• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Sept: ang dina funderingar om att sätta gränser. Jag tycker att man gör sitt barn en björntjänst om man inte sätter gränser. Man må känna sig elak och sträng men jag tycker att det ingår i en förälders uppgift att ibland vara den stränga och "elaka" som inte tillåter allt. Sedan när vi blir mor/farföräldrar kan vi tillåta allt Barn som inte fått gränser och nej, blir monster som ingen tycker om - varken vuxna el andra barn. Och dem är det ju synd om... Så tänker iaf jag.

Tänker på en historia som en väninna berättade nyligen. Hon var på barnkalas och satt bredvid en 3-årig kille som började blåsa en sådan där utrullbar partytuta rakt i ansiktet på henne. Hon sa till honom att sluta. Han fortsatte. Hon sa till en gång till lite skarpare att hon inte ville ha den i ansiktet. Han fortsatte. Hon sa till i ännu skarpare ton. Han fortsatte. Då tog hon resolut tutan ifrån honom. Under tiden stod hans mamma i närheten, såg alltihop och sa ingenting(!). Det är ju typiskt ett barn som aldrig fått höra ett nej, el en gräns satt. El kanske har han fått ett nej men sedan har det inte genomdrivits med konsekvens. Och vem tycker om sådana barn?

• muggles

AM: hon fick ta över det och har det i sitt rum men är efter en första inspektion fullständigt ointresserad Hon är nog för liten. Möblerna är försvunna så jag har börjat samla nya (beställer via kompis från Ullared då och då). Hon kanske ska få det renoverat och klart när hon fyller 4 istället. Belysningen funkar inte för tillfället men som gammal elektroingenjör ska jag väl klara av att fixa det tror jag

• fru AM

Muggles: Håller helt med dig i ditt inlägg om gränssättning! Jag upplever dessutom att barn VILL HA gränser, de ( i alla fall de som jag träffat) tyr sig gärna till dem som sätter gränserna tydligt. Helst vänligt och bestämt - men gränser är bra!

• _koko_

AM - Såhär ser mitt skåp ut (fast med lite andra tapeter), härliga 80-tal:
    http://dockhus.dinstudio.se/gallery_73.html

muggles - Klart du fixar belysningen! Och vad roligt med ett unikt skåp! (jag hade förresten skrivit ett långt inlägg i politikdebatten igår , men jag har problem med inloggningen här just nu, så det försvann och då orkade jag inte skriva om det).

muggles igen - Håller helt med ang att sätta gränser och att vara konsekvent!! Jag tänkte igårkväll att jag kanske är helt hjärtlös, conny vägrade städa undan sitt duplo när han lekt klart med det och fick världens utbrott eftersom jag tog ifrån honom hans bobbycar och sa att han inte fick tillbaka den förrän han hade städat (efter att jag flera gånger hade bjudit in honom att städa tillsammans med mig, vi städar alltid undan en leksak innan vi börjar med nästa). Han grät och skrek och flera gånger tog jag upp honom i knät och pratade med honom och föreslog igen att vi skulle städa tillsammans. Han fortsatte vägra och fick aldrig tillbaka sin bobbycar. När pappa kom hem berättade conny att mamma var arg för att han inte hade städat, så han var mycket medveten om vad som försiggick...
    Vi blev vänner igen innan han gick och la sig (han kom och sa förlåt och vi pratade igenom det), men hjälp vad det tar på krafterna! "Bara" treårstrots eller för principfast mamma?

• Piggelin1

September - TACK söta du för länkarna, mannen har redan kollat & det är mkt möjligt att vi beställer via dem! Liggdelen vi får låna ska se helt OK ut, den är röd & vår sufflett på Bugaboon är också röd, så tills vidare får vi en helröd vagn (vår liggdel var gråsvart).

De köpte sin vagn i NYC precis som vi, de var där någar månader efter oss.

Koko, har funderat på det där med försäkringen, kvitto har vi ju kvar, men vagnen är de facto köpt 2007, i NYC & stulen ngngång slutet 2008, början 2009. Men man kan ju alltid kolla upp!

GRATTIS Livia på fyraårsdagen Vad många det är som fyller år idag! Ingen tårta på sängen här (fast hon frågade efter det!), men väl skönsång & paket. Först sjöng vi "vår" födelsedagssång (som jag har med mig hemifrån & mamma i sin tur via mormor) - hon rörde sig inte. Sen sjöng vi Ja må hon leva & då vaknade hon till liv & började ivrigt öppna presenterna Nu är hon hos dagmamman & hade med sig glasspinnar som hon själv valde i affären igår med sin pappa. Tårta blir det sen i em när hon kommit hem. Blir lite knas med kalas igår pga lillebrors ankomst, så vi kör det lite i etapper, med början imorgon då mina föräldrar förhoppningsvis kommer en sväng för kombinerat firande & titt på lillebror. Men eftersom hon fortfarande inte är så gammal, så tror jag inte att hon förstår så mkt av just den kalasbiten ännu

Dockskåp - mina föräldrar har ett stående hos dem som Amanda lekt med flera ggr & mamma har frågat om vi vill ha det (det lär inte bli fler barnbarn nu - men tolv stycken i åldrarna 20 år till knappt 4 dagar räcker långt ). Än så länge tycker jag att de kan ha det där så kan hon leka med det när hon är där, men så småningom tar vi nog gärna emot det!

AM - vad FINT dockskåpet var & vad roligt med skattjakt på morgonkvisten!!

• fru AM

Har insett att det där med att städa undan en leksak innan man börjar med nästa är riktigt fiffigt. För både stora och små. Vi har inte gjort det förut men ska försöka börja nu ...

• start september

Morr. tung morgon. En grej jag ägande halva helgen åt måste göras om och jag har knappt tid.

Jag var på hälsokontroll (företagshälsovård) och när den ssk som tog prover frågade om jag var fullt frisk  och sade jag som jag brukar att jag haft flera MF. Hon frågade hur många och jag sade det samt också att jag hade ett barn och sen säger hon: Ja , ja det är bara att slappna av lite, det är allmänt lite för fixerat kring det där. Jag låg vid tillfället fast i ett EKG-test med naken överkropp så jag var alla gånger i underläge. 

Jag räknade till 10 och sen sade jag att det kanske är lite onödigt i hennes position att säga så, folk kan ta illa vid sig. Då sade hon, men det var ju inte riktat mot dig, det vara i allmänhet och jag har minsann lång vårderfarenhet. Vi tycker olika sade jag och bad henne skynda sig på med resten varpå hon blev sur. Så himla onödigt, men allt mitt bra humör bara försvann.  

Maken är tokförkyld och skulle tillämpa gränssättning för att komma iväg snabbt till dagis (jag hade åkt tidigt).  Det urartade tydligen och han kom till dagis 1,5 h senare än vad som var tänkt. Hon var visserligen trött eftersom hon sovit kass, men ändå. Får se vad han säger när vi pratas vid senare, jag fick bara sura sms när det pågick och nu har han åkt hem och lagt sig.

Och så går det vinterkräksjuka på dagis fick jag höra. Bara vänta på sin tur att hämta sjuk tjej, vi åker alltid på den.

Suck och gnäll. I eftermiddag är det undersökning av livmodern. Spännande.   

• Lapinette

GRATTIS till alla som fyller år idag!

kokisen - I remember .. på min födelsedag! Minns t o m var jag var någonstans (Köpenhamn). Samma sak gäller Telis testdag. Då var jag och firade födelsedag i Annecy men jag tror hon testade något datum tidigare.

Mitt dockskåp (Lundby) står kvar uppe på vinden hos mamma. Min mamma sparar ALLT medan jag slänger. Troligen kommer det aldrig komma till använding igen eftersom det bara blir pojkar i släkten numera.

• _koko_

piggis - Klart ni ska kolla med försäkringen! Vi har aktsam/trygghansa och den enda gången de bett om kvitto var när vi ville få ersättning för arbetskostnad. Om de kan värdera det som blivit stulet/gått sönder själva och det inte är så mycket pengar (vi har fått ersättning för som mest 5000kr minus självrisk än så länge) gissar jag att det är mer arbete för dem att begära in kvitto/bevis än det är värt.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!