• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

PB, det är bara att gå allra längst ner på sidan, efter alla andra kommentarer, till rutan Leave a Reply. Där måste du fylla i namn, epostadress och sen själva meddelandet i den stora rutan.

muggles, jag är supernöjd med mitt ärr, det är verkligen jättefint! Jag känner tre stycken som har fått tvillingar (förutom Tinga) och alla tre har fött vaginalt utan problem så det måste inte bli kejsarsnitt iallafall. Mitt kejsarsnitt var också lååååångt ifrån en skräckupplevelse, det var precis som för koko en väldigt positiv upplevelse även om jag också var nervös innan. Jag är mycket hellre vaken än blir sövd (kontrollbehov, moi?! ).

• Piggelin1

Japp, jag är i vecka 41 (VEM trodde jag skulle hamna där - allra minst jag?!). Var på kontroll i måndags & nu är det en ny kontroll imorgon, men att det blir två ggr på en vecka är nog mer för att BM tyckte att jag låg lite snett i mina besök gentemot hennes "snurra" & hon vill att jag ska hamna mer "rätt" nu såhär på slutet.

Har ingen koll på det där med överburenhetskontroll (jag har liksom inte brytt mig om det scenariot eftersom jag inte trodde jag skulle hamna där!), men har ett svagt minne från föreläsningarna vi var på ism Amanda, att när man gått två veckor över tiden (dvs efter tisdag nästa vecka), då blir det kontroller i princip varje dag & jag undrar om inte de kontrollerna är på typ Östra eller så. Men jag kan minnas fel - får fråga imorgon helt enkelt!

Foglossningen är lite bättre - det går inte fort när jag är ute & går, inga långa sträckor heller, men det gör iaf inte svinont. Har väl att göra med att bebisen ligger mkt längre ner nu.

• fru AM

Själva snittupplevelsen tyckte jag var fascinerande och intressant. Jag fattade inte att de börjat skära förrän sekunder innan jag hörde Hektor skrika. Av någon anledning undrade jag innan dess varför de höll på att studsa runt med någonting på min mage (det var så det kändes). Det var såklart jobbigt de första veckorna med såret/ärret men det blev bättre mycket fortare än jag hade trott.

• Piggelin1

BS - igår gjorde jag din lax stroganoff till lunch! Kanongod tyckte både svärmor & jag, men Amanda ratade den totalt & ville bara äta ris Men trägen vinner - jag tänker göra den igen!

• Piggelin1

Tänker också på Snorkis - men min gissning är att hon kanske vill hålla lite låg profil nu för att jag gaggar en massa om min kommande förlossning. Fast det kanske är rent ego-tänk från min sida - sorry i så fall!

Skickar kramar till dig Snorkis i vilket fall, tänker på dig & S, & jag lär definitivt göra det ism förlossningen också.

• Liten med Mindre

Piggelin - åååå vad segt med väntan! Har du städat kakelfogarna?

MSW - lycka till med cyklandet! Skönt att ni är enade om att starta igen.

Muggles - unix o linux? (Hade det nog blivit om maken fått välja nerd-namn).

koko - natten blev rätt seg. Eller, första och enda gången lilleman vakande var seg, 1,5 h. Tänkte försöka låta bli att gå in till honom, men till slut fick han ett par lugnande händer över ryggen när skrikandet blev ihållande (nej, han skrek inte i 90 min, men pratade, m:ade, eh:ade, gnällde, skrek, m:ade igen och bökade en massa). Fast då räckte det med någon minut innan jag kunde gå ut igen.

Nu är det dock läge för middagslur så att vi orkar med eftermiddag o kväll.

Tjing!

• Piggelin1

Imorgon kunde vara en bra dag att komma tycker jag - lite coolt personnummer i så fall: 10-11-12

• Piggelin1

Nu ska jag en vända till stan - tjing på er!

• muggles

Gött att höra lite positiva saker om snitt också. Jag vänjer mig nog vid tanken. Inför förra förlossningen så hade jag såklart en viss teoretiskt beredskap på att den kunde sluta i snitt men nu känns det betydligt mer konkret.

• muggles

Piggelin: förstår absolut att du väljer snitt om en liknande situation skulle uppstå igen. Dels för att du upplevt snitt pga din op. Men även jag skulle välja snitt i det läget! Det var typ det jag menade när jag sa till BM att jag vägrar föda i säte. Haha, jag har redan sett framför mig hur de försöker vända nr 2 men inte lyckas och försöker övertala mig att föda i säte. Hur jag liksom blir ett sådant där Hormonmonster som vrålar "snitta mig för fan!"

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!