• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • muggles

Jag har börjat köra hårdare med att Moa ska plocka undan leksaker själv. Det går bättre och bättre efter en trög start. Jag tänkte att det funkar ju på dagis så varför inte likadant hemma?

Piggelin: har ni kommit någonvart i namnfunderingarna? Du kanske har trångt bäcken apropå krystningen. Och vem har eg en "drömförlossning"? Min förlossning var en bra upplevelse men ngn dröm var den knappast...

AM: ja jag tror på att barn som får klara gränser blir trygga barn som vet vad som gäller. Sedan kan man ju rucka på regler ibland och det tror jag man måste, men barn förstår nog att man gör undantag ibland utan att fullständigt balla ur (tror jag).

• Ore

Piggelin: Skönt att förlossningen kändes helt ok. Jag har också sagt några gånger att jag uppenbarligen inte är skapt för att föda barn lätt (fast det kanske jag inte ska avgöra efter bara ett försök...), så jag tror stenhårt på att ingen förlossning är någon dröm...

Grattis till dagens födelsedagsbarn

Lyckades ju inte pricka lillkillens ankomst med den dagen

Start september: Förstår fullkomligt att humöret försvann. Hur har vårdmänniskan mage att ens antyda att du inte skulle fått dina missfall om du hade "slappnat av"?

Är det en slags illvillig upptrappning av myten om avslappning och graviditet?

Morrar...

Krya på er förresten! Mycket sjukdomar som går nu, tycker det är många jag hör om som är sjuka.

Mitt Lundbydockskåp är garanterat slängt. Tyvärr. Men det var nog ganska sönderlekt också... Jag och storasyster hade varsitt, och det som var finast fick nog lillasyster ärva. Om det var kvar efter det så försvann det i 'den stora leksaksrensningen' som mina småsyskon initierade och mamma helhjärtat stödde. Då skickades bortrensade saker dock till något barnhem i Polen (tror jag det var) så jag sörjer inte så mycket över att det inte är kvar...

En kompis till min storasyster hade ett jättefint dockskåp tillverkat av en köksskåpsstomme, tips om det är någon som vill vara pysslig

• fru AM

Piggelin: jag förstår dig helt och fullt när du skriver att utdrivningsskede/krystning inte är din kopp te. Inte min heller. Jag har aldrig fått ut en unge för egen maskin och har slutat försöka. Mitt bäcken var inte trångt - för säkerhets skull har jag blivit röntgad - jag är bara dålig på att krysta? Eller enligt läkarna så har jag haft otur två gånger i rad - värksvaghet första förlossningen och dåligt navelsträngsläge andra gången. Jag är väldigt glad för att mina tre barn kommit ut - hur de nu har kommit ut - friska och "normala".

Härligt att du upplever den här förlossningen som bättre!

Jag och maken satt och pratade om Livias förlossning i morse och kom fram till att den var rätt trevlig trots allt.

• Piggelin1

AM - du är en klippa! Kollade in vart det är ngnstans & det ser faktist ut som om det inte är så långt från dit min syster nyligen flyttat! Jag kollar upp!

• Telis

Grattis alla födelsedagsbarn!

Piggelin, nej vad tråkigt med inbrottet och den saknade liggdelen!

Hade glömt bort att vi skulle få middagsbesök idag så jag har varit tvungen att stressa runt och försöka rensa det värsta i huset. Läs: kasta in saker i garderoberna och sopa in skräpet under mattan. Nu ska vi till BVC för tiomånaderskontroll och sen mathandling.

• Piggelin1

AM, eller ngn annan husmorsguru - har tänkt baka en kladdkaka med matolja i receptet (Amanda har beställt "chokladtårta" - & gärna med glass...!). Funkar det lika bra med rapsolja?

Ore - tänkte faktist på dig, dvs att du & sonen missade dagens datum med liten mariginal

Sept - vilken idiotisk sköterska - "Skämmes ta mej fan" (vad sjutton kommer den frasen/citatet ifrån? Poppade upp i skallen men kommer inte ihåg varifrån)

Mugglan - inga framsteg alls på namnfronten, vi har knappt börjat prata om det faktist än. Han går under benämningen "lillebror" & får nog göra det ett tag till. Mannen ville absolut inte börja prata namn innan bebisen kommit, så jag har faktist inte lagt så mkt energi själv heller innan han kom denna gång, eftersom jag visste att jag äåndå inte har ngn att bolla med   Har ett favoritnamn, men det är inte givet på ngt sätt & har inte riktigt greppat om mannen gillar det eller ej, men det ger sig!

Ett av hans andranamn är iaf givet sen massor av år tillbaka (mugglan, du vet vilket, tror jag) & ev även det andra andranamnet. Så då är det ju bara det viktigaste kvar

Oupsie - kul med arnbetsnamnet Daisy Perfekt!

• fru AM

Piggelin: angående olja så skulle jag säga: smaka på oljan först. Rapsolja kan vara lite besk - är den inte det så skulle jag körapå den!

• start september

Än så länge friskt barn, jobbet börjar likna nåt, maken och jag sams och snart undersökning.

Lite bättre blev dagen.

Japp - skämmes på henne. Att ens försöka försvara sig, hade varit mycket enklare att be om ursäkt, det hade jag köpt.

På återhörande!

• Oupsie

Hej i tråden!

Grattis till alla födelsedagsbarn!

Piggelin, skönt att du har en mer positiv erfarenhet av förlossningen den här gången, även om allt kanske inte blev helt perfekt. Men frågan är om det kan det när det gäller förlossningar . Fy vad trist med stulen liggdel . Skönt att foglossningen börjar blir bättre, och lycka till med namnet, ni kommer säkert på något bra .

September, vilken sköterska . Hur kan man bara kläcka ur sig något sådant?!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!