Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

Välkomna till Tivoli Empatia!

Tinga skrev 2011-01-25 14:46:49 följande:
    Här kan du se viktkurvan för pojkar 2-5 år. För 2.5 år är normalvikten ca 14.5 kg och då låg mina killar på 11.2 respektive 12 kg.

www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_b.../
    Tinga det låter ju super att de väger såpass bra ju!!!!
    Vår tjej som är STOR för sin ålder även med amerikanska mått mätt väger lite ca 16,5 kg nu. Så det skiljer ju inte mycket alls tycker jag med tanke på de matproblem Piff och Puff har haft!

• sweetstreet
    BrudSommar2006 skrev 2011-01-25 17:44:41 följande:
    Telis, vad bra med piller!

Men åh jippi, Iris är 115 cm lång tror jag och enligt den där sidan Tinga länkade till så är hon ju nästan nere på det översta strecket för 3,5 år, hon behöver bara plana lite till så kanske längd-krisen är över.

Värre är det med vikt-krisen då ser jag, tror hon är uppe i uppemot 28 kg nu. Jättesvårt att banta ett barn. Fast nu börjar simningen på lördag och om ett par veckor börjar gymnastiken och dansen också och mer aktiviteter än så klarar vi nog inte.

Iris fick vi byta till sittdel vid fyra månader tror jag för att hon var för lång och Astrid bytte vi del till vid åtta månader då hon höll på att klättra ur liggdelen så vi har haft båda varianterna.
    Jag tror inte alls ni behöver banta Iris!!! Det här med vikt är ju ngt som ändrar sig under barnets utveckling också. Mycket förändras i t ex puberteten. En av mina gamla kompisar från typ 12-års åldern var en kort och lite småknubbig kille. Alla tyckte det var lite lustigt för hans båda äldre bröder var låååånga och smaaaaala. Men i säg 15-16-års åldern sa det plötsligt bara PANG och så på en sommar var han låååång och smaaaal!!!!
    Motsatta hände en av mina allra bästa vänner som berättade att hon ända fram till 15-åråldern var jättesmal och "petite". Men så fort puberteteshormonerna kom så sa det mer eller mindre PANG och så hade hon bröst a la Dolly parton och var plöstligt jättekruvig med rejäl rumpa och mage. Och hon är fortfarande väldigt kruvig trots att hon t o m oprerat ner brösten typ 1 kg vardera för länge sedan p g a ryggproblem....

Så som sagt, så länge man ger sina barn en hyfsat hälsosam kost och så länge de rör på sig (vilket de flesta barn ändå gör idag trots alla larm om stillasittande dataspelsbarn etc) så tror jag att ens barn måste få utveckla sig somd et gör. Sedan HAR vi faktiskt alla olika kroppstyper. Alla ser ju inte ut som Noomi Rapace utan en del mer som typ Kate Winslet...!  
  • sweetstreet
    Oupsie skrev 2011-01-25 17:30:24 följande:
    Hej i tråden, tänkte bara ge en liten uppdatering från mitt BM-besök idag. Hon undersökte och hon sa att det var ganska mjukt, och yttre livmodermunnen var öppen. Hon kom dock inte ända in till den inre men hennes undersökning har satt igång en hel del sammandragningar och det har även kommit en del blod. På torsdag ska jag få träffa en doktor och se vad han/hon säger om en igångsättning.

Är jättetrött och ska vila lite nu, och har som plan att titta in lite senare.

Det där med vagnar är verkligen inte lätt, tyckte att det var svårt när vi skulle köpa, och det måste vara ännu svårare med en vagn till två eftersom utbudet är mindre. Tyvärr är det nog så att ingen vagn är perfekt (eller några kanske hittar den perfekta vagnen men vi andra får kompromissa på ett eller annat sätt). Hoppas att ni hittar någon som känns bra Muggles.
    Å jag hoppas att Daisy snart får komma ut!!!!!
    Vila nu!!!! .-p 
  • sweetstreet
    Telis skrev 2011-01-25 14:47:38 följande:
    Nu är jag hemma från vårdcentralen. Fick ta ett sånt där svalgprov och det visade utslag på streptokocker så alltså kunde jag få penicillin - wihiiii.

Men fy för den lede vad jag avskyr svalgprov, nu har jag haft turen att aldrig ha behövt någon sån där undersökning där dom stoppar upp en kamera i rumpan eller ner i halsen men tills dess så tycker jag att svalgproven är bland det obehagligaste man kan göra. Jag lägger hellre upp muffen för gynekologen varje dag i veckan tror jag.
    Iiih Telis jag HATAR också svalgprov!!
    Varje gång tror jag att jag ska kräka ner sköterskan.....!
    Jag tycker faktiskt synd om dem för det kan inte vara roligt för dem heller. Att sticka ner spatar i halsen på folk o röra om och se hur de liksom ulkhulkar och nästan spyr....!

Men skönt att du fick hjälp!
    Hoppas nu att du snart är frisk igen!!
  • sweetstreet
    _koko_ skrev 2011-01-25 06:51:37 följande:
    Mogronstund har... Crap i mun, fy fan, ont i halsen, ont i huvudet, hostar och har barn som vaknar for tidigt. Well, well, jag överlever. /// sweet - Du skrev ingenting om dig själv, hur är det? Vi hade precis slängt halkmattan och skulle köpa ny eftersom den gamla torkat ukyi vcv b. B. C bc gbgbgvvvlchvhhl
    Tack Koko!!! .-p
    Jodå det är okej med mig och oss. lilltjejen har värsta snoret nu och är lite ledsen och känslig på griund av det. Vi sak dessutom ut på middag med makens jobb ivkäll och har fixat så att grannarna ska hämta lilltjejen från dagis och när vi berättade det i morse blev hon helt förstörd. FY vad det gör ont!!!! Hon grät hela vägen till dagis..... 
    Men jag tänker åka hem direkt efter middagen ikväll så jag hinner lägga henne själv iallafall för middagen är tidig. Maken går nog ut och tar ett par cocktails med kollegorna men jag känner inte alls för det.

Sedan har vi hittat 2 advokater som gör FREE consultations!!!! .-)
    Sp vi har bokat tid för konsultaion imorgon med båda. En per telefon och en som vi ska åka och träffa i downtown Manhattan. Det känns jättebra!!! Vi får väl se hur vi känner efter att ha pratat med dem..
    Hoppas de tycker att vårt fall är ok och inte hopplöst....
    Och så hoppas jag såklart att det ska gå att betala för olika "delmoment" för det kanske ev kan bli ngt billigare då.... Men men vi får se. Känns iallafall bra att jag tagit tag i det hela nu.

• sweetstreet
    muggles skrev 2011-01-25 18:54:25 följande:
    Oupsie: låter lovande med tappen.

Själv har jag precis gått in i noj-stadiet igen. Har i 2v tid mätt magens omkrets (för att hålla koll så det inte sticker iväg) och det har stadigt varit 92 cm. Nu igår var det plötsligt 93 cm. Och idag tycker jag att magen spänner så där som den gjorde då vid nyår och nu var magen 94 cm

Iofs har jag inte gjort nr 2 idag pga järntabletterna men ändå...

Och så var vi på kontroll igår och då såg ju allt fint ut. Om jag skulle kräva en undersökning nu skulle jag nog bara verkar hysterisk... Vågar inte ens säga ngt till maken så han blir orolig. Gah!

Lika bra att hon med UJ-vagnen inte svarar för det blir väl inget behov av den ändå. Aldrig får man vara glad längre stunder
    Å Mugglan!
    Jag förstår att du oroar dig och nojar! Måste säga att jag tycker du verkat otroligt stark och lugn med tanke på allt som skett. har verkligen tänkt på det att "Oj, vad Mugglan tar det hela BRA!".
    Själv känns det som om jag varit mer eller mindre hsipig hela tiden och typ satt tt måttband konstant på magen 24 timmar om dyget.... fast självklart till ingen nytta alls....

Jag tror att din mage säkert kan spänna av olika anledningar. Om det är som du säger att du inte gjort nr 2 så kan sådant påverka. ibland är ju även icke-gravidmagar alldeles spärrballongsaktiga av diverse saker i magen som inte alls har med bebisar att göra....
    Så den där extra cm kanske är en gas-cem???????? Eller något sådant?

Sedan gissar jag att även din mage SKA växa den med. Även om det kanske inte ska ske såpass fort som du upptäckte i slutet av december. Men växa ska den väl???

Men som sagt, du har all min sympati och förståelse för din oro.
    Jag hoppas bara att du oroar dig i onödan!!!

• sweetstreet

Fasen jag gör så mkt typos att man kunde tro att jag var full!!!!!

• sweetstreet

Men det är jag tyvärr inte....

• sweetstreet

Hattis,
    ja det ska bli intressant att se vad de olika adokaterna kommer att säga. Vi är nog mest rädda för att de ska säga att vi antingen är ett hopplöst fall... eller att det är såpass svårt med vår ansökan att de kommer krävas en enomr insats från dem och därmed kosta hur många tusentals dollasch som helst...

En annan farhåga är naturligtvis att man iten känner förtroende utan får vibbar av att de bara vill anända en som "cash cow" och mjölka pengar... 
    men vi får se som sagt.

• sweetstreet

AM,
    jobbigt med Hektor!!!
    Hoppas han mår bättre snart den lille.

Här är det snuvigt. Lilltjejen hade så mycket snuva i natt att hennes öga kloggat igen lite i morse.
    Det gjorde det alltid när on var bebis men det var länge sedan nu. Då sa de att det var när barn är supertäppta för då kan snoret liksom komma ut genom tårkanalen istället! Äckligt!!!
    Men jag hoppas att hon snart ska bli lite bättre.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!