• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • kängu

AM, aha det blir ju svårt att hinna med

• Vännerfan

Tyvärr kan inte jag helgen 4-5 dec, då vi har besök av en familj hela den helgen. Annars hade jag jättegärna kommit.

• _koko_

AM - Jag blir lite sen på söndag, men jag kommer!! Utan barn vad det verkar.

muggles - Tycker inte alls du är otacksam, klart det snurrar miljoner tankar i ditt huvud just nu, ventilera på!!

cicci - Härligt med jobbet! Skönt att du får känna dig lite uppskattad igen.

smint - Har tyvärr inga tips utöver buttericks, tror inte jag såg några med öron på accessorize. Kanske br leksaker i gallerian om det inte var den leksaksaffären du var in i?
    Har man lite mer tid på sig kan jag rekommendera www.eksons.se, brukar köpa därifrån när vi har temafester, pålitliga och snabba!

Nu har resten som jag hade tänkt skriva/kommentera flugit sin kos, så nu blir det sängen! Har lite sömn att ta igen. Kram och godkväll!

• _koko_

(asså, det var ju inte specifikt till AM utan till alla som ska med och såklart kommer undra jättemycket om jag inte är där prick 11.30)

• smint

såg att buttericks hade men hinner inte dit innan torsdag.. men jag tror jag målar henne i ansiktet och så svarta kläder och svansen.. blir nog bra.. gissar att det inte kommer sitta kvar så länge iaf  

• Liten med Mindre

Hmm...kanske kan komma på söndag. Får se om vi ställer in weekendresa med barn pga alla förkylningarna.

Måste fråga om det är fler förortsföräldrar som råkat ut för kommunbyråkratin? När Mindre blir 3 år så blir hennes 20 h i  veckan hos dagmamman gratis så länge vi är föräldralediga. Men i gengäld så måste hon vara hemma alla skollov. Hur hål i huvudet är inte det. Varför måste de tvinga in en 3-åring i skolvärldens schema? Och kan det inte räcka med att hon bara får träffa kompisar 20 h i veckan. Måste de "tvinga" hem henne hela loven med? *mutter mutter*

Spinner vidare på mattråden lite till. Mindres middag idag: 2 gurkskivor och 2 paprikabitar. Grönsakslasagne kunde hon visst inte äta. Velar om vi gör fel som lagar den mat vi vill ha, när hon bara äter så klent. Fast det känns inte så, för ibland lagar vi köttbullar o pasta o bara något av det slinker ner i alla fall. Men lite delad känner jag mig. Men - hon äter ju välling efteråt, och oftast ok hos dagmamman. Tänk den som var nöjd med mat 1 gång om dagen!

• BrudSommar2006

Liten, om det är någon rätt vi vet att hon inte kommer att äta så envisas vi inte med just den. I övrigt är det ju alltid svårt att veta om hon kommer att äta eller inte.

Vad det gäller att vara hemma på loven så är det ju bara att i god tid innan varje lov gå in och anmäla ändring av omsorgstid och betala för just den veckan och sedan gå in och ändra tillbaka igen. Alltså är Iris på dagis den här veckan fast det är höstlov.

• passionsblomman

Hallååååå! Herregud, här åker man iväg en enda dag och då briserar värsta feta skrällen i tråden! Shit, jag hojtade rakt ut i bilen när jag fick Piggans mess!!! (tack söta Piggelin)

Först och främst GRATTIS Mugglan vännen! Det är ju en gigantisk nyhet och så att säga dubbel välsignelse.
    MEN det måste också vara en chock. En sådan nyhet som faktiskt ändrar allt på många sätt. Det måste sätta igång tusen tankar om allt från "jaha, vad fan ska vi ha för bil nu då och kan vi bo där vi bor" till panik inför logistik med två bebbar samtidigt och att nu fick ni visst inte välja hur många barn ni ville ha ens när ni valde så att säga.

Och då har vi inte ens nosat på all oro runt risker och hur det ska gå. -Som om vi inte har vetskap nog i tråden numera för att oroa oss och noja bara med ETT barn i magen.
    Jag menar, de tjatar ju som fasen på ivf-klinikerna att man absokut vill undvika tvillingbörd, så det är ju verkligen inte konstigt om man blir rädd och orolig.
    Givetvis är detta något du måste få smälta en tid och också något du kommer att växa in i.
    Livet gör visst precis hur det vill med en, har du märkt det!

Tips; Daa i granntråden bär på tvillingar just nu och sak ha i vinter, så jag har en känsla av att ni två torde ha en del att dryfta med varandra. Du har ju kikat in där ibland, ja tycker du ska hänga lite mer där

Vad vanligt det plötsligt känns då förresten! En i varje tråd med tvillingar nu och så Tinga dessutom. Och Cicci. Jag blir nfiken på ifall man kan tänka sig att detta an ha påverkats av dina hormonbehandlinar vid IVF.en? Om kroppen kan påverkas mer än själva den månaden liksom? Har ni tvillingar i släkten någon av er?

Min svägerska fick ju två och på svärmors sida där i sambons släkt finns fler tvillingar.
    För svägerskan gick förresten allt precis hur bra som helst.

Himmel och pannkaka Mugglan, vilken jäkla skräll. Och du som hade dömt ut dig som infertil och för gammal...Det är bara helt sanslöst vilken vändning! Undra på att du får mycket i skallen! 

KRAM och grattis igen!

• BrudSommar2006

Muggles, vad spännande, vilken grej!!! Ojoj, det var en stor nyhet du kom med idag!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!