• Oms

Välkomna till Tivoli Empatia!

halloj....
    har lyckats sno åt mig datorn under en liten liten stund - herregud sen stora tjejen började twittra med andra Justin Bieberfans över hela världen samt att maken följer NBA samt Euroleaugae så blir det inte många minute per vecka över åt mig inte...

har bara skummat pyttelite, såg ngt om SEPTEMBER som ska få Fragmin, anta att det har med upprepade missfall att göra för då är det relativt nya studier (såg i läkartidningen för 2-3 år sen) som visar på att just Fragmin och andra heparin varianter kan vara till hjälp då. Ibland är det utredningar som visar på avvikande värden tex vissa proteinvärden och ibland så syns inget men eftersom Fragmin inte är farligt om man inte har det MSW har tex så kan man ta det innan o under graviditet.

Jag vet hur det är med prover som ena gången visar a och nästa gång visar b, det ä där jag är nu. ska ta nya prover på måndag och får svaren måndag veckan därpå.

ang stora dotra så har jag fått en läkare till henne nu - kors i taket! dock har vi ingen läkartid då den skulle inräfa i januari då vi är utomlands. men vi fick hem ytterligare frågeformulär - denna gång på 180 frågor! helt galet vilken utredning detta är - men också mkt skönt då det känns som de verkligen är noggranna! tyvärr har pappan fått samma formulär och även om han är medveten om dotterns svårigheter och positiv till utredning så är det ändå jobbigt för honom. både för att han inte känner henne så bra numera då hon är där sporadiskt och o också för att hon påminner så mkt om honom och att det då är jobbigt att erkänna vissa delar. och vissa delar har han absolut ingen aning om då han inte ens kan se de svårigheterna/begränsningarna hos sig själv... jaja, det är inte sååå mkt kvar nu tills vi verkligen kan säga att nu, nu börjar resan framåt...

så. där var mina minutes of fame över, jag måste nu försöka få dotterns pappa att förstå vikten av att inte chansa på dessa frågor... sen är det dags för läxförhrör av NO-läxa om jag orkar - är såväl förkyld som relativt slutkörd faktiskt...

hoppas ni alla har det bra! kram till de som behöver och vill ha

• Oms

hoppar in en snabbis -ska egentligen fortsätta med storstädningen men av ngn anlednign så lockar den inte dag 2...

stora dottern blir nu flätad ( en väninna till migfår äran att sita o göra det i 8 timmar!) flätningen blev av efter mkt om o men - igår var det smskrig mellan dotra o mig för ungen vägrade svar i telefonen - det löste sig dock ok, inte bra men ok och nu är hon bara sur o inte förbannad typ. förstår jag det när man får dataförbud i en hel vecka

lilla dotra är m pappa i kyrkan, det är familjegudstjänst varje söndag morgon och den brukar de gå på. jättemysigt och kul att detta är deras grej liksom. jag följer med ibland men måste erkänna att det var nog i påskas som jag var med sist...

lyssnar på julbitar på spotify - har gjort flera olika listor och nu är det den mer "poppigare" varienten m bandaid, john lennon westlife etc JAG älskar verkligen julsånger!

SÅ. ego slut tack för era kramr förresten, de värmer jättemkt!!

Tinga - förstår dig fullt ut, tycker att du haft bra anledning till att hålla dig borta och samtidigt som du säger så kan man hoppa över det som man inte vill läsa, hur skulle det annars gå med tråden om man censurerar allt? minns jag inte fel så har vi väl haftr ngn ofrivilligt gravid här inne också som knappt vågade skriva det men gjode väl det ändå va? vi lever ju alla olika liv och har alla rätt till vår åsikt så länge vi inte gör ngt mot de mänskliga rättigheterna kan man väl tycka:)

PB.... KRAM!... finner inga ord och förstår att det måstge suga rejält! och precis som du säger så fortsätter livet runt omkrign än som om inget hänt, lite makaber känsla ibland kan tyckas men det är u just det som är livet... finn tröst o styrka i tråden!

Klockarbol - men USCH, FY o BLÄH! otrohet (som jag förstått att det handlat om) är så oerhört sårande och kränkande att det i min värld kommer högst up på skalan över det mest djävliga man kan göra mot ngn... att då dessutom i den situationen vara tvungen att ta ställning till att byta boende etc måsta vara så överdjävligt att jag inte finne några ord! detta är en prövning som heter duga från han där uppe och jag hoppas att du kommer ut välbehållen och stärkt på andra sidan! kram

Snigel - men oj vad jobbigt med mamma! har det gått så snabbt alltså? har hon gjort regelbundan cell prov och de inte har sett ngt, eller har hon varit på gyn och de inte har tagit cellprov fastän det hade behövts? usch vad jobbigt för er alla! jättebra att de kör tunga artilleriet om de nu anser att det är det rätta. hon kan nu komma att må jätedåligt - håret är det misnat problemet, och humöret kan gå upp o ned, hon kan få problem m magen då tyvärr tarmarna kan få ta en del av strålnngen MEN man gör allt för att stävja ev metastasering! skönt att hon är under vård nu, jag hade precis som du varit jätteorolig och så gravid på det - vet hur du mår nu, KRAM!

• Oms

Izzie - rekomendationerna med framåtvänd - bakåtvänd beror på barnets längd o vikt och inte ålder. det är viktigt att man inte vänder för tidigt om man inte behöver det och lika viktigt att vända i tid. blir barnet för tungt o lång tför sin bakåtvända stol kan det få andra skador vid en krock, bla bäckenfrakturer o knäfrakturer, whiplash, axelfrakturer etc och det är ju inte ngt man tänker på kan inträffa. jag har ju jobbat som personskadereglerare inom trafikförsäkringen under 10 år tidigare så jag kan detta. vi fick ju utbildas i detta med säkehet inom trafiken likaväl som vi såga alla de skador som blev vid krockar.

• Oms

Nä, nu ska det städas klar här, på fredag fyller Mathilda 3 år och hon ska ha barnkalas med dagiskompisar på lördag och då barnen ff är rätt så små så kommer det med föräldrar och jag pallar inte att ha det "operfekt" då, löjligt jag vet, man jag har varit i deras 13-miljoners kåkar och tyvär är inte alla föräldrarna ödmjuka av sig om dock merparten!

sen på söndag är det firande m familj o vänner m familjer och då blir det adventsfika så det kommer att bli jättetrevlig om än intensivt!

kram på er alla!!!

• Oms

Vickan - tyvärr är jag inte så bra på de olika modellerna idag, det är ju nya modeller o råd o rön varej år men jag vet appropå "råd o rön" att de hade en test av bilstolar i förhållande till storlke o modell på bilen och jag tror att just v50 fanns med där, det var det senaste eller numret innan tror jag, satt o läste det i ett väntrum förra veckan.

snigel - ok, då e jag med, har inte hängt med i turerna. hoppas att allt grå bra m mamma!

BS - ja visst e det lustigt? men just flätningar har hon alltid kunnat sitta stilla vid. jag tror att det har o göra med dels att det inte krävs ngt av henne, noll hjärnverksamhet och dels att hon vet konsekvenserna om hon inte sitter stilla, hon har ju ändå flätats sen 1 års ålder, om än inte med löshår förrän hon blev ca 7-8 sådär...

städningen går ju inte alls, haha vi var barnlediga fredag till lördag (hade städdag i lördags) och jag som jobbade halvsent i fredags såg inte lillskrutt då så nu idag har vi mest bara busat o myst - inte så mkt städning då, men det e ok! man måste få ge o ta lite kärlek också

nä, nu ska jag kika på mobieler till storan...

• Oms

Hej tråden - har smygläst i ngn vecka eller två... tiden går så fort och i mitt fall tillstötte ett litet problem - vi fixade med vårt nätverk här hemma, lånade hem en nätverkstekniker o tillika vän och efter att ha jobbat hårt o löst problem i nästan 3 timmar så visade det sig att våra väggar är allt för tjocka för att man ska kunna nå in i rummen med signalerna från routern...

så nu måste vi skaffa oss en accesspoint som ska sitta på andra sidan lägenheten och skicka in signalerna från routern in i rummen. jaja, skönt att vi hittat en lösning på problemen om än att det tagit tid och ger en ökad kostnad... har vi tur kan vi hitta ngn som klarar av detta trådlöst annars får vi koppla en ca 30-50 m lång nätverkskabel som ska upp o ned o hit o dit för att nå fram - känns ju sådär!

jaja, iaf då allt detta gjordes så resetades routern och nya ip-adresser delades ut och alla sparade lösenord försvann där o då och bröllopstorget var en av dem.

så lång förklaring om ngt som säkerligen inte intresserar ngn annan än mig själv, haha men jag tänkte att dåjag beklagat mig över närverkproblem tidigare så kunde det ju vara på sin plats med en uppföljning

jag kommer inte ihåg riktigt vad jag skulle kommentera såklart men noterat att de flesta varit inne o hälsat på och att en del verkar må riktigt bra och resten verkar ha varit ner i lite olika svackor men sakta sakta bearbetar man det på oliak vis.

jag har som vanligt fullt upp m storan dottern och just nu har jag huvudvärk som heter duga - allt pga hon inte gjort den läxa som hon sagt till ALLA att hon har gjort dagligen under 2- veckors tid... det kom fram halvt om halvt igårkväll då hon skulle maila fröken resultatet av de frågor hon besvarat... då hade hon helt plötsligt inte papperna hemma men samma dag i skolan så sa hon att allt var hemma osv osv... storbråk blev det o nu försöker jag få henne att göra om allt vilket hon kategoriskt vägrar då jag inte kan tvinga henne...

dessutom ska vi ha barnvakt ikväll åt lillan men storan vägra flytta på sig då "vi inte kan tvinga henne".... o så är vi där igen då... jag blir så sjukt trött o ledsen på detta betende ho har - jag hatar varkelgien tonåren" den som säger ngt annat har ingen "riktig" tonårstjej i sitt eget hushåll, eller jo ni har nog ngn utan diagnos kankse.

ev att hon åker till en kompis vid 8tiden ikväll då den tjejen är på landet o kommer hem först då, men om hon inte gör det så får vi väl bli hemma då... kul... jag har redan hotat men än det ena än det andra - inga julklappar, ingen fest när hon fyller 15 om 2 månader, ingen dator resten av månaden osv osv om hon inte gör läxan och dessutom följer med till mormor o sover där.

jaja, ni behöver inte kommentera, jag har ju som sagt inte kommenterat era förehavanden, jag ville bara skriva av mig lite...

i övrigt så ska jag göra lungröntgen o spirometri då jag syresätter mig så dåligt. jag tror ju att det är järnvärdet som gör det men trots att det är superlågt på alla punkter så tycker läkaren att vi går vidara o kollar lungorna iaf, jag har ju ändå astmas sen barnsben. Skölkörteln ligger nu jättebra, nästan lite för bra så det e inte bra det heller, vi avvaktar 3 mån o tar nya prover, har den flyttat sig mkt igen i värdet ja då behöver jag levaxin då svängningarna är för stora...

så. bar alite info, nu måsta jag få storan att sätta igång med att göra om läxan o sen få henne att åka till mormor o därifrån till kompisen sen- önska mig lycka till med det  är ni gulliga

Kram på er!

• Oms

jomen klockarbol - ditt inlägg minns jag ju - många stora kramar till dig!

• Oms

Telis - minns plötsligt... Lugg - självklart ska du klippa lugg, det tror jag passar dig bra!

• Oms

ok, jag börjar plötsligt minnas ( kan det vara järnmedicinen?) haha

1Up (?) - välkommen till tråden! som du säkert redan märkt så är vi en brokig skara männsikor här inne. det låter på dig som om du inte varit ngn gammal smygläsare utan mer råkat hitta oss, stämmer detta? kul hursom iaf.

vi befinner oss alla mellan ystad o haparanda (Samt the big city - Sweet , åldersspannet är stort - tror att vi har såväl 60-talister som 80-talister här. Vi är väl ca 20-25 aktiva här inne, en del med många barn en del utan, en del är på sitt andra eller tredje äktenskap medan några håller ihop sen highschool typ lustigt nog är många ingenjörer och iöht tenderar många av oss att ha jobb som kräver mkt av vår tid, energi och kreativitet. en del av oss har BT tillgång från jobbet medans andra (bl a undertecknad) bara kan logga in ibland på kvällstid när tiden räcker till.

Jag bor själv i en välbeställd kommun på en ö utanför hufvudstaden men det i en hyresrätt så där försvann det lyxiga gift, 2 döttrar (3 och snart 15) varav den stora har en nyupptäckt diagnos (eller nja, den har nog blivit upptäckt för flera år sen men det är först nu vi gör ngt aktivt ) jobbar inom försäkringsbranschen o har så gjort sen barnsben typ, mkt roligt om du frågar mig

• Oms

men åååh så skönt, nu har min stora följt med de andra till mormor, kors i taket! nu är bara frågan kvar om hon kommer att göra läxan där hemma istället? men det orkar jag inte bry mig om nu. Hon sa inte hej då och blängde på mig i en timmas tid ungefär och vägrade prata, bara blänga, sucka och himla m ögonen, men av ngn konstig anledning insåg hon att vi vuxan faktiskt har mandat att bestämma över hennes tid ibland - även om hon är tonåring...

nu ska jag passa på o städa och lyssna på min musik och bara njuta av att få vara själv!!! underbart, jag älskar verkligen att vara själv men det händer kankse några timmar/år om man bortser från när jag arbetar hemma.

Telis - jo det var faktiskt ngn som är inne på 3 förhållandet med barn, vet inte om mna varit gift tidigare med de andra barnafädrarna eller ej men det är sak samma, barn för en närmare än äktenskap, eller nja, ni fattar. jag vet inte vem det var men jag tror inte hon är kvar här inne, kanske ngn smygläsare som outade sig och sen drog sig tillbaka eller så hon kvar, minns inte riktigt. annars är vi ju flera här som har barn med man nr2 eller som i vart fall är skild från barnafadern och bor med ny man osv, oavsett så är det en salig blandning på oss - härligt!!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!