Inlägg från: Snorkfröken77 |Visa alla inlägg
  • Snorkfröken77

Välkomna till Tivoli Empatia!

Hej hej, litet livstecken från mig.

Krashade rejält i måndags igen, alla hjärtans dag var ingen höjdare Börjar sakta men säkert nå upp till vattenytan igen.

Jag minns inte hälften vad jag skulle kommnentera så jag tror jag passar  - ingen nämnd ingen glömd!

Här kommer mitt bidrag till fredagsstämningen iaf, apropå penntricket

• Snorkfröken77

Hej hej! En trött och sliten snorkfröken tittar in...

Porchez - Anledningen att jag bröt ihop på alla hjärtans dag var flera bäckar små...Det började med att jag fått mail från en kollega från gamla företaget som hört att jag var gravid igen av maken, hon gratulerade till att vi skulle bli föräldrar till sommaren Jag ÄR redan förälder, det gör så förbannat ont att ha fått ett barn som så många inte räknar med, jag kan inte ens beskriva smärtan i det, så jag blev ledsen såklart och svarde inte på mailet. På fikat behövde jag ventilera och vände mig till min gamla vikarie för medkänsla, då fick jag höra att jag var överkänslig och överanalyserade. Då brände tårarna bakom ögonlocken. På lunchen blev det liksom pricket över i:et när de som satt runt mitt bord satt och diskuterade alla hjärtans och menade på att man måste köpa en present till sina barn denna dag, själv skulle jag åka ut till graven med maken och lägga en ros på S grav. Då sprack min fasad totalt och jag fick skynda in på mitt rum och dra igen dörren och sen tjöt jag så jag var rädd att någon skulle höra mig Efter det var den dagen inte så rolig längre...Sen på kvällen var inte makens mamma jättesmidig heller (svärfar har en dålig sjukdom och svärmor vägrar ta hjälp och kräver att sina barn ska ställa upp med såväl göromål som att lyssna på hur dåligt hon mår och hur jobbigt hon tycker det är) så han kom hem och var ledsen, så det var en skitdag helt enkelt.

Muggles - Du frågade mig för ett tag sen om fosterrörelser, jag tyckte jag kände något, någon dag innan RUL men var inte säker, dagen efter kände jag massor, jag gissar att någon psykisk spärr släppte då? Nu känner jag då och då men inte lika kraftigt som med S, så moderkakans läge gör nog en hel del + det extra fluff jag har på magen den här gången! Härligt att A&B mår bra och frodas! Jag pratade med en kollega igår då hon gratulerade till min graviditet och då berättade hon att hennes son fötts i v 28, han hade inga som helst men av det. Min andra kollega, hon som jag ska bli en kopia av har tvillingar och hon fick dem i v 36 Ville bara dela med mig av lite bra historier, annars tycker jag bara man får höra det som går dåligt.

Lappis - Gud vad härligt med framsteg i kön, det verkar verkligen som att det rasslar till några åt gången när det väl händer något, så du får väl försöka tänka på det när det går segt. Galet med lägenheten förresten!

Tinga - Inte min stil på örhängen men diamanter är ju aldrig fel, så lägg ett bud!   (de var definitivt inte tantiga!)  Har precis avslutat Pansarhjärta vilken jag tyckte var suverän, Harry förstörde många nätters nattsömn! Har du inte läst den så gör det. Snömannen är ju galet bra. Jag gillar verkligen Jo Nesbös sätt att skriva och Harry är oemoståndlig på något knäppt sätt. Han är ju liksom en riktig hjälte! Kul att någon mer gillar böckerna! Oj vad många utropstecken. Gick in i v 22 igår, 16 veckor kvar...ge mig en snabbspoleknapp!

AM - En frisyr värdig en drottning! Frågan är bara hur artig du kommer vara mot värdinna genom att vida överglänsa henne och alla andra!

Snartis - Jag har lågt blodtryck i normala fall och man får passa sig lite, inte stå för länge, inte resa sig för hastigt osv. Den här gången har jag även fått rejäla blodsockerfall två gånger, det var jätteläskigt, då trodde jag att jag skulle dra i backen och mådde dåligt resten av dagen efter det, usch och fy.

Kram till Liten som har magstrul och är på jobbresa, vilken mardröm!

Oupsie - Hoppas verkligen foglossningen försvinner för dig och att du slipper sluta amma, jag kan inte komma ihåg när min försvann men jag tror det tog ca en månad, men jag var ju "rätt så" öm i hela underredet oxå så det gjorde ju att jag hade svårt att röra mig oxå.

Apropå det, är det någon mer än mig som inte kunnat ta sig upp från stolar/soffor utan hjälp efter förlossningen? Hade jag inte haft maken + att han är så stark vet jag inte hur det skulle ha gått. Han fick lyfta mig helt sonika, jag kom inte upp själv pga av smärtorna.

Vilket leder in mig på nästa fråga, Telis och AM (och Tinga?) dvs ni som jag vet gjort snitt (är det någon mer?), skulle ni orka skriva ner allt till mig eller inboxa mig om hur snittet var? dvs hur var det innan? Hur kändes det? Hur var det efteråt? Både positivt och negativt, speciellt i från dig AM som har vaginala i bagaget sen innan. Jag var ju så dum att jag tittade på en ppt från Karolinska över ett planerat snitt och fick såklart panik! Nu vet jag inte hur bebisen ska komma ut

Jag hade bestämt mig innan för att inte gnälla denna gravididtet eftersom jag är tacksam över att jag är gravid igen, men idag är det segt, jag har ont i huvudet (det har jag väldigt ofta), ont i fogarna och är oändligt trött. Så!Slutgnällt på ett tag!

Imorgon ska vi till BM på första ordinarie besöket sen inskrivningen, hoppas hon är mindre nervös den här gången...Hon försöker iaf så gott hon kan. Men makens bistra min och min inte alltför glada min har fått henne alldeles ur balans de tidigare gångerna, första gången tänkte jag att hennes lilla snurra skulle gå sönder för hon slet så frenetiskt i den av nervositet!

• Snorkfröken77

Apropå vikt så hade jag ju 10 kg kvar efter förra graviditeten, så jag blir väl lika stor om inte större denna gång men jag orkar inte riktigt bry mig, huvudsaken alla värden är bra, sen får jag ta tag i det efter den här graviditeten. Jag är inställd på 100+ denna gång oxå *ler trött*

Min väska har kommit förresten, den var tyvärr inte lika snygg IRL, färgen var mer rostigt orange än klarorange. Annars var modellen jättesnygg och den kändes välarbetad och luktade himmelskt. Men det var inte kärlek vid första ögonkastet, men den kanske växer? Annars behöver jag kanske inte ha sådan ångest om jag bara använder den någon gång, den ar ju så pass billig *försöker döva dåliga samvetet*

AM - E-bay är ju en guldgruva för snygga strassmycken för en billig peng, köpte två tiaror till bröllopet och örhängen där och blev supernöjd, galet snygga och välgjorda och för knappt inga pengar alls...Men du skulle ha det i helgen va? Då kan det ju bli tight...

• Snorkfröken77

Jag har kört VV och då tappade jag 12 kg som jag höll tills jag träffade maken och blev sambofet. Ihop har vi kört VK och då gick jag ner 10 kg och funkade jättebra. Jag gillar nog VK mer för att det är lättillgängligt via datorn och man inte behöver tänka så mycket (och får äta allt vilket är ett måste för att jag ska fixa det), sen gillar jag deras planeringsverktyg. Ska nog köra en vända med det i höst om mina kilon vägrar att släppa. Har bestämt mig att efter denna graviditet ska jag ner till ungefär samma vikt som jag hade när jag träffade maken. Nu får det vara nog!

• Snorkfröken77

Tack för alla medkänsla om alla hjärtans, jag vet att det kommer bli så här framöver och att andra kan ha svårt att förstå hur vi känner det, men det hjälps liksom inte, ont gör det iaf

En positiv sak med den nya graviditeten är att det är flera nu som vågat fråga vad som hände med S, många som tagit för givet att hon var sjuk. Känns skönt att få berätta hur det egentligen var.

Telis, AM och Klockis - Tusen tack för er input om snitt! Det var precis vad jag behövde, nu känns det mycket bättre igen och jag vet vad jag kan förvänta mig! Det kommer antagligen komma fler frågor framöver. *miljoners med kramar till er som tog er tid att skriva ner era berättelser*

Vilket osökt för mig in på eftermiddagens besök hos BM, vilket gick jättebra! Hon var som vanligt denna gång och det var skönt. Hon sa att hon läst i min journal vad läkaren skrivit från spec mvc och då frågade jag henne om han skrivit något om snitt (eftersom han knappat ville prata om det och var väldigt negativt inställd) Japp svarade hon då och läste att patienten kände stark oro för förlossning, önskade snitt och att det absolut var en möjlighet och att man skulle ha en öppen attityd till snitt för mig! Jippi! BM sa att så det är nog inga problem för dig att få det om du vill. Kändes som en sten rasade från mina axlar, då tog han till sig det jag sa iaf och är iaf villig att diskutera det framöver (det stod dock snitt i v 39 och det kommer inte hända, då river jag sjukhuset innan det). Bara att det finns en möjlighet nu gör att livet känns så mkt lättare! Sen tog hon lite blodtryck och lyssnade på bebisens hjärljud, det var däremot lite tufft, för hon fick leta ett tag för att hitta dem. Jag hann tänka, jag fixar det här, det gör jag, det var roligt så länge det varade (dvs att den inte levde längre) Sen fick man höra de välbekanta hjärtljuden och lyckan blev total. Hjärta

AM - Fy fan för förstörd klänning! Det behövde du INTE! Hoppas att det löser sig på ett bra sätt och att du ändå får gå på festen. *kramar om* Och jippi för att mr Y förlorade, det finns lite rättvisa iaf!

Porchez - Det låter inget kul det där, jag gick ju och suktade efter maken i ett helt år innan det blev något (han var upptagen) och vi var ju vänner och kollegor, jag kom till slut till en gräns när jag insåg att det här är inte bra för mig, nu får det bära eller brista. Så jag frågade honom rätt ut (på msn då såklart ) om jag skulle vänta på honom eller lägga ner. Han bad mig vänta då och en vecka senare var han singel, sen har det varit vi två sen dess HjärtaHjärtaHjärta I hans fall tror jag det handlade om att han behövde en puff i baken, sen tror jag att inte han riktigt velat tro att jag verkligen var intresserad av honom seriöst. Så antingen säger du som det är och ber att få klara besked, och ja, jag vet att det är vidrigt, eller så lägger du ner ändå. *kram*

Här är för övrigt en till som har telefonskräck, lol *räcker upp handen* Jag kör Nennes taktik fast jag i mitt fall bara går in i "jobbmode" då är jag helt oberörd vad än personen i andra änden säger. Privata Snorkfröken är hopplöst feg och vågar inte beställa pizza, maken fattar ingenting eftersom jag har inga problem att ringa de värsta samtalen på jobbet, men hemma blir jag en liten Nasse

BS - Det låter inte roligt med dina sviter efter förlossningarna. Jag skickar några äpplen som tröst ÄppleÄppleÄpple

Oupsie - Fick lapp idag av BM med ett ställe där jag kan beställa bälte, ska gå in och kika där idag senare.

Apropå smärtstillnade så har jag ätit massor både denna graviditet och förra, och det är inte kul, men vad ska man göra när man har konstant huvudvärk dag in och dag ut? Frågade BM förra gången och hon sa att så länge man inte tar över maxdos så är det ingen fara, bara att äta. Då får man väga att inte kunna göra något alls utan bara ligga till sängs dygnet runt eller att klara sig hjälpligt med smärtstillande, då är iaf mitt val enkelt.

• Snorkfröken77

BS - Jag tror också att jag är känslig för vad folk säger och skriver och att de i princip alla fall menar gott, men att det blir fel. Och jag blir inte arg eller sur eller så, bara ledsen för min egen skull och för S skull.
    Jag skulle vilja skicka en hel lastbil med gröna äpplen till dig om det lindrade dina sviter, usch

Jag är glad att jag tvingades föda S vaginalt och glad att jag gjort det för nu vet jag ju vad det innebär, men jag vill inte göra det igen. Och först och främst vill jag ha ett levande barn och utan förlossningsskador, sen får allt annat komma i andra hand. Kunde någon läkare lova mig det ovan nämnda och att min kropp skulle funka bra med igångsättning så skulle jag kunna tänka mig att prova det, men jag vet ju att det inte är så...

Muggles - Tänkte på det du skrev om att det var vanligare att man öpnnade sig "tyst" andra gången, jag var ju öppen 4 cm utan att ha känt nada första gången och resten tyckte jag inte kändes så mkt heller. Så jag är lite rädd att jag ska öppna mig utan att känna något alls. Det verkar ju för övrigt vara så för kvinnorna på mammas sida, man öpnnar sig lätt och ledigt, sen går det inte lika bra sen...

• Snorkfröken77

smint - Hoppas lille H får slippa medicin framöver! *håller tummarna*

Mopedvin - Här är det definitivt inte så! Väldigt ovanligt med snitt! Ingen av mina bekanta har fött med planerat snitt, bara akuta snitt. Snitt finns liksom inte på världskartan här...

Oms - Jag skulle köra en ordentlig virusscan (kolla att virusskyddet är uppdaterat!) Annars tror jag på muggles råd, kolla processerna (vilka drar mest kraft, klicka på CPU för att sortera på det) och hur processorn och minnet mår, fliken Performance. Kolla även om du har installerat massa små skitprogram, det kan ta massor med kraft, i sådana fall är det bara att börja rensa
    Annars är ju det bästa när datorn blivit så där seg att blåsa och börja om! Glöm inte ta backup av foton, filmer, musik och dokument innan! Brukar vara svårt att få ordning på dem när de väl börjat balla ur...

koko - Jag vill gärna höra din berättelse också om du orkar? Ju mer input desto bättre!

Apropå snitt så upplyste maken mig om igår att han INTE såg fram emot att sitta brevid medan de skär i mig, han verkade tycka det var värre än en vanlig förlossning. Men annars är han helt inne på min linje med snitt, just den delen tror jag dock han helst skippar...Han säger att han hellre vill ligga där, och jag förstår, jag fick ju gå ut ur rummet när de skulle ta blodprov på hans pulsåder på handleden på sjukhuset för att inte dra i backen, fint stöd...

Tack Ore för din medkänsla, jag tror det är stor risk att en del runt omkring tror det är "bra" nu när jag är gravid igen. Jag är nog en av de mest instabila gravida just nu, gravid och med sorg, ingen bra kombo...Jag känner lite som dig, att allt kunde gått mkt sämre och som sagt göra min förlossning med ett levande barn hade varit fruktansvärt. Kommer du på lördag?

muggles - Jag inboxar Klockis berättelse!

September - Vad härligt! Stort grattis till fint KUB!

I helgen ska jag träffa flera trådisar IRL och det ska bli så spännade! På lördag kväll är det firande av makens syskonbarn, hon ska få ett set med ett par örhängen och matchande halsband i silver, hon har precis tagit hål i öronen! På söndag ska vi fira pappa så då blir det till att bege sig till hembyn. Och på måndag har jag semester!

AM - Skönt att det löser sig med klänningen! Och vad glad jag blir att höra att du låter mycket gladare och på hugget igen

Lappis - Ooooh spännande med jobberbjudande! Håll oss uppdaterade!

BS - Haggis?! Du har någon koppling till uK eller hur?! Ingen äter väl Haggis frivilligt annars?

Klockis - Vad härligt att akun hjälper! Men ta det lugnt så det inte blir ett bakslag. *kram* Hur går det med köket förresten? Och karln? Har du kommit fram till vad du vill?

• Snorkfröken77

Oh crap, inga mellanslag, här kommer det igen:

smint - Hoppas lille H får slippa medicin framöver! *håller tummarna*

Mopedvin - Här är det definitivt inte så! Väldigt ovanligt med snitt! Ingen av mina bekanta har fött med planerat snitt, bara akuta snitt. Snitt finns liksom inte på världskartan här...

Oms - Jag skulle köra en ordentlig virusscan (kolla att virusskyddet är uppdaterat!) Annars tror jag på muggles råd, kolla processerna (vilka drar mest kraft, klicka på CPU för att sortera på det) och hur processorn och minnet mår, fliken Performance. Kolla även om du har installerat massa små skitprogram, det kan ta massor med kraft, i sådana fall är det bara att börja rensa
    Annars är ju det bästa när datorn blivit så där seg att blåsa och börja om! Glöm inte ta backup av foton, filmer, musik och dokument innan! Brukar vara svårt att få ordning på dem när de väl börjat balla ur...

koko - Jag vill gärna höra din berättelse också om du orkar? Ju mer input desto bättre!

Apropå snitt så upplyste maken mig om igår att han INTE såg fram emot att sitta brevid medan de skär i mig, han verkade tycka det var värre än en vanlig förlossning. Men annars är han helt inne på min linje med snitt, just den delen tror jag dock han helst skippar...Han säger att han hellre vill ligga där, och jag förstår, jag fick ju gå ut ur rummet när de skulle ta blodprov på hans pulsåder på handleden på sjukhuset för att inte dra i backen, fint stöd...

Tack Ore för din medkänsla, jag tror det är stor risk att en del runt omkring tror det är "bra" nu när jag är gravid igen. Jag är nog en av de mest instabila gravida just nu, gravid och med sorg, ingen bra kombo...Jag känner lite som dig, att allt kunde gått mkt sämre och som sagt göra min förlossning med ett levande barn hade varit fruktansvärt. Kommer du på lördag?

muggles - Jag inboxar Klockis berättelse!

September - Vad härligt! Stort grattis till fint KUB!

I helgen ska jag träffa flera trådisar IRL och det ska bli så spännade! På lördag kväll är det firande av makens syskonbarn, hon ska få ett set med ett par örhängen och matchande halsband i silver, hon har precis tagit hål i öronen! På söndag ska vi fira pappa så då blir det till att bege sig till hembyn. Och på måndag har jag semester!

AM - Skönt att det löser sig med klänningen! Och vad glad jag blir att höra att du låter mycket gladare och på hugget igen

Lappis - Ooooh spännande med jobberbjudande! Håll oss uppdaterade!

BS - Haggis?! Du har någon koppling till uK eller hur?! Ingen äter väl Haggis frivilligt annars?

Klockis - Vad härligt att akun hjälper! Men ta det lugnt så det inte blir ett bakslag. *kram* Hur går det med köket förresten? Och karln? Har du kommit fram till vad du vill?

• Snorkfröken77

Tusen tack för trevlig tråddejt igår Vickan och Porchez! Supertrevligt och så kul att träffa lite trådisar IRL.

Oupsie - Tack för dininput om foglossningen, jag börjar bli lite orolig för den här veckan har inte varit bra, det har blivit mkt sämre, snabbt. Så jag är glad att jag beställt ett stödbälte. Men jag misskötte mig ju något otroligt förra söndagen, så jag hoppas att det är svinterna efter det. Är jätteförsiktig nu iaf så får vi se hur det utvecklar sig. Fick du aku mot foglossningen? Hjälpte det något? Hur är det själv med värken, har det lättat något?

Parnassia - Vore jätteskoj om du kunde komma med nästa gång! Hur går det med sömnen, några förbättringar?

Apropå sömn fick jag göra ett pinsamt erkännade för någon vecka sedan, jag är ju extremt trött och sover dessutom rätt kasst (var samma sak förra gången jag var gravid) och har väldigt svårt att hålla mig vaken på mötena på jobbet, inte kul. Sen skulle jag iaf gå en två dagars utb och jag klarade två timmar, sen fick jag gå till min chef och erkänna att jag fixar det inte, det enda jag gör är att kämpa för att hålla mig vaken, jag tar inte in något vad kursledaren säger. Tur att man har en bra chef (vår nya) han bara skrattade och sa att han förstod och att jag var ursäktad eftersom jag är gravid, så jag får gå kursen vid ett senare tillfälle. Men fy vad pinsamt det var....

• Snorkfröken77

Porchez - Oh vad bra! Hoppas allt löser sig till det bästa nu då!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!