skola och bland vänner tyvärr. som konstnär, skådis eller egen företagare som vuxen är den säkert jättebra koncentrationsförmågan är katastrof och har inte alltid varit det men iaf sen skolålder då de första riktiga kraven kom, att sitta ned och läsa bok, pyssla, göra läxor, följa samtal till sitt slut är och har nästan alltid varit mkt svårt för henne. som förälder blir man tokig när ungen än en gång glider bort i tanken och man får börja om igen och igen och igen.... hon är oerhört lättstörd, nästan sjukligt om du förstår, och det underlättar ju inte i vårt samhälle, iaf inte i storstadsmiljö där ma ska kunna fokusera snabbt och inte stanna för länge vid samma tanke (bra m impulsiviteten där men bara om hon faktiskt gör ngt innan hon byter tanke) ja, nu blev detta en bok och jag som skulle komma m några enkla konkreta exempel, inser plötsligt att klockan är mkt och att jag egentligen inte alls har tid med detta så det fick bi lite hackat o malet det här - kanske förbryllar mer än det förtydligar? Ore - jag håller tummarna för dig i ditt jobbråddande! är inte avis alls! Porchez - samma sak för dig AM - håller tummarna att du får de jobb du sökt! Nenne- kram! EA - kram! jag har glömt massor f-låt men måste logga ut nu...