• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

3barnsmor, Jag säger ju det-shit vad vanligt det plötsligt verkar med tvillingar!!

Hej och välkommen ut ur garderoben förresten!

Hade ni hållit på med IVF och sådant när ni fick ert besked, eller blev det två "bara ändå"? Fler tvillingar i släkten?

Jag måste säga, att jag blir faktiskt helt trårögd när jag inser att det sitter vilt främmande människor ja aldrig ens vetat att de finns, och håller tummarna för att jag ska få bära ett barn till världen en gång till. Det är völdigt rörande och ganska stort tycer jag. Tack!

• passionsblomman

_koko_ skrev 2010-11-02 21:30:06 följande:
    PB - Jag berättar förresten gärna min historia (fast ikväll blir det inte), hade bara glömt lite att du frågade...

jajajajja! Jag vill jättegärna höra! Men ta det när du har plats i vardagen.

• 3barnsmor

Angående att släppa flera ägg så ökar risken/chansen att man släpper två ägg om inte ärftlighetsfaktorn har ett finger med i spelet. En kvinna kan ärva sin mors anlag att släppa två ägg. Enäggstvillingar är däremot inte ärftligt, vad man har kommit fram till. Det är ju liksom egentligen ett "misstag" att ägget råkar dela på sig.

• 3barnsmor

Tack för välkomnaden! 

PB: Det "bara" blev två. Jag kan ju säga att jag var ganska nervös när jag väntade nr 3. Hade det varit två den gången hade vi verkligen fått byta bil och bygga ut huset. Tre barn fungerar ju ändå i de flesta bilar tex.

PB igen: angående tumhållning - det känns som om jag "känner" er fast ni inte känner mig.

• 3barnsmor

En sak till innan jag ger upp för kvällen: jag tycker ni har det ganska lyxigt däruppe norröver vad det gäller barnomsorg under föräldrarledighet. Där jag bor får man lämna femton timmar/ vecka, uppdelat på tre dagar.

• passionsblomman

Nu blir man ju gensat nyfiken på var du bor också...

3barnsmor skrev 2010-11-02 21:52:12 följande:
    En sak till innan jag ger upp för kvällen: jag tycker ni har det ganska lyxigt däruppe norröver vad det gäller barnomsorg under föräldrarledighet. Där jag bor får man lämna femton timmar/ vecka, uppdelat på tre dagar.

• Fru E

Okej, dum som jag är var jag inne på FL och läste att kombinationen av progynonet och progget kan skjuta upp tanten dvs ingen tant kan bli minus men hur vanligt det är vet jag inte. Progget kan ju med skjuta upp tanten men där har spåren kommit ändå de andra gångerna och tanten efter jag slutat med dem.........f-n

Nu sängen och lite depp till och maken har förbjudit mig att läsa på FL

• Lapinette

EA - vad har vi sagt om FL??!!

3barnsmor - hej, hej!!!!

Tillbaka till soffan med en stor kopp te och Top Gear .

• Tinga

Hej i tråden!

Muggles - jag börjar med ett försiktigt grattis till dig. Återkommer på mail när jag hinner. Fast en sak vill jag förklara redan nu - Piff & Puff drabbades inte av det du nämner, dvs att den ena tog näring från den andra. Det kan bara hända när det är enäggstvillingar som delar moderkaka, och Piff & Puff är tvåäggs, och hade varsin moderkaka. Det som hände i vårt fall var att Puffs moderkaka inte funkade som den skulle; blodkärlen hade inte vidgat sig tillräckligt, så han fick för lite näring. Piffs moderkaka funkade som den skulle och han var normalstor för tiden. Det som hände Puff kan även hända vid enlinggraviditeter, men skillnaden då är att man kan göra det som är det bästa för det enda barnet i magen då; i vårt fall fick ju Piff lida genom att komma ut, för att Puff behövde det. Har barnen gemensam moderkaka kan de drabbas av det som kallas tvillingtransfusionssymptom, dvs att det ena barnet "tar" näring från det andra. Då blir det någon slags koppling mellan barnen genom moderkakan, och alltså inte bara mellan respektive barn och modern.

Och så vill jag komma med ett gott råd - läs inte på Tvillingklubbens hemsida! Sämre skit får man leta efter - de fokuserar så otroligt mycket där på det som är negativt med tvillingar. Jag blir arg bara jag tänker på eländet! Prata hellre med andra tvillingföräldrar direkt.

3barnsmor - välkommen! Kul med en tvillingmamma till.

Smint - jag köpte precis sådana musöron som AM länkade till, men jag köpte dem i en lokal leksaksaffär.

PB - oj, vad jag håller tummarna för dig nu! Mina tvillingar är resultatet av Pergotime-behandling; jag blev antagligen lätt överstimulerad och släppte två ägg istället för ett.

Har säkert glömt massor jag skulle kommentera, men måste hoppa i säng nu, efter en tidig morgon och lång dag med kundbesök.

• Tinga

Just det, EA - håller såklart tummarna för dig också, trots att du läst på FL.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!