• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Oupsie

Har också ett Lundby Stockholm, och det finns kvar, såg det på vinden hos föräldrarna när vi var där uppe och kollade in vaggan. Bra tips att det var halva priset på möblerna på Ullared Muggles, för jäkla vad dyra möblerna är . Men det dröjer väl några år innan några möbler till dockhuset behöver införskaffas.

Jättefint dockhus du hade köpt till Livia AM, förstår att hon blev glad!

Jag älskade också att leka med Lego när jag var liten, och allt är sparat vad jag vet. Stall, hus, riddarborgar och pirater och allt möjligt hade vi. Lego och Barbie var nog de mest populära leksakerna hemma, både hos min syster och mig och Barbiedockor finns det nog gott om på föräldrarnas vind med.

• Oupsie

Inte Stockholm, ett Lundby Småland är det ju! Stockholmsmodellen fanns nog inte när jag var liten .

• Oupsie

Minsann, minsann, man kan ju tro att jag har lärt mig ett nytt ord idag . Aningens förvirrad, ska nog gå och äta något så kanske hjärnan börjar fungera (igen?).

• Oupsie

Och lycka till på undersökningen September!

• fru AM

Lycka till på undersökningen, September!!!

Bra att du sa ifrån till den där människan på hälsoundersökningen!

• fru AM

Hade förresten söta BS och söta Astrid här på fika idag - det var så trevligt! Vi kom fram till att dockskåp är lite skumma - t ex i Smålandsmodellen så finns det ingen barnkammare. Men 4 personer i Lundbys standardfamilj. Och i min herrgårdsmodell så minns jag att  jag när var liten störde mig på att det inte fanns någon dörr till toaletten - bara en jättestor dörröppning med pizzavalv. I Livias nuvarande dockskåp är planlösningen ännu mer öppen. Toaletten kommer få stå i vardagsrummet. (En dröm för mr Yasuragi)

• Liten med Mindre

Piggelin - GRATTIS! Tror inte jag hunnit säga det. Lite offline ett par dagar! Skönt att det kändes bättre, trots större bebis. Vi har en lillebror o lilleman här hemma med, fast han har fått ett namn.

Måste vara nyfiken o fråga varför man har matolja i kladdkaka? Allergi? Tycker annars smörsmak är lite av grejen med kakor. Men, ska oljan i så kvittar det nog vilken neutral olja ni har, dvs inte kallpressad rapsolja.

Dockhus - pappa byggde visst både mitt o syrrans. Finns kvar på vinden hos dem och kommer väl fram om något år kan jag tänka mig.

Vad gäller oss så går det framåt med sömnen. För den intresserade statistikern:
    natt 1: vaken 2x30 min
    natt2: vaken 1x90 min
    natt 3: vaken 35 min, somnade med enbart ramsa
    natt 4: vaken ledsen 10 min (bara ramsa), 20 min tumsnuttning.
    natt 5: vaknade 6.20
    natt 6-7: vaknade 6.50.

Trodde aldrig jag skulle ta mig igenom det själv, men nu hoppas jag det värsta är över. (Boken rekommenderade att man förde logg - därav tiderna). Nu äter lilleman mycket bättre igen, och det finns i alla fall lite mjölk kvar på morgonen när den inte äts upp under natten.

Så, dags att skjutsa in karrén i ugnen o hämta Mindre. Tänk när man inte är ledig på dagarna och måste stressa med maten. Huga!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!